رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با تاكید براینكه جمهوری اسلامی بر پایه‌ی تلاشها و زحمتهای جوانان بنا شده است، به موضوع جوان باوری در جامعه امروز اشاره كرد و گفت: درعین جوان باوری، جوان گرایی در جامعه كاهش یافته است و با وجود اینكه درباره جوان باوری شعار داده، سخنرانی می‌شود و كتاب نوشته می‌شود، اما جوان سپاری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

«جوان‌گرایی» و «جوان سپاری» در جامعه كاهش یافته است

سلامت نیوز : رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با تاكید براینكه جمهوری اسلامی بر پایه‌ی تلاشها و زحمتهای جوانان بنا شده است، به موضوع جوان باوری در جامعه امروز اشاره كرد و گفت: درعین جوان باوری، جوان گرایی در جامعه كاهش یافته است و با وجود اینكه درباره جوان باوری شعار داده، سخنرانی می‌شود و كتاب نوشته می‌شود، اما جوان سپاری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

دكتر آقاپور در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: برگزاری هفته جوان در حالی است كه در فرآیند اداره جامعه در عرصه‌های مختلف هنری، علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی – جوان گرایی لازم وجود ندارد، در حالی كه نظام مقدس جمهوری اسلامی مدیون جوانان است.

شاهد میل به رایگان شدن هزینه مواد مخدر در جامعه هستیم

رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه تاكید كرد: به خاطر کم توجهی به جوانان در داخل چالش‌هایی از جمله سرخوردگی، تفاوت نسلی و احساس طرد اجتماعی جوانان بوجود آمده و از بیرون هم دشمنان این کشور هم عوامل آسیب زا را وارد جامعه می‌كنند؛ همچون مساله مواد مخدر كه علی رغم مبارزات سخت جمهوری اسلامی نمی توان حجم آن را كنترل كرد و در حال گسترش است و شاهد میل به رایگان شدن هزینه مواد مخدر در جامعه هستیم.

فیلترینگ سایت‌های غیر اخلاقی بسیار مشكل است

آقاپور در ادامه با تشریح چالش‌های پیش روی جوانان، عنوان كرد: فیلترینگ سایت‌های غیر اخلاقی بسیار مشكل است، چون تعداد و تنوع این سایت‌ها به حدی زیاد است كه هرچه فیلتر می‌شود بازهم وجود دارد.به گفته ی وی این هجوم انبوه، همان جنگ نرم گفته می‌شود و غرب شاخص‌های فرهنگ خود همچون مدهای مربوط به لباس، شلوار جین، مدل‌های آرایش مو، حتی نوع رفتارها، برنامه‌های فراغتی، رشته‌های ورزشی را در جامعه اشاعه می دهد و کارناوال پر زرق و برق در جهان راه انداخته است.آقاپور افزود: این اشاعه از طریق رمان‌ها، فیلم‌های سینمایی، ماهواره و فضای مجازی انجام می شود و مسائلی از این قبیل هجمه سنگینی را به كشور وارد كرده و حتی گوشی‌های تلفن همراه‌ به شدت روی فرهنگی ترین قشر جامعه یعنی جوانان متمرکز كرده‌اند.

ارتقاء شاخص‌های سلامت فرهنگی، خانواده‌ها و مدارس و نظام اجتماعی در دستور كار قرار گیرد

وی در ادامه تاكید كرد: باید از داخل، مصونیت‌های لازم را داشته باشیم و ارتقاء شاخص‌های سلامت فرهنگی، خانواده‌ها و مدارس و نظام اجتماعی در دستور كار قرار گیرد؛ چرا كه در این صورت می توان از جوانان و نظام صیانت كرد و در مقابل عوامل بیرون ایستاد.رییس مركزمطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه خاطر نشان كرد: آفت‌های درونی مهمتر از بیرونی است و آفت‌هایی همچون رشد ثروت اندوزی و اشرافی گری، جنگ قدرت و جنگ احزاب متاسفانه امروز در بین برخی مسئولان و مدیرانی رشد کرده آفت بزرگی که ترفندهای عوامل خارجی را مؤثر می‌سازد.

وی همچنین افزود: اگر نظام اجتماعی، خانواده و آموزش و پرورش بر مبنای تربیتی و فرهنگی جوان را تربیت كند، در آن صورت احساس تعلق اجتماعی جوان به جامعه قوی می شود. لازم است خانواده، مدرسه، دوستان و مخصوصا رسانه جمعی تعلق خاطر را در جوان ایجاد و حفظ نمایند.عضو هیأت عملی دانشگاه تهران در ادامه تاكید كرد: در صورت عدم توجه كافی جوان سرخورده می‌شود و این سرمایه اجتماعی تضعیف می‌شود. در این صورت امید به آینده ضعیف می‌شود، همچنین انتظار از زندگی ضعیف می‌شود ،اعتماد به مسئولان، تعلق اجتماعی‌اش ، دین مداری و دین گرایی و ... نیز كاهش می یابد.

آقاپور در ادامه تاكید كرد: همواره عنوان می شود كه باید نسل گذشته مشكلات جوانان اعم از اشتغال، مسكن، ازدواج، اوقات فراغت و.. را حل كرد. به این خاطر است كه جوان حالت طرد اجتماعی برایش بوجود می‌آید. جوان همواره احساس قیم داشتن پیدا می كند، قیمی كه شكمش را پر می كند، برایش جای خواب مهیا می كند و اینگونه است كه جوان همواره به خانواده‌اش وابسته می ماند، این در حالی است كه باید جوان خودش به دنبال مسكن‌اش برود و حمایت شود تا مشكلات خودش را حل كند.وی در ادامه با اشاره به اینكه طرح ملی پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان برای دستیابی به این مهم كه ارزش‌های جوانان ایران چیست و چه الگویی را نشان می‌دهد از سوی سازمان ملی جوانان سابق طراحی شده بود، گفت: پیمایش مذكور در قالب چهار بخش جداگانه طراحی شد: بخش اول مربوط به هویت؛ بخش دوم مربوط به روابط خانوادگی و سلامت؛ بخش سوم مربوط به روابط و ارزش‌های اجتماعی، ازدواج و پوشش و حجاب و بخش چهارم مربوط به ارزش‌های تحصیلی و شغلی، اوقات فراغت، رسانه‌ها، حقوق و مشاركت شهروندی است.آقاپور با اشاره به حجم نمونه كه حدود 7000 نفر بوده و برای هر یك از بخش‌ها در سال 89 در30 استان كشور اجرا شده است، یادآور شد: اهم نتایج به دست آمده از این پژوهش به تفكیك حوزه‌های مورد بررسی به دست آمده است.

بعد اعتقادی هویت دینی جوانان در سنین بالاتر افزایش می‌یابد

آقاپور در ادامه با اشاره به نتایج این پژوهش در حوزه هویت و اعتقادات نیز عنوان كرد: بر اساس نتایج پژوهش در بعد اعتقادی هویت دینی، زنان معتقدتر از مردان هستند. با افزایش سن بعد اعتقادی افزایش می یابد؛ به عبارتی هرچه سن جوانان بالاتر می‌رود، بعد اعتقادی هویت دینی نیز در آنان افزایش می‌یابد.

افزایش تحصیلات بعد اعتقادی جوانان را قوی تر می‌كند

رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان همچنین تشریح كرد: این پیمایش نشان می‌دهد که با افزایش تحصیلات، بعد اعتقادی به طور معناداری افزایش می‌یابد؛ یعنی هرچه سطح تحصیلات افراد جوان بالاتر می‌رود، بعد اعتقادی نیز در آنان قوی تر می‌شود که باید تحلیل شود این نتیجه تا چه اندازه با وضعیت حاضرهمخوانی دارد.به گفته‌ی وی افراد خانه دار نسبت به سایر گروه‌های فعالیت از نظر بعد اعتقادی،‌ معتقدتر هستند. بین گروه‌های با وضعیت اقتصادی بالا و پایین در بعد اعتقادی، تفاوت معناداری وجود ندارد.

با افزایش سن در جوانان، میزان انجام مناسك مذهبی افزایش می‌یابد

این پژوهشگر فرهنگی، با بیان اینكه زنان بیشتر از مردان مناسك مذهبی را به جای می‌آورند و با افزایش سن در جوانان، میزان انجام مناسك مذهبی افزایش می‌یابد، اضافه کرد: زنان خانه دار بیش از سایر گروه‌های شغلی، به انجام مناسك مذهبی می‌پردازند، در مقابل، دانش آموزان كمتر مناسك مذهبی را به جا می‌آورند؛ اما وضعیت اقتصادی خانواده تاثیر معناداری در انجام مناسك مذهبی جوانان نداشته است که همه این نتایج باید توسط پژوهشگران تحلیل اولیه و ثانویه شود.این پژوهشگر و جامعه شناس در ادامه با بیان اینكه فعالیت‌ها در مركز مطالعات پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در چهار گروه انجام می شود، عنوان كرد: درگروه اول، همان برنامه ریزی راهبردی كه در گذشته در سازمان ملی جوانان انجام می‌شد، ادامه پیدا می‌كند؛ یعنی، پیمایش انجام می شود و به دنبال آن تحلیل اولیه، تحلیل ثانویه و تحلیل روند خواهیم داشت و در حال حاضر نیز سطح كار عمق بیشتری یافته است.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیتهای این گروه، تهیه گزارش ملی از وضعیت جوانان است كه هر ساله در كنار پیمایش دو سالانه انجام می‌شود و در ذیل آنها مساله سامانه آمار و اطلاعات مربوط به جوانان كشور قرار دارد که چون اساس مطالعات، آمار و اطلاعات است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد.رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه عنوان كرد: طرح كلان ورزش كشور، سند ملی جوانان و بازنگری در منشور تربیتی نسل جوان، ساماندهی شاخص‌های جوانان در همه بخش‌ها اعم از اشتغال، فراغت، ازدواج و غیره و ایجاد بانك اطلاعات متشكل از تمام پژوهش‌های انجام شده در حوزه جوانان از دیگر طرح‌های در دستور كار مركز مطالعات پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان است.

تشكیل كارگروه‌های فراغت، مدیریت، اشتغال، ازدواج، آسیب‌های اجتماعی، سلامت و مشاركت

آقاپور همچنین از تشكیل كارگروه مختلف از جمله كارگروه فراغت، مدیریت، اشتغال، ازدواج، آسیب‌های اجتماعی، سلامت و مشاركت خبر داد.وی در ادامه با اشاره به از بین رفتن مركز قبلی پژوهش‌های سازمان ملی جوانان و تشكیل ساختاری جدید در وزارت ورزش و جوانان، عنوان كرد: در این ساختار گروه‌های متنوعی از جمله گروه سلامت شامل گروه ورزش بانوان، استعدادیابی ورزشی، بازیهای بومی- محلی، سبك زندگی متعالی و كارگروه تندرستی تشكیل شده و در این زمینه پژوهشهای متنوعی انجام می‌شود.

این پژوهشگر و جامعه شناس در ادامه با تاكید بر اینكه یكی از وظایف وزارت ورزش و جوانان تدوین راهبردهای لازم است، گفت: راهبرد حد فاصل بین نظر و عمل، وضعیت موجود و مطلوب است و باید با ارزیابی وضعیت موجود و توجه به آرمان‌ها و ایده آل‌ها به راهبردها دست یافت.وی در ادامه با بیان اینكه برای رسیدن به راهبردهای موثر به پنج سوال پاسخ داده می‌شود، تشریح كرد: این سوالات شامل سوالات توصیفی، تطبیقی، تكوینی، علی و راهبردی هستند كه هر كدام از این سوالات تعریفی مجزا دارند و در پاسخ به آنها وضعیت فعلی جوانان، وضعیت آنها در مقایسه با پدیده‌های مشابه در ایران و جهان، روند حركت در پدیده، چرایی ایجاد وضعیت فعلی و راهبردهای ارتقایشان به دست می‌آید.

در حوزه جوانان نیازمند پژوهش‌های كاربردی و نه فقط دانشگاهی محض هستیم

آقاپور افزود: در مطالعه راهبردی از نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها استفاده می‌شود و روش مطالعه روشی تركیبی است و باید تاكید كنم كه در حوزه جوانان نیازمند پژوهش‌های كاربردی و نه فقط دانشگاهی محض هستیم.وی در ادامه با بیان اینكه پژوهش‌های پیشین و انجام شده در حوزه جوانان استخراج، شناسایی و چكیده‌شان منتشر می‌شود، تصریح كرد: این امر به شناسایی وضع موجود كمك می‌كند. به عنوان مثال در حوزه اوقات فراغت 100 عنوان تحقیق در دو دهه اخیر و در حوزه بررسی علل طلاق 80 عنوان تحقیق انجام شده است.

سن طلاق در كشور در حال كاهش است

رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینكه سن طلاق در كشور در حال كاهش است، گفت: در حال حاضر اغلب جوان‌ترها طلاق می‌گیرند و باید پژوهش‌های انجام شده در این زمینه استخراج و چكیده آنها به دست آمده و بر طبق این چكیده پروژه‌های بزرگ تعریف و اجرا شوند.وی در ادامه با بیان اینكه به دنبال رصد كارهای انجام شده در حوزه جوانان هستیم، ‌تصریح كرد: مطالعات زیادی در زمینه فراغت، اشتغال، ازدواج و غیره جوانان انجام شده كه در گوشه و كنار كتابخانه‌ها خاك می‌خورد. لازم است این مطالعات استخراج و منتشر شود تا بدین ترتیب روشی راهبردی،‌ محتوایی به دست آید.

آقاپور در ادامه با بیان اینكه یكی از مشكلات در حوزه وزارت ورزش و جوانان حاكمیت ذهنیت قبلی در فضای سازمانی آن است، گفت: در كشور ما نرخ رشد علمی 11 برابر نرخ رشد متوسط جهانی است؛ اما این آمار، آمار كمی است و در زمینه رشد كیفی دانش و پژوهش مشكلاتی وجود دارد.این پژوهشگر فرهنگی افزود: در زمینه اشتغال مشكل داریم، چرا كه جهت گیری فكری ما مشكل دارد و نتیجه آن این است كه فارغ التحصیلان مدارك بالا دارند؛ اما توان فنی و كارآمدی لازم را نداشته و در نتیجه جوان كار و شغل متناسب با مدرك را پیدا نمی‌كند كه در نتیجه تمام این امور منشاء احساس سرخوردگی و طرد اجتماعی در جوانان است. توانایی کارآفرینی نیز در بین دانش آموختگان و دانشگاه‌ها علیرغم استدلال فوق العاده آنان کم است.

آقاپور در ادامه با بیان اینكه پس از جمع آوری و انتشار چكیده تحقیقات در حوزه جوانان این تحقیقات مورد فراتحلیل واقع می‌شوند، تصریح كرد: از دل فرا تحلیل راهبردها و راهكارها در هر زمینه مرتبط اعم از اشتغال، ازدواج، مسكن، اسیب اجتماعی، هویت، مشاركت به دست می‌آید.وی در ادامه با اشاره به فعالیت 14 مركز مطالعات جوانان در دانشگاه‌های الزهرا(س)، جهاد دانشگاهی، دانشگاه تهران و شهید بهشتی و غیره عنوان كرد: در طی مدت كوتاه گذشته از تشكیل وزارت ورزش و جوانان توانستیم با همكاری این مراكز تعدادی كار پژوهشی و فرا تحلیلی انجام دهیم و تعداد 71 طرح پژوهشی ظرفیت سازی شده و طرحهای پژوهشی از نوع راهبردی و مأموریت گرا را با سفارش به پژوهشگران اخذ نمودیم.

نخبه گرایی صرف، جامعه و عموم را تضعیف می‌كند

رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینكه برگزاری نشست‌های علمی و مطالعه در زمینه موضوعات جوانان از دیگر وظایف این وزارت خانه است، گفت:‌ این نشست‌ها در سطح استانی و ملی برگزار می‌شود؛ چرا كه برگزاری همایش‌ها هزینه بر و وقت گیر است و همایش‌ها نخبه گرا هستند و ما می‌خواهیم عموم جوانان را در فعالیت‌هایمان سهیم كنیم و اگر توانستیم از حالت نخبه گرایی صرف نجات یابیم آنگاه موفق بوده‌ایم چرا كه نخبه گرایی صرف جامعه و عموم را تضعیف می نماید.

وی افزود: باید جوانان را از محیط‌های محدود و چسبیدن به فضای مجازی از پشت میز خارج و در فعالیت‌های اجتماعی مشاركت داد و فراغت منفعل را به فراغت فعال و شاداب مبدل نمود.آقاپور ادامه داد: به عنوان مثال 13.5 میلیون دانش آموز در كشور وجود دارد كه حدود 50 هزار نفر از آنها در مسابقات ورزشی شركت می‌كنند و باید گفت توزیع عادلانه ثروت انجام نمی گیرد و مدیران باید ضمن برنامه ریزی برای نخبگان، شهروندان و عموم مردم را در فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی وارد كنند. این موضوع همچنین در مورد دانشجویان دانشگاهها با حجم تقریبی 3.5 میلیون نفر در دانشگاه‌های مختلف کشور صادق است.

به گفته وی نخبه گرایی به معنای عدم توجه به دیگران تفاوتی با نژاد گرایی ندارد و این نوع نخبه گرایی در مكتب اجتماعی اسلام معنی ندارد.رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه تاكید كرد: لازم است حوزه‌های مختلف جوانان از جمله سمن‌ها، گروه‌های دانشجویی، دانشگاه‌ها، بسیج، گروه‌های دانش آموزی، ‌گروه‌های خودجوش مردم نهاد، به فعالیت‌های اجتماعی مختلف وارد و تقویت شوند تا توده‌ی جوانان رشد كرده و به لحاظ كمی و كیفی ارتقاء یابند.

وی افزود: در صورت حمایت و نظارت مدیران ویژگی كوچك سازی و چیره سازی دولت و جوان سپاری عمومی را به دنبال دارد که سرمایه اجتماعی و فرهنگی بزرگی است که مهمتر از نفت و گاز است.به گفته آقاپور برگزاری هفته جوان بسیار ارزشمند است ولی یکبار در سال اثربخشی لازم را ندارد و باید این گونه فعالیت‌ها تداوم داشته باشند و كارها به جوانان سپرده شود. بدین ترتیب اصل 44 قانون اساسی محقق شده و برای جوانان كار و شغل ایجاد می‌شود.

مهمترین عامل و آفت آسیب‌های اجتماعی نبودن كار و شغل است

رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا با بیان اینكه مهمترین عامل و آفت آسیب‌های اجتماعی نبودن كار و شغل است، عنوان كرد: بیكاری منبع فساد است.آقاپور افزود: اگر فعالیت‌ها به صورت جوانسپاری عمومی انجام شود این سرمایه اجتماعی تامین و تقویت شده، انتظار از زندگی و امید به آینده و اعتماد به مسئولان تحقق می‌یابد، همچنین جوانان از طرد اجتماعی دور شده و احساس یأس و سرخوردگی در آنها از بین رفته و افسردگی در میان آنها كاهش می‌یابد و هویت ملی و هویت مذهبی افزایش می یابد.

وی در ادامه یكی دیگر از فعالیت‌های عمده مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان را بررسی اسناد بالادستی دانست، گفت: این اسناد از جمله سند اشتغال، سند نقشه علمی كشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی،‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام و غیره به تصویب رسیده، ولی میزان كمی از آنها اجرا شده است. مرکز تلاش دارد با بررسی آنها، چگونگی اجرای آنها را در حوزه جوانان و ورزش تهیه و ترسیم نماید.به گفته آقاپور اسناد بالادستی در هنگام اجرا به دلایل مختلف كمتر تحقق یافته و نظارت و ارزیابی لازم بر چگونگی اجرای این اسناد صورت نمی‌گیرد. در نتیجه چالش ها و آسیب ها در جامعه رفع نمی شود.

برنامه اشتغال جوانان طی 24 سال گذشته اجرا نشده است

به گفته وی تقریباً 30 تا 40 درصد برنامه‌های 5 ساله اجرا می‌شود؛ مثلاً برنامه اشتغال جوانان كه در سال 67 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، در طی 24 سال گذشته اجرا نشد و این امر باعث بروز مشكلات فعلی در حوزه اشتغال جوانان شده است و لازم است كه این قانون مورد بازنگری قرار گرفته و به روز شود.آقاپور بررسی میزان اجرای طرح‌های مسكوت مانده در حوزه ورزش و جوانان و چرایی این امر را از دیگر اقدامات این وزارتخانه دانست و اظهار كرد: در صورت لزوم این طرح مورد بازنگری واقع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه 565 و 569 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه سال 84 در زمینه راهبردهای فرهنگی در صدا و سیما، گفت: در این مصوبه بخش‌هایی به جوانان و ورزش اختصاص دارد و باید گفت آنگونه كه باید اجرایی نشده است و لازم است ارزیابی فرهنگی صورت پذیرد.این جامعه شناس افزود: رسانه درباره اینكه چگونه لباس بپوشیم، چه غذایی بخوریم، چگونه دوست پیدا كنیم، چگونه ازدواج كنیم بسیار تعیین كننده است و نقش زیادی دارد و حتی ذائقه ما را تا حد زیادی رسانه رقم می زند.

وی افزود: تلقین وجهه یكی از آثار برنامه‌های تلویزیونی است و در حال حاضر شاهد هستیم كه در برنامه‌های شاد و جذاب صدا و سیما مفاهیم ارزشی نادیده گرفته می‌شود و این در حالیست كه این برنامه‌ها حتی بر چگونگی احساس و فكر كودكان، نوجوانان و جوانان اثر می‌گذارد و ماهواره و اینترنت هم بر این موضوع تاثیر شدیدی می‌گذارد.آقاپور با اشاره به نتایج طرح پژوهشی پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان، در مورد نگرش پاسخگویان نسبت به مورد اعتماد ترین رسانه، اظهار كرد: 55.7 درصد از پاسخگویان تلویزیون، 5.2 رادیو، 7.2 درصد اینترنت، 14.9 درصد ماهواره، 7.8 درصد روزنامه و 2.3 درصد رادیوهای خارجی را به عنوان مورد اعتمادترین رسانه برای كسب خبر معرفی كرده اند.

رضایت نسبی زنان از برنامه‌های مختلف صدا و سیما بیشتر از مردان است

مردان بیشتر از زنان نگرش مثبت به ماهواره دارند

این پژوهشگر فرهنگی تصریح كرد: میزان رضایت نسبی زنان از برنامه‌های مختلف صدا و سیما بیشتر از مردان است و با افزایش تحصیلات نگرش مثبت به صدا و سیما كاهش می‌یابد. همچنین در نگرش پاسخگویان نسبت به ماهواره مردان بیشتر از زنان نگرش مثبت به ماهواره دارند كه با افزایش سن پاسخگویان از میزان نگرش مثبت به ماهواره كاهش می‌یابد.آقاپور در ادامه با اشاره به بند شش مصوبه 569 گفت: در این بند آمده است كه توجه به شاخص‌های ارزشی، فرهنگ قناعت، ایثار، افزایش‌ مهارتهای سبك زندگی، پرهیز از اسراف و عنایت به قشر متوسط ضروری است، اما در بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما به این مسائل توجهی نمی‌شود.

هدف غرب فروپاشی ساختار اخلاق و نهاد خانواده در ایران است

به گفته وی، امروزه به مساله محرمیت و نامحرمیت در سریال‌ها بسیار کم توجه می شود و بسیار ضعیف است و به عنوان مثال باید به سریال ساختمان پزشكان اشاره كرد و این در حالی است كه دنیای غرب خانواده ایرانی را نشانه گیری كرده است و هدف آن فروپاشی ساختار اخلاق و نهاد خانواده در ایران است. متاسفانه نه تنها در برنامه‌های صدا و سیما بلكه در سینما نیز شاهد رواج این گونه مسائل هستیم.وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هجوم فرهنگی پررنگ غرب هستیم و افراد نمی‌توانند در مقابل این هجوم مقابله كنند و هنجارهای خانواده هم ضعیف است و رسانه‌های گروهی و برنامه‌های فرهنگی عملكرد مناسب و قابل قبولی در این زمینه ندارند.

رییس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، افزود: وقتی برخی مسئولان وظیفه خود را فراموش كرده و به دنبال منافع، جنگ قدرت و باند بازی باشند جوانان فراموش می‌شوند و سرمایه اصلی جامعه هدر می رود. اینجا خود جوانان با بصیرت و سرافراز کشور باید چاره اندیشی کنند و با مفاسد سیاسی و اجتماعی به مبارزه ای جانانه برخیزند.

آقاپور در ادامه عنوان كرد: به دنبال حمایت از طرح‌های دراز مدت نیستیم و اصل كار ما فعالیت‌های راهبردی، زودبازده و ماموریت گراست و در این راستا از كمك دستگاه‌های مربوطه همچون دانشگاه‌ها، نهادهای فرهنگی،‌ جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و دفاتر مطالعاتی دستگاه‌های اجرایی کمک و استفاده می‌شود.وی افزود: متاسفانه علیرغم رشد، دانش در جامعه ما به لحاظ بومی سازی ، جهت گیری، ارزش گرایی تناسب زیادی با مبانی و ارزشهای ایران اسلامی ندارد و این دانش كاریكاتوروار و بومی سازی نشده است، در حالی که در فرهنگ غنی اسلامی – ایرانی ما مبانی علمی و فرهنگی عمیقی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به پدیده پاساژگردی و نمایشگاه گردی جوانان، گفت: اینها همه بیانگر سوء مدیریت مسئولان است. وقتی این موضوع تبدیل به مسئله و مشكل می‌شود كه شدت، تراكم و تداوم داشته باشد و بحران آفرینی کند.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان تاكید كرد: رسانه های گروهی تنها به نمایش جوانان هنرپیشه و ورزشكار بسنده نكنند و جوانان هنرمند، كارگر، معلم و دانشجو و غیره را از سراسر کشور به صحنه بیاورند؛ چرا كه تمام آنها ایده‌هایی دارند و رسانه‌ها و امکانات کشور حق همه است.همچنین، همه مردم بویژه جوانان برومند کشور باید با مبارزه ای جانانه در مقابل آفات بیرونی و بویژه درونی، حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایران عزیز را بیمه نمایند که این مهم، تنها به دست آنان میسر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha