مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت گفت: تا ۵ سال پیش مدلی برای ارائه خدمت در بیمارستانهای کشور نداشتیم و حتی در مواردی بیمار با پای خودش می‌آمد و در بیمارستان دچار عفونت می‌شد.

سلامت نیوز :  حمید رواقی امروز در همایش مدیریت ایمنی بحران و فناوری‌های بیمارستانی که در بیمارستان فرهیختگان برگزار شد اظهار داشت: ایمنی بیمار و مدیریت بحران دو محور اساسی و مورد بحث است. وزارت بهداشت از حدود 5سال پیش راهبرد مشخصی را برای ارتقا کیفیت در بیمارستان‌ها شروع کرده چرا که تاکنون در بیمارستان‌ها یک مدل ارائه خدمت نداشتیم و فقط برخی مدل‌های صنعتی را برای بخش بهداشت و درمان اجرا می‌کردیم.

وی ادامه داد: تاکنون مدل حاکمیت بالینی و اعتباربخشی بیمارستانی در دنیا اجرا شده است که از سه سال پیش مدل حاکمیت بالینی را وزیر بهداشت برای ارتقا خدمات بیمارستانی ابلاغ کرد. همچنین باید گفت قلب مدل حاکمیت بالینی پاسخگویی درست و مدیریت خطر است که توجه به ایمنی بیمار را می‌طلبد.به گفته رواقی گاهی پیش می‌آید که فرد با پای خودش به بیمارستان می‌آید تا درمان شود اما به دلیل رعایت نکردن یکسری نکات پس از جراحی فرد دچار عفونت بیمارستانی می‌شود و مجبور است 10 روز اضافه‌تر در بیمارستان بستری بماند.

وی تاکیدکرد:‌ بحث مدیریت خطر در بیمارستان‌های کشور روند بسیار خوبی را طی کرده و همین که کادر درمان قبول می‌کند اشتباه کرده خودش جای خوشحالی است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت طرح بیمارستان دوستدار ایمنی را یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت:‌این طرح را 10 بیمارستان به صورت پایلوت شروع کردیم و اکنون اجرای آن در 100 بیمارستان کشور ابلاغ شده است. در بیمارستان‌های دوستدار ایمنی 20 استاندار کف ایمنی را بیمارستان‌ها باید رعایت کنند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت با سه برنامه حاکمیت بالینی، اعتباربخشی و اجرای بیمارستان‌های دوستدار ایمنی در جهت ارتقا مدیریت ایمنی بیمارستان‌ها قدم برداشته تا جایی که سازمان جهانی بهداشت پیشرفت ایران را بیش از حد انتظار گزارش کرده است.رواقی با اشاره به نیاز مدیریت بحران در بیمارستان‌ها تاکید کرد: ما کشوری هستیم که 30 نوع بلایای طبیعی در آن رخ می‌دهد و در این بین بسیاری از بیمارستان‌های ما در بطن محل وقوع این بلایا قرار دارند. تعدادی از بیمارستان‌های کشور از نظر سازه‌ای ایمن نیستند و باید دید در برابر بلایا و خطا چقدر آمادگی دارند.وی نقش مدیریت یکپارچه و واحد را برای حضور به موقع در مقابل بلایای بزرگ در بیمارستان‌ها بسیار موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha