سلامت نیوز : یك عضو انجمن ام اس گفت: تعریف خانواده در نظام سلامت با تعریف خانواده در نظام ثبت‌احوال تفاوت دارد، بنابراین بر اساس تعریف خانواده در نظام سلامت در 10 سال آینده، یك فرد مبتلا به ام اس در هر خانواده زندگی می‌كند.دكتر حسین كرمان‌پور در گردهمایی حامیان انجمن ام اس كه شب گذشته در تالار آبگینه برگزار شد، گفت: خانواده در نظام سلامت شامل پدر و مادر، پدر و مادر پدر و مادر، نوه‌ها و نتیجه‌ها می‌شود، اما خانواده در نظام ثبت‌احوال به معنای مادر، پدر و فرزندان است.

وی تاكید كرد: معمولا خانواده‌ها بر اساس تعریف ثبت‌احوال به بیماری‌های ویروسی و واگیردار مبتلا می‌شوند، اما بر اساس تعریف خانواده در نظام سلامت دچار بیماری‌های ژنتیك مانند عوارض قلبی عروقی می‌شوند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دبیر اجرایی نهمین كنگره بین‌المللی ام‌ اس درباره ویژگی‌های این رویداد، اظهاركرد: تاكنون در زمینه درمان مبتلایان به ام‌اس، متخصصان مغز و اعصاب‌، محور محسوب می‌شدند، چون این بیماری سلسله اعصاب مركزی را گرفتار می‌كند، اما در حال حاضر مشخص شده كه درمان ام‌ اس تنها به حوزه مغز و اعصاب محدود نمی‌شود، بلكه تغذیه، روانشناسی و توانبخشی نیز در درمان آن موثر است.

وی افزود: متخصصانی مانند ایمنی‌شناسان در شناسایی و درمان ام اس نقش مهمی دارند، بنابراین در كنگره نهم متخصصان رشته‌های مختلفی چون ژنتیك، روانشناسی، مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، چشم، بیماری‌های داخلی، روانپزشكی، شركت می‌كنند.كرمان‌پور تصریح كرد: پرستاران در درمان بیماری ام اس نقش زیادی دارند، علاوه بر آن نحوه برخورد پزشكی كه برای نخستین بار قرار است ابتلا به ام اس را به اطلاع بیمار برساند، بسیار مهم است و نحوه اطلاع دادن او به بیمار، نقش مهمی بر درمان بیمار دارد.

این عضو هیات مدیره انجمن ام اس افزود: پزشكان عمومی نقش ویژه‌ای در شناسایی و ارجاع درست بیماران ام اس دارند. در این جهت لازم است كه پزشكانی كه قرار است در طرح پزشك خانواده فعالیت كنند، توانایی‌های لازم را در شناسایی علائم اولیه ام اس و ارجاع صحیح بیماران به متخصصان داشته باشند.وی در پایان با بیان اینكه ام اس، سرطان نیست، تاكید كرد: این بیماری جزو موارد واگیردار محسوب نمی‌شود و هنوز علت اصلی آن مشخص نیست. جوانان به ویژه زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha