کودک آزاری ابعاد مختلفی دارد و همان قدر که بررسی ابعاد جسمی این پدیده مهم و ضروری است باید ابعاد روحی و روانی و جسمی آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

بیماری های کلیوی یکی از مهم ترین عوارض کودک آزاری است
سلامت نیوز : هر از گاهی اخبار ناگواری درباره کودک آزاری توسط ناپدری یا نامادری در رسانه ها منتشر می شود. با این که بارها و بارها درباره انواع کودک آزاری مطالبی ارائه کرده ایم، اما انتشار خبری درباره تاثیر خشونت والدین بر بروز آسیب های شدید جسمی و روحی کودکان ما را بر آن داشت تا یک بار دیگر به این موضوع بپردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ کودک آزاری ابعاد مختلفی دارد و همان قدر که بررسی ابعاد جسمی این پدیده مهم و ضروری است باید ابعاد روحی و روانی و جسمی آن نیز مورد توجه قرار گیرد.در این مطلب به بخشی از آسیب های جسمی ازجمله آسیب های شدید کودک آزاری مثل بیماری های کلیوی و شب ادراری می پردازیم و در ادامه به گوشه ای از دلایل این پدیده ناخوشایند در خانواده ها اشاره می کنیم.

سندروم پدر خشن

گاهی والدین بدون توجه به وضعیت سلامت جسمی کودکشان و با اعمال ترس و فشار باعث وارد آمدن آسیب های جبران ناپذیر به سیستم دفع ادراری وی می شوند. در این باره دکتر سیمین وحیدی متخصص کلیه و مجاری ادراری چنین می گوید: برگشت ادرار از مثانه به کلیه که باعث ایجاد فشار مثانه می شود باعث بروز سندروم پدر خشن می شود. وی می افزاید: درمان نشدن اختلال کارکرد مثانه و رفلاکس شدید ادراری به بروز آسیب های شدید کلیوی و دیالیز منجر می شود. در واقع اسپاسم سیستم داخلی اندام ها و کف لگن موجب ایجاد یبوست مزمن و تخلیه نشدن کامل مثانه می شود و با افزایش حجم مثانه قدرت انقباضی آن کاهش می یابد و تخلیه مثانه به صورت ناقص انجام می شود.

چنانچه این عارضه در طول مدت زمانی تشخیص داده و رفع نشود، خطر بروز آسیب های شدید کلیوی و دیالیز در کودکان را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر در مواردی ممکن است این اختلال به بروز عفونت مزمن کلیه در بزرگسالی منجر شود. دکتر مسیح نقیبی، فوق تخصص کلیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تایید بروز این عارضه در برخی کودکان به خراسان می گوید: برگشت ادرار در کودکان به ویژه دخترها به عفونت ادراری و شب ادراری های مقاوم به درمان منجر می شود و ادامه این روند به زخم کلیه و سپس نارسایی کلیه منجر می شود.

درد پهلو به هنگام ادرار کردن، عفونت ادراری، شب ادراری و خالی نشدن مثانه در یک نوبت از مهم ترین تظاهرات این عارضه است. اما مهم ترین علامت همان عفونت ادراری است که حتما باید با مراجعه به متخصص رفع شود.

دکتر نقیبی با اشاره به این که احساس تنهایی، ناسازگاری والدین با یکدیگر یا ناسازگاری خواهرها و برادرها، زمینه ساز بروز شب ادراری در کودک است، تصریح می کند: شب ادراری تا حدود ۳ یا ۴ سالگی معمول است اما پس از آن والدین حتما باید با پزشک برای درمان عارضه مشورت کنند. گاهی برگشت ادرار، تنگی مجرا و اختلالات رفتاری که کودک با آن روبه روست، علت اصلی شب ادراری است. اما والدین باید هوشیارانه به رفتارهای کودک توجه و زمینه های عاطفی بروز عارضه را در کودک حذف کنند و سپس برای درمان کودک به متخصص مراجعه کنند.

خانواده معلول است

به طور کلی کودک آزاری در ۲ حوزه خصوصی و عمومی مطرح می شود و با این که بیشتر موارد کودک آزاری در ایران در حوزه خصوصی انجام می شود نباید تصور کنیم که منشاء ماجرا به خانواده برمی گردد. زیرا خانواده در یک فضای اجتماعی بزرگ تر قرار دارد و در واقع یک حلقه از زنجیره معیوبی است که به کودک آزاری ختم می شود.

به عبارتی کودک آزار، یک معلول است که خود دچار آسیب های جدی در اجتماع شده و نیازمند کمک است. جاوید سبحانی، کارشناس ارشد جامعه شناسی و عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان این مقدمه به خراسان ادامه می دهد: در برخی طبقات اجتماعی امروز، خانواده از یک نهاد اجتماعی به تعاونی اقتصادی تبدیل شده است و والدین مجبورند برای رفع نیازهای اقتصادی خانواده شبانه روز تلاش کنند. این جاست که از دنیای نقش والدی خود غافل می شوند و تربیت کودک را به نهادهای بیرون از خانواده واگذار می کنند. غفلت از نیازهای تربیتی، نظارت نکردن بررفتار کودک، کاهش ارتباط والدین با اعضای خانواده و اعضای خانواده با یکدیگر فقط بخشی از مشکلاتی است که در نتیجه درگیری والدین در ابعاد مختلف اجتماعی بروز پیدا می کند.

سبحانی از ناآگاهی و ناآشنایی والدین به عنوان یکی از مهم ترین دلایل وقوع کودک آزاری به ویژه غفلت در خانواده یاد و تصریح می کند: این در حالی است که فضاهای رقیب برای جهت دادن به تربیت کودک گسترش پیدا کرده است مانند فضای رسانه ای، فضای مجازی، گروه همسالان و گاه این رقبا نقش تربیتی قوی تری از خانواده پیدا کرده اند.

باید نهادهای واسطه ای وجود داشته باشد تا بتوانند خلاء تربیتی را که توسط خانواده ایجاد شده است، پر کنند. خوشبختانه در شهرهای بزرگ مراکزی مانند سرای محله و فرهنگ سرا تاسیس شده است که کارکرد مثبتی دارد و تا حدودی می تواند در اطلاع رسانی به والدین و یادآوری نقش تربیتی حساس آن ها و ارائه الگوهای صحیح تربیتی تاثیرگذار باشد.

خوب است بدانید دو نهاد قدرتمند در ایران وجود دارد که سرنوشت کودک به آن وابسته است: دولت و خانواده. نهادهای واسط باید بتوانند رابطه بین این نهاد را تنظیم و تلطیف کنند و فرهنگ سراها و سراهای محله همین نقش واسط را ایفا می کنند، هرقدر این نهادهای واسط تقویت شوند و بتوانند عملکرد مفیدتری داشته باشند، به همان نسبت می توان به آینده کودک امیدوارتر بود. باید تلاش کرد خانواده در تعامل مستمر با این نهادها باشد و چنانچه از نقش والدی خود غافل شد، کودک کمتر دچار ضربه شود.

کودک، موضوع سیاست گذاری عمومی در ایران نیست

مروی- کودک در ایران متاسفانه موضوع سیاست گذاری عمومی نیست در صورتی که بخش مهم و عمده ای از قانون گذاری و سیاست گذاری در برخی کشورها، به کودک اختصاص دارد. جاوید سبحانی عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان این مطلب به خراسان می گوید: نه فقط درباره کودک بلکه درباره خانواده نیز هیچ سیاست اجتماعی مدون و اصولی نداریم. درست از همین جا مشکلات آغاز می شود. وی ادامه می دهد: به عنوان مثال در بحث اجرای یارانه ها، تاثیر آن بر کودکان نادیده گرفته می شود. به همین علت خانواده تحت فشار ناشی از اجرای یارانه ها با کودک تنها می ماند و این وضعیت شرایط را برای کودک سخت تر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha