عضو هیئت مدیره انجمن ام اس ایران گفت: پزشکان عمومی به ویژه آنهایی که قرار است در طرح پزشک خانواده حضور یابند نقش ویژه‌ای در شناسایی و ارجاع درست بیماران ام اس دارند و باید توانایی‌های لازم را در شناسایی علائم اولیه این بیماری و ارجاع صحیح بیماران به متخصصان داشته باشند.

سلامت نیوز : حسین کرمان‌پور در گردهمایی حامیان انجمن ام اس که چهارشنبه شب در تالار آبگینه برگزار شد، اظهار داشت: معنای خانواده در نظام سلامت با معنای خانواده در نظام ثبت احوال متفاوت استو مثلا ماعنوان می کنیم که تا 10 سال آینده از هر خانواده یک نفر مبتلا به ام اس می شود و این بدان معنی نیست که از هر زن و شوهر و فرزند یکی به ام اس مبتلا می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن ام اس ایران افزود: در نظام سلامت خانواده به معنی درختواره شامل پدر و مادر، پدر و مادر پدر و مادر، نوه‌ها و نتیجه‌ها می‌شود، اما خانواده در نظام ثبت‌احوال به معنای مادر، پدر و فرزندان است.وی تاکید کرد: معمولا خانواده‌ها بر اساس تعریف ثبت‌احوال به بیماری‌های ویروسی و واگیردار مبتلا می‌شوند، اما بر اساس تعریف خانواده در نظام سلامت دچار بیماری‌های ژنتیک مانند عوارض قلبی عروقی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کرمان‌پور گفت: چون بیماری ام اس سلسله اعصاب را درگیر می کند تاکنون در زمینه درمان مبتلایان به ام‌اس، متخصصان مغز و اعصاب محور محسوب می‌شدند، اما اکنون دریافته‌ایم که درمان ام‌ اس تنها محدود به حوزه مغز و اعصاب نیست بلکه حوزه تغذیه، روانشناسی و توانبخشی نیز در درمان آن موثر است.

وی تصریح کرد: متخصصانی مانند ایمونولوژیست‌ها، چشم پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان در شناسایی و درمان ام اس نقش مهمی دارند. حتی پرستاران در درمان بیماری ام اس نقش اساسی دارند.به گفته کرمان‌پور حتی نحوه آگاه کردن بیمار از نوع بیماری خود توسط پزشک بسیار مهم است و در درمان یک بیمار مبتلا به ام اس نقش مهمی را ایفا می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن ام اس اضافه کرد: پزشکان عمومی نقش ویژه‌ای در شناسایی و ارجاع درست بیماران ام اس دارند. در این جهت لازم است که پزشکانی که قرار است در طرح پزشک خانواده فعالیت کنند، توانایی‌های لازم را در شناسایی علائم اولیه ام اس و ارجاع صحیح بیماران به متخصصان داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha