رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران گفت: اکنون تمام آزمایش‌های دوپینگ در آلمان انجام می شود و امیدواریم با تدابیر اندیشه شده تا دو سال آینده تمام تست‌های دوپینگ در داخل کشور انجام شود.

سلامت نیوز : لطفعلی پورکاظمی صبح امروز در سمینار تخصصی پی آر پی که در تالار امام مجتمع بیمارستان امام خمینی برگزار شد اظهار داشت: بخشی از کارکرد روش درمانی پی آر پی به فدراسیون پزشکی ورزشی برمی‌گردد چرا که حدود 2.5 میلیون نفر ورزشکار را در کشور داریم که کارت بیمه ورزشکاری دارند و حدود 10 تا 15 میلیون نفر از جمعیت کشور در روزش های همگانی مشارکت می‌کنند.

به گفته پورکاظمی حدود 45 فدراسیون از 31 استان در کشور زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی مدیریت می‌شود و در این عرصه بیش از یک هزار متخصص ارتوپد فعالند.وی از دیگر وظایف فدراسیون پزشکی ورزشی را آزمایش‌های دوپینگ مربوط به ورزشکاران، تست سلامتی ورزشکارانی که به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند عنوان کرد. پورکاظمی روش پی آر پی را مکانیسم بسیار ساده‌ای برای درمان ورزشکاران دانست و گفت: در این روش پلاکت موجود در خون بدن 5 تا 8 برابر تغلیظ می‌شود و طی آن فاکتورهای رشد فعال شده تا وقتی در جریان خون قرار می‌گیرند به سراغ سلول‌های بنیادی بروند و با فعال شدن سلول‌های بنیادی بافت ترمیم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پورکاظمی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی ممکن است به بافت کلاژنی، همبند، استخوانی، عروقی و الاستین تبدیل شود افزود: با این کار مکانیزم ترمیم و بهبود یک بافت سرعت می‌گیرد.

وی‌ تأکید کرد: پیش از این این روش به عنوان یک نوع دوپینگ محسوب می‌شد و آن را در رده دوپینگ خونی قرار می‌داند چرا که در دوپینگ خونی ورزشکار در ارتفاعات 4 هزار متری می‌دوید تا پلاکت خون او بالا برود سپس خون خود را فریز می‌کرد و چند روز قبل از مسابقه آن را تزریق می‌نمود که دوپینگ محسوب می‌شود و یک چنین دیدگاهی نسبت به پی آر پی وجود داشت که اصلاح شد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به اینکه اکنون آزمایش‌های دوپینگ ایران کاملا در آلمان انجام می‌شود اذعان داشت: امیدواریم با تدابیر اندیشه شده تا دو سال آینده تمام تست‌های دوپینگ در داخل کشور انجام شود.وی در مورد آزمایش‌های دوپینگ توضیح داد: در این آزمایش‌ها حدود 2 هزار هورمون و عنصر خونی در خون افراد تست می‌شود و حساسیت تا بدانجاست که از ورزشکاران می‌خواهیم در برخی موارد حساس حتی برای خوردن یک قرص سرماخوردگی هم با پزشک خود مشورت کنند.وی بخش پزشکی ورزشی ایران را جزء 4 کشور برتر آسیا و اقیانوسیه عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha