جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 52407

گاز سمی مونواكسید كربن موجود در هوا در سه ماهه‌ی اول بارداری به راحتی از جفت عبور كرده و در صورت شدت زیاد مسمومیت به سقط جنین منجر می‌شود.

سلامت نیوز: در هفته‌های اول حاملگی، مادران باردار باید در صورت امكان در هوای آلوده حضور پیدا نكنند و از منزل بیرون نیایند و در صورتی كه ناگزیر به بیرون آمدن هستند حتما از ماسك استفاده كنند.

گاز سمی مونواكسید كربن موجود در هوا در سه ماهه‌ی اول بارداری به راحتی از جفت عبور كرده و در صورت شدت زیاد مسمومیت به سقط جنین منجر می‌شود.آلوده‌كننده‌های هوا زیاد هستند، اما منواكسید كربن یكی از خطرناكترین و مهمترین این آلوده‌كننده‌ها به شمار می‌رود و این گاز در نتیجه‌ی سوخت ناقص مواد آلی ایجاد و مهمترین منابع تولیدكننده‌ی این گاز اگزوز اتومبیل‌ها، بخاری‌های گازی و نفتی است.

 قدرت تركیبی گاز مونواكسیدكربن با هموگلوبین خون 250 برابر بیشتر از اكسیژن بوده كه علت سمی بودن این گاز است، به طوری كه با وارد شدن این گاز به بدن قدرت حمل اكسیژن از هموگلوبین خون گرفته می‌شود و اكسیژن مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز بسیار كم شده و در نتیجه به مسمومیت و ناراحتی افراد منجر می‌شود.

آلودگی هوا موجب سقط جنین می شود


همچنین  با توجه به اینكه گاز مونواكسید كربن از جفت عبور می‌كند و خون جنین علاقه‌ی بیشتری به جذب این گاز سمی دارد در نتیجه جنین زودتر مسموم شده كه آنها یا فوت و یا سقط می‌شوند.

 خطر سقط جنین در زنان باردار بیشتر در سه ماهه اول بارداری است و این امر نیز به شدت مسمومیت به آلودگی هوا، شرایط سلامتی كبد، قلب و مقاومت بدنی مادر بستگی دارد. مادران باردار باید در 8 هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.

در 8 هفته اول حاملگی با توجه به این كه در این مدت اندام های جنین شكل می گیرد، زنان باردار باید از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری كنند.مواجه شدن با هوای آلوده به خصوص در 8 هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری ها و نارسایی های قلبی و ایجاد یك مجموعه بیماری ها و ناهنجاری های اندامی را در جنین افزایش می دهد.

الودگی هوا ضریب هوشی جنین را كاهش می دهد
 
با توجه به این كه در هفته های 8 تا 12 حاملگی، مغز جنین شروع به رشد و شكل گیری می كند و اختلال در رشد آن می تواند در ضریب هوشی و توانایی های مغزی جنین تاثیر بگذارد، به طور جدی به مادران باردار توصیه می شود دراین مدت نیز خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.

به طور كلی 12 هفته اول حاملگی دوران بسیار حساسی است و مادران باید بیشترین توجه را به سلامتی جنین نشان دهند، اما از هفته 16 به بعد میزان حساسیت نه این‌كه از بین می‌رود، بلكه كمتر می‌شود؛ چون تا این زمان اندام‌های جنین، قلب و مغز او شكل گرفته است.
مسمومیت در افراد مختلف به شرایط جسمانی و سلامتی آنها و همچنین به ماده، غلظت و شدت ماده‌ی سمی بستگی دارد و ممكن است مسمومیت در افراد مختلف با توجه به این عوامل خفیف یا شدید باشد. مسمومیت خفیف در افراد به صورت سردرد، سرگیجه،‌ خواب آلودگی، خستگی و ضعف بروز می‌كند و در صورتی كه مسمومیت به حالت شدید رخ دهد بیمار دچار بی‌قراری، استفراغ و بیهوشی می‌شود و در شرایط حاد به صورت تشنج ظاهر می شود.

آلودگی هوا باعث ناباروری می شود


آلودگی هوا علاوه بر این‌كه در سلامت جنین تاثیر می‌گذارد، احتمال ناباروری زنان را نیز افزایش می‌دهد. زنانی كه بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند نازایی در آنها بیشتر می‌شود و یا این‌كه بیشتر دچار سقط جنین، زایمان زودرس، پاره شدن كیسه آب جنین، عدم رشد جنین، تولد نوزادانی با وزن كم و حتی بروز لب شكری (شكاف لب) در نوزادانشان می‌شوند.
رساندن هوای آزاد و پاك مهمترین اقدامی است كه افراد در مسمومیت خفیف باید انجام دهند، زیرا هوای پاك 21 درصد اكسیژن دارد و همچنین بیمار را باید از شرایط و محیط آلوده دور كرد و مسمومیت خفیف با استنشاق هوای پاك رفع می‌شود.

 در صورت بروز مسمومیت شدید، به طوری كه بیمار دچار تشنج و بی‌هوشی شود، باید وی را به بیمارستان انتقال داد تا با اقدامات اختصاصی و تجویز اكسیژن بهبود یابد.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha