رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: تصویب رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی به ورشکستگی بیشتر بیمارستانهای دولتی منجر می‌شود،زیرا بخش خصوصی به هر صورت با زیرمیزی و رومیزی خودش را جمع و جور می‌کند و بیماران در بخش دولتی هستند که با افت کیفیت خدمات بیش از همه متضرر می‌شوند.

سلامت نیوز: رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: تصویب رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی به ورشکستگی بیشتر بیمارستانهای دولتی منجر می‌شود،زیرا بخش خصوصی به هر صورت با زیرمیزی و رومیزی خودش را جمع و جور می‌کند و بیماران در بخش دولتی هستند که با افت کیفیت خدمات بیش از همه متضرر می‌شوند.

ایرج خسرونیا در گفت و گو با فارس،افزود: هنوز جزئیات تعرفه‌های مصوب پزشکی امسال به صورت رسمی اعلام نشده است اما بیمه‌ها خواستار افزایش حدود 15 درصدی تعرفه‌ها بودند و وزارت بهداشت رشد 25 درصدی را پیشنهاد داده بود و البته سازمان نظام پزشکی خواستار رشد 30 درصدی تعرفه‌ها بود که سرانجام اعلام کردند که رشد متوسط 20 درصدی تعرفه‌های پزشکی برای امسال تصویب شده است.

وی گفت: رشد 20 درصدی تعرفه‌های پزشکی در حالی اعلام می‌شود که خود مسئولان بانکها از تورم بالای 40 درصدی سخن می‌گویند و با توجه به اینکه تورم در بخش سلامت از تعرفه عمومی جامعه بالاتر است اصلاً قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم تورم 40 درصدی هم که برخی می‌گویند دروغ باشد و تورم 30 درصد باشد باز هم افزایش 20 درصدی تعرفه‌های پزشکی پذیرفتنی نیست و زیر نرخ تورم پارسال است در حالی که پارسال هم تعرفه های پزشکی بین 7 تا 9 درصد رشد پیدا کردند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران ادامه داد: این رشد تعرفه‌های پزشکی شاید برای مطبها و پزشکان و موسسات خصوصی تأثیر چندانی نداشته باشد زیرا این مراکز به هر حال به صورتی که شما خبرنگاران اسمش را زیرمیزی یا رومیزی می‌گذارید خودشان را جمع و جور می‌کند من نگران وضعیت بیمارستانهای دولتی هستم.

وی افزود: رشد متوسط ۲۰ درصدی تعرفه ها یعنی اینکه تعرفه یکسری خدمات که به درد نخور هستند را ۲۰ درصد افزایش می دهند و رشد تعرفه خدماتی که مهم هستند و باید پول دربیار باشند کمتر از این میزان است و مثلاً ۱۰ درصد رشد می‌کند.

وی گفت: بیمارستانهای دولتی با توجه به بدهی‌های سنگینی که از گذشته دارند با رشد 20 درصدی تعرفه‌ها در حالی که هزینه‌های آنها به مراتب بیش از این افزایش پیدا کرده است، باید فشار بسیار سنگینی را تحمل کنند و به نظر من ورشکستگی بیمارستانهای دولتی با این تعرفه‌ها بیشتر هم می‌شود.

خسرونیا اضافه کرد: بیمارستانهای دولتی باید مواد غذایی مثل گوشت، مرغ‌،‌نان و مانند اینها را با نرخ تورم بازار خریداری کنند، تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی به مراتب بیش از تورم بازار افزایش قیمت داشته‌اند،‌حقوق پرسنل هم که بین 15 تا 20 درصد اضافه شده است، افزایش سرسام آور هزینه آب، برق و گاز هم هست با این وضعیت فشار روی بیمارستانها به خصوص بیمارستانهای دولتی و به ویژه در شهرستانها بسیار سنگین خواهد بود.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که بنده دارم نشان می‌دهد،وضعیت بیمارستانهای دولتی در شهرستانها اصلاً خوب نیست و در این اوضاع بیش همه باید نگران بیمارانی باشیم که مجبورند به بیمارستانهای دولتی مراجعه کنند و افت کیفیت خدمات در این مراکز قطعاً به آنان آسیب می‌رساند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی گفت: این در شرایطی است که دولت اعتباری را برای رایگان شدن خدمات پزشکی در بخش دولتی گذاشته است، واقعاً ما از رایگان شدن خدمات پزشکی می‌گذریم، کاری کنند که بیمارستانهای دولتی بتوانند خدمات معمولی شان را به مردم ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha