سلامت نیوز: یك متخصص قلب و عروق، عروق كرونر را شایع‌ترین علت مرگ و میر در كشور عنوان كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دكتر همایونفر گفت: قلب انسان، عضله ای است كه در تمام دوران زندگی، هرگز فعالیتش متوقف نمی شود و برای این تلاش بدون وقفه، نیاز به اكسیژن دارد و این اكسیژن از طریق جریان خون سرخرگی حمل می شود و سرخرگ هایی كه اكسیژن را برای عضله ی قلب تامین می كنند، "عروق كرونر" نام دارند.
 
وی افزود: این بیماری وابسته به جنس افراد بوده و ماهیت ژنتیكی دارد كه طی پروسه‌ای طولانی غالبا در مردان ظهور و بروز می‌كند.
 
وی تأكید كرد: برخی از عوامل نظیر سیگار، افزایش فشار خون، قند خون و چربی در ایجاد عروق كرونر مؤثر است لذا می‌توان با تغییر شیوه زندگی و سوق دادن افراد به ورزش و فعالیت بیشتر مانع ایجاد این بیماری شد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی همدان خاطرنشان كرد: فست فودها به دلیل حجم بالای نمك و سرخ شدگی نقش به‌سزایی را در شكل گیری عروق كرونر ایفا می‌كنند و یكی از مهمترین دلایل رشد این بیماری افزایش استفاده از فست فودها در كشورهای در حال توسعه است.
 
وی افزود: طبق آمار كشورهای غربی با آموزش های ارائه شده استفاده از فست فودها را محدود كرده‌اند اما در حال حاضر فعالیت برندهای معروف موجب انتقال انواع غذاهای سریع به كشورهای جهان سوم شده است.
 
دكتر همایونفر در پایان سخنان خود با اشاره به افزایش سكته‌های قلبی اظهار داشت: بی‌تحركی، استرس‌های اجتماعی، عدم رعایت رژیم غذایی و بیماری‌های فشار خون، قند و چربی خون از مهمتربن دلایل ایجاد سكته های قلبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha