سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی معتقد است: در فصل تابستان همه افراد جامعه به خصوص کودکان و سالمندان در معرض گرمازدگی هستند بنابراین باید دقت بیشتری در انتخاب غذا و خوراکی‌های مصرفی داشته باشیم.

دکتر کوروش جعفریان در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر لزوم مصرف بیشتر میوه و سبزیجات در فصل تابستان اظهار کرد: در فصل تابستان باید بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد و به دلیل این که بیش از 85 درصد بدن از آب است، تغییر میزان آب بدن می‌تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد.وی با اشاره به اهمیت مصرف آب در فصل تابستان اظهار داشت: اگر میزان آب بدن بیش از دو درصد کم شود توان روحی، روانی و فیزیکی فرد کاهش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در تمام وعده‌های غذایی باید از سبزی استفاده شود اما متاسفانه تنها سه درصد جامعه از سبزی و میوه استفاده می‌کنند.وی در خصوص احتمال زیاد گرمازدگی در فصل تابستان گفت: همه افراد در فصل تابستان به یک اندازه دچار گرمازدگی نمی‌شوند اما باید توجه داشت که کودکان آسیب پذیرتر هستند و سیستم ترمودینامیک که حرارت بدن را تنظیم می‌کند نمی‌تواند به طور کامل حرارت بدن بچه‌ها را تنظیم کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شیوع بیشتر گرمازدگی در افراد چاق اظهار داشت: بزرگسالان و کودکانی که دچار اضافه وزن هستند در فصل تابستان بیشتر دچار گرمازدگی می شوند زیرا در این افراد به دلیل بیشتر بودن سطح بدن در اثر اضافه وزن، فرد بیشتر در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرد و نور بیشتری را جذب می‌کند.وی در خصوص میوه‌هایی که باید بیشتر در این فصل استفاده شود، اظهار کرد: مصرف میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه و دستنبو که غنی از پتاسیم و آب هستند در این فصل توصیه می‌شود. همچنین مصرف کشمش و خرما می‌تواند میزان قند خون بدن را تامین کند.

دکتر جعفریان تصریح کرد: مصرف غذاهای پخته در طول مدت سفر مناسب‌تر بوده و بهتر است کمتر به رستوران‌های سرراهی مراجعه شود به همین منظور مصرف غذاهای کنسروی و نوشیدن آب بیشتر توصیه می‌شود.این متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی در مورد آب مصرفی گفت: مادران باردار، کودکان و افراد مسن باید بیشتر مراقب مواد غذایی مصرفی در فصل تابستان باشند و زنان باردار بیشتر از آب‌های جوشیده شده استفاده کنند.

مصرف آب میوه برای کودکان و افراد لاغر مناسب‌تر است

دکتر جعفریان در خصوص ضرورت مصرف آب میوه اظهار داشت: آب میوه طبیعی و مصنوعی را باید از هم تفکیک کرد و در فصل تابستان بهتر است هر روز آب میوه طبیعی مصرف کنیم البته بهتر است میوه بیشتر خورده شود.وی تصریح کرد: مصرف آب میوه طبیعی در کودکان و افراد لاغری که تمایلی به مصرف میوه ندارند توصیه می‌شود باید توجه داشت که از آب میوه‌های مصنوعی کمتری استفاده شود چون این آب میوه‌ها دارای مواد نگهدارنده هستند و میزان قند بالایی دارند.

مصرف نوشابه ها و دلسترها را کاهش دهید

دکتر جعفریان گفت: در فصل تابستان جوانان بیشتر از نوشابه‌ و دلستر استفاده می‌کنند در صورتی که این نوشیدنی‌ها مضر بوده و افراد باید مصرف این مواد را به حداقل برسانند. همچنین مکمل‌های ویتامینی را نیز توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه نیاز شدیدی به استفاده از این مواد وجود داشته باشد و تنها ورزشکاران مجازند که از این مکمل‌ها استفاده کنند.

در سفرهای تابستانی بیشتر از بادام، پسته و گردو استفاده شود

مادران باردار بیشتر از آب جوشیده شده استفاده کنند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر آلودگی‌ها بر فاسد شدن مواد غذایی اظهار داشت: آلودگی‌های هوا و محیط زیست می‌تواند سرعت فاسد شدن غذا را در این فصل افزایش دهد. مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، لبنیات و غذاهای آب دار زودتر فاسد می‌شوند و باید بیشتر مراقب آنها بود.وی در پایان گفت: بسیاری از افراد هنگامی که به سفر می‌روند آداب مسافرت را نمی‌دانند در صورتی که باید در خوردن مواد غذایی احتیاط بیشتری به خرج دهند و از خوراکی‌هایی مانند بادام، پسته و گردو بیشتر استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha