بر اساس یک تحلیل سیستماتیک از داده‎های وزن و قد کودکان که به تازگی در نشریه «لنسنت» منتشر شده است، میزان پیشرفت کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به اهداف سازمان ملل در به نصف رساندن تعداد کودکان گرسنه در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ ناکافی بوده است.

سلامت نیوز : اگر چه وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال به‎طور کلی از سال ۱۹۸۵ بهبود یافته است، اما از هر پنج نوزاد و کودک کشورهای در حال توسعه یک تن به‎شدت کمبود وزن دارد؛ این یعنی حدود ۱۱۰ میلیون کودک در سراسر جهان. در همین حال ۱۴۸ میلیون کودک دیگر نیز دچار کمبود وزن هستند. سازمان ملل این نقطه هدف را به عنوان بخشی از اهداف توسعه هزاره تعیین کرده است. طبق تحلیل جدیدی که به سرپرستی دکتر مجید عزتی از دانشکده سلامت و بهداشت عمومی کالج سلطنتی لندن انجام شده در حالی که ۶۱ کشور از بین ۱۴۱ کشور در حال توسعه مورد مطالعه تا حدی توانسته‎اند به این نقطه هدف برسند، اما جهان در حال توسعه روی‎هم رفته شانسی کمتر از ۵ درصد برای موفقیت دارد. میزان پیشرفت در نواحی مختلف متفاوت بوده است. در آسیا و آمریکای جنوبی پیشرفت‎‌ها بیشتر و در مناطق صحرای آفریقا وضع بد‌تر بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ از آنجا که تغذیه تاثیر قوی بر رشد کودکان دارد، وضعیت تغذیه را می‌‎توان با استفاده از نمره وزن و قد آن‌ها نسبت به سن که نمره Z قد و وزن سنی (HAZ و WAZ) نامیده می‌‎شود بررسی کرد. محققان کالج سلطنتی لندن و سازمان بهداشت جهانی داده‎های HAZ و WAZ تحقیقات ملی این کشور‌ها و سایر منابع را گردآوری کرده و با استفاده از روش‎های آماری، میانگین نمره‌های Z و وجود سوء تغذیه (که طبق تعریف دریافت و جذب ناکافی مواد غذایی است) را برای همه این کشور‌ها بررسی کردند. نتایج نشان می‌‎دهد که: نسبت کودکانی که در کلاس کمبود وزن متوسط تا حاد قرار گرفتند بین سال‎های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۱ از ۱. ۳۰% به ۴. ۱۹% کاهش یافته است. توقف رشد متوسط تا حاد (رشد قدی ناکافی متناسب با سن) از ۲. ۴۷% به ۹. ۲۹% تقلیل یافته است. جنوب آسیا که در سال ۱۹۸۵ بد‌ترین وضعیت تغذیه را داشته‎است پیشرفت قابل توجهی کرده‎است و اما رنجوری و سوء تغذیه هنوز مسئله اصلی است.

حدود نیمی از کودکان دارای کسری وزن در کشورهای جنوب آسیا و اغلب در هند زندگی می‌‎کنند. سوء تغذیه در نواحی صحرای آفریقا از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ بد‌تر شده است و پس از آن نمره‎های وزن و قد بهبود یافته است. این زوال مقطعی می‌‎تواند به شوک‎های اقتصادی، تغییرات ساختاری و اصلاحات سیاست‎های تجاری در دهه ۸۰ میلادی مربوط باشد. در ساحل عاج و نیجر وضعیت تغذیه در سال ۲۰۱۱ به شکل قابل ملاحظه‎ای از آنچه در سال ۱۹۸۵ بوده بد‌تر شده است. نمره‎های وزن و قد در سایر نواحی افزایش یافته و بیشترین پیشرفت مربوط به کشورهای جنوب، شرق و جنوب شرقی آسیا و کشورهای جنوبی و استوایی آمریکای لاتین است. بیشترین میزان افزایش قد کودکان در کشورهای چین و ویتنام مشاهده شده است. در برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله شیلی در حال حاضر سوء تغذیه وجود ندارد. نسبت کودکان دارای کسری وزن در برزیل طی هر دهه تقریبا نصف شده است.

در سال ۲۰۱۱ حدود نیمی از کودکان در بروندی، یمن، ساحل تیمور، نیجر و افغانستان مشکل توقف رشد (قدی) متوسط تا حاد داشته‎اند. بیش از یک سوم کودکان در ساحل تیمور، بنگلادش، نیجر، هند و نپال کسری وزن حاد یا متوسط دارند. پروفسور مجید عزتی می‌‎گوید: «تحلیل‎های ما نشان می‌‎دهد که جهان در حال توسعه به‎طور کلی در راستای کاهش سوءتغذیه کودکان پیشرفت قابل توجهی داشته اما هنوز تعداد بسیار زیادی از کودکان یا مواد غذایی کافی دریافت نمی‌‎کنند یا در اثر بیماری‎های مکرر آن را از دست می‌‎دهند. شواهدی وجود دارد که بیشترین پیشرفت هم‎راستا با رشد اقتصادی، سرمایه‎گذاری در سیاست‎های حمایت از کشاورزان خرده مالک، افزایش تولیدات کشاورزی، مراقبت‎های اولیه و برنامه‎های غذایی حمایت از فقرا صورت گرفته است. نباید اجازه دهیم بحران اقتصادی جهانی و روند افزایش قیمت مواد غذایی موجب رشد نابرابری‎‌ها شود یا روند سرمایه‎گذاری برای بهبود تغذیه و مراقبت‎های بهداشتی را متوقف کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha