نایب رئیس انجمن ام‌اس ایران گفت: وزارت بهداشت از مدتی پیش پوشش بیمه‌ای ۳داروی جدید و گرانقیمت بیماران ام اس را از بیمه‌ها خواسته است اما سازمانهای بیمه گر هنوز این داروها را زیر پوشش نبرده‌اند و این مسئله فشار زیادی را به بیماران نیازمند به این داروها وارد می‌کند.

بیمه‌ها هنوز ۳ داروی پیشنهادی وزارت بهداشت را برای بیماران ام اس پوشش نمی‌دهند

سلامت نیوز : محمدعلی صحرائیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به رشد بیماری ام اس در کشور و شرایط خاصی که اکنون برای واردات دارو مواجهیم گاهی دچار مشکلاتی در توزیع دارو هستیم ولی کمبودها تا کنون مقطعی بوده و دارو تهیه شده است.

وی در مورد مشکلات پیش روی بیمارن ام اس اظهار داشت: مشکلات دیگر مربوط به داروهای جدید بیماری ام‌اس وجود دارد چون در چند سال اخیر داروهای جدیدی وارد چرخه دارویی دنیا شده‌اند که متاسفانه وارد چرخه دارویی کشور ما نشده‌اند که مهمترین دلیل آن قیمت داروها است.

3 داروی بیمارن ام اس در لیست بیمه

صحرائیان ادامه داد:‌ در لیستی که اوایل امسال با تلاش‌های وزیر بهداشت برای بیمه‌ها تهیه و فرستاده شد و به عنوان داروهای زیر پوشش بیمه به تصویب رسید، سه داروی مربوط به بیماران ام‌اس در این لیست قرار داشت که ناتالمی زوماب (با قیمت حدود 3هزار دلار)، فینگولیمود (اولین داروی خوراکی مورد استفاده در ام اس) گیلاتری‌مد استات که توسط شرکت‌های داخلی تولید شده ولی باز قیمت بالایی دارد که هنوز پوشش بیمه‌ای اجرایی نشده است.نایب رئیس انجمن ام اس اظهار امیدواری کرد تا این پروسه عملیاتی شود و بیماران بتوانند از پوشش بیمه‌ای این داروها بهره مند شوند. این داروها قیمت بالایی دارند و در برخی موارد حتی مشابه ایرانی آنها هم ساخته شده است.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای برخی داروهای گران‌قیمت ام‌اس بار مالی زیادی را به بیمه‌ها تحمیل می‌کند که بیمه‌ها به این دلیل زیر بار آن نمی‌روند گفت: وقتی سازمانی به عنوان سازمان بیمه‌گر شناخته می‌شود این نگاه که پوشش دارو مقرون به صرفه هست یا نیست صحیح نیست. بیمارانی هستند که حقوق بیمه‌ای خود را پرداخت کرده‌اند و الان دچار بیماری خاص شده‌اند و نیاز به دارو دارند.وی تصریح کرد: آن چیزی که بار بزرگی را به بیمه‌ها تحمیل می‌کند داروهای ارزان قیمت هستند که به تعداد زیاد مصرف می‌شوند مانند انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و دارویی مانند استامینوفن و اگر یک نظرخواهی بین مردم شود که آیا مایلند یک داروی سرماخوردگی توسط بیمه پوشش داده نشود ولی داروی بیماری خاصی مانند سرطان یا ام اس پوشش داده شود بسیاری از مردم به مورد دوم رای می‌دهند که دارو و درمان بیماری‌های خاص پوشش داده شود.

به گفته صحرائیان متاسفانه بیماری‌های خاصی مانند سرطان بیماری‌هایی است که افراد خانواده را درگیر کرده و حمایت از بیماران بحث منطقی است.وی در پاسخ به اینکه دولت چه سیاستگذاری برای بیماران خاص از جمله ام‌اس می‌تواند داشته باشد گفت:‌ حمایت و کمک در جهت تامین دارو و کاهش هزینه‌های درمان بیماران خاص از جمله ام‌اس می تواند راهگشا باشد. اگرچه برخی هزینه‌های درمان به ظاهر گران‌قیمت است ولی به دلیل مزمن بودن بیماری و مداوم بودن آن بیمار در طول عمرش مکرر باید از خدمات درمانی استفاده کند و گاهی نیاز به بستری شدن دارد تامین این داروها به طور مناسب پراهمیت است که همت دولت و سازمان‌های بیمه‌گر را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha