سلامت نیوز : كارشناس بهداشت پرتوهای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم توجه به مبحث سنجش انرژی‌ها و امواج الكترومغناطیس در كشور، گفت: لازم است سیستم سنجش انرژی و اشعه در منازل فعال شود.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این كه بدن همواره در معرض مقادیر زیادی از تشعشات قرار دارد، گفت: این تشعشعات از دو منبع طبیعی و مصنوعی به بدن انسان تابیده می‌شود كه منبع طبیعی یعنی خورشید، مهم‌ترین عامل تابش انرژی به شمار می‌رود.وی افزود: با پیشرفت علم و تكنولوژی، تشعشعات الكترومغناطیس از مهم‌ترین منابع تابش مصنوعی، پاك، ارزان و در دسترس به شمار می‌روند كه با گستردگی زیادی در تمام امور زندگی افراد وارد شده‌اند؛ از اسباب‌ بازی كودكان گرفته تا پیشرفته‌ترین تكنولوژی‌ها. در مجموع خطوط انتقال برق، ترانس‌های برق، ارتباطات الكترونیكی، رادیو فراكانس‌ها و ... در تمام امورات زندگی حضور یافته‌اند.

گورانی ادامه داد: الكترون ذاتا هر جا كه حركت كند اطراف خود میدان الكتریكی و مغناطیسی ایجاد می‌كند كه حاوی انرژی است. این انرژی‌ها اگر از مقدار مشخصی بالاتر روند، آسیب پذیری بدن در مواجهه با آن بالاتر می‌رود. اطراف تمام وسایل برقی در منازل میدان مغناطیسی وجود دارد. در میان وسایل منزل، آن دسته از وسایلی كه سیم پیچ دارند مانند سشوار، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ... میدان مغناطیسی بسیار قوی‌تری در اطراف خود ایجاد می‌كنند. به عنوان مثال میدان مغناطیسی سشوار به مراتب از یك دكل برق 220 هزار ولت بیشتر است.

بیشترین میدان‌های الكترومغناطیس ناشی از وسایل خانگی در آشپزخانه‌هاست

وی با بیان این كه برای میدان‌های الكتریكی و مغناطیسی استاندارد ملی و مشخصی وجود دارد، افزود: از آنجا كه وسایل برقی اطراف خود میدان‌های الكترومغناطیس ایجاد می‌كنند طبعا مكان‌هایی از منزل كه این وسایل بیشترند، آلودگی هم بیشتر است. به این ترتیب در آشپزخانه‌های منازل بیشترین میدان‌های الكترومغناطیس ناشی از وسایل خانگی مطرح هستند.

زمان استفاده از منابع مولد انرژی را كاهش دهید

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: در مواجهه با امواج الكترومغناطیس باید به تاكید سازمان جهانی بهداشت مبنی بر «حداقل موجه شدنی رساندن» (آلارا) توجه داشت كه این موضوع 4 اصل را شامل می‌شود. اولین اصل در مواجهه با تشعشعات مربوط به زمان مواجهه است؛ به این ترتیب كه تا حد ممكن زمان استفاده از منابع مولد اشعه و انرژی كاهش یابد و در موارد نیاز استفاده شود. به عنوان مثال مایكروویو نوسان‌ساز 300 مگاهرتز است كه باید هنگام استفاده از آن زمان پرتوگیری تا حد امكان كاهش یابد.

تا حد امكان فاصله از منابع مولد اشعه را افزایش دهید

زنان باردار از مواجهه با تشعشعات مایكروویو دوری كنند

وی افزود: دومین اصل در بحث مواجهه با منابع مولد اشعه، فاصله است. بر این اساس باید تا حد امكان فاصله از مولد اشعه افزایش یابد؛ چرا كه انرژی دریافتی با فاصله نسبت عكس و مجذور دارد. در این زمینه یك سری از راهنماها وجود دارند. به عنوان مثال در زمان كار مایكروویو باید حداقل یك متر فاصله با آن وجود داشته باشد. این فاصله برای افرادی كه از دستگاه نوسان ساز قلب استفاده می‌كنند باید بیشتر باشد؛ به طوری كه به این افراد توصیه می‌شود در زمان كار مایكروویو به آشپزخانه وارد نشوند. همچنین به زنان باردار توصیه می‌شود كه خود را در معرض تشعشعات مایكروویو قرار ندهند.

گورانی سومین اصل در مواجهه با منابع مولد اشعه را «حفاظ» یا «شیلد» عنوان كرد و ادامه داد: در مقابل هر انرژی می‌توان با حفاظ مخصوص به آن، مانع ایجاد كرد. حفاظ در مقابل تشعشعات بحث بزرگی در دنیاست كه در ایران كمتر به آن پرداخته شده است و مردم اطلاع چندانی از آن ندارند.وی مباحث رفتاری را چهارمین اصل در مواجهه با منابع مولد اشعه دانست و گفت: در این زمینه بحث فرهنگسازی و آموزش بسیار حائز اهمیت است. آموزش‌ها باید طوری باشند كه بتوانند تغییر در باور ایجاد كنند و این آموزش‌ها به رفتار تبدیل شوند.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در پایان گفت: در كشور ما به مبحث سنجش انرژی‌ها و امواج الكترومغناطیس چندان پرداخته نشده است و این موضوع در هزینه‌های خانوارها جایی ندارد. این درحالیست كه به عنوان مثال فرمایكروویو سالانه نیاز به سنجش دارد و باید كنترل كیفی شود. لازم است فرهنگ سنجش انرژی‌ها در خانوارها نهادینه و سیستم سنجش در منازل فعال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha