سلامت نیوز : یك فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به نقش تغذیه در كنترل و بهبود بیماری آرتریت روماتوئید گفت: كاهش مصرف برنج در كنترل علائم بالینی آرتریت روماتوئید موثر است.

دكتر محمدمهدی امام در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تعریف بیماری آرتریت روماتوئید گفت: آرتریت روماتوئید یك بیماری خودایمن است كه مشخصه عمده آن درگیری مفاصل به صورت تورم، درد و سفتی مفاصل درهنگام صبح است.وی با بیان این‌ كه آرتریت روماتوئید علاوه برمفاصل ممكن است ارگان‌های دیگری نظیر چشم، قلب و ریه را نیز درگیر كند، گفت: این بیماری شایع‌ترین علت تورم مفصلی تلقی می‌شود.

زنان سه برابر بیشتر به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند

به گفته امام، این عارضه در یك درصد افراد جامعه دیده می‌شود اما در زنان سه برابر بیشتر است و در اغلب موارد در دهه دوم تا چهارم عمر تظاهر می‌كند.این فوق تخصص روماتولوژی درباره علت ابتلای سه‌ برابری زنان در مقایسه با مردان توضیح داد:‌ علت آن هنوز شناخته نشده است اما عنوان می‌شود فاكتورهای هورمونی زنانه در ایجاد آن دخالت دارند.

امام در توضیح عوامل دخیل در بروز آرتریت روماتوئید اظهار كرد:‌ فاكتورهای ژنتیكی عمدتاً در ایجاد این بیماری نقش دارند. امروزه ژن‌های ویژه‌ای را شناخته‌اند كه می‌گویند با شدت یا ضعف بیماری در ارتباط هستند. علاوه بر آن عوامل محیطی بویژه عفونت‌ها، استرس و مصرف سیگار می‌توانند تأثیرگذار بوده و منجر به بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن فرد شوند.وی ادامه داد: به همین علت شیوع این بیماری در بستگان یك فرد مبتلا بیشتر مشاهده می‌شود و همچنین دردوقلوهای تك تخمكی احتمال ابتلا تا 40 درصد افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درد و تورم مفاصل را از جمله شایع‌ترین تظاهرات این بیماری دانست و عنوان كرد: این درد و تورم عمدتاً در مفاصل انگشتان دست احساس می‌شود كه با سفتی صبحگاهی همراه است و با فعالیت بهتر و با استراحت تشدید می‌شود. غالب بیماران از خستگی، كوفتگی و درد پراكنده در نواحی مختلف بدن گلایه می‌كنند.

وی با اشاره به این‌ كه با پیشرفت بیماری، درد در مفاصل گسترش می‌یابد، اظهار كرد: در این صورت بیماری، مفصل زانو، مچ پا، آرنج و شانه را نیز درگیر می‌كند. اگر در طول بیماری و بیش از شش ماه متوالی یك مفصل متورم باقی بماند به تدریج تخریب می‌شود. به همین علت تشخیص و درمان به هنگام بسیار حائز اهمیت است.

این فوق تخصص روماتولوژی اضافه كرد: قرمزی و تاری دید نتیجه درگیر شدن چشم در این بیماری است. علائم آرتریت روماتوئید در فرم‌های شدیدترعلاوه بر چشم درارگان‌های دیگری نظیر پوست، ریه و قلب نیز تظاهر می‌یابد.امام در خصوص راهكارهای تشخیصی آرتریت روماتوئید توضیح داد: تشخیص بر پایه علائم بالینی و یافته‌های آزمایشگاهی و پاراكلینیكی است. در تشخیص آزمایشگاهی نكته مهم مثبت بودن فاكتور روماتوئید و آنتی‌بادی جدیدی تحت عنوان «Anti ccp» است.

وی ادامه داد: فاكتور روماتوئید ممكن است در بسیاری از بیماری‌ها نیز مثبت باشد اما فاكتور «Anti ccp» در موارد محدودی مثبت می‌شود. مثبت بودن هر دو فاكتور در یافته‌های آزمایشگاهی قویاً خبر از ابتلا به آرتریت روماتوئید می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با اشاره به این ‌كه به علت راهكارهای درمانی موجود، در كمتر مواردی پیش می‌آید كه كار مفصل به تخریب بیانجامد، اظهار كرد: تشخیص زودهنگام پیش از هر اقدام دیگری در درمان این بیماری حائز اهمیت است. زیرا آرتریت روماتوئید با بیماری‌های دیگری تشخیص افتراقی دارد و با ناراحتی‌هایی چون لوپوس، پسوریازیس، عفونت‌ها و التهابات عروقی اشتباه گرفته می‌شود به همین علت مراجعه به متخصص روماتولوژی برای جلوگیری از به‌كارگیری روش‌های درمانی غیرصحیح ضروری است.

به گفته امام، هرچه درمان زودتر آغاز شود، كنترل بیماری آسان‌تر و عوارض آن برای بیمار كمتر خواهد بود.این فوق‌تخصص روماتولوژی با اشاره به تصویب پوشش بیمه‌ای 202 قلم داروی گرانقیمت عنوان كرد: یكی از داروهای بیولوژیك كه برای درمان آرتریت روماتوئید پیشرفته و مقاوم مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در این فهرست قرار دارد. هزینه ماهیانه خریداری و استفاده از این دارو به یك تا یك و نیم میلیون تومان در ماه می‌رسد كه پرداخت آن از عهده بسیاری از بیماران خارج است. تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این دارو به بیماران كمك می‌كند.

امام درباره ارتباط تغذیه با آرتریت روماتوئید نیز توضیح داد: رژیم‌های غذایی غنی از امگا 3 می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشد. همچنین ثابت شده است مصرف كمتر برنج می‌تواند در كنترل علائم بالینی بیماری مفید فایده واقع شود.وی اضافه كرد: كمبود ویتامین «دی» نیز می‌تواند تشدید علائم این بیماری را در پی داشته باشد، به همین علت توصیه می‌شود سطح این ویتامین دربدن متعادل نگه داشته شود.

این فوق تخصص روماتولوژی در پایان درباره راه‌های پیشگیری از بروز این بیماری عنوان كرد: با توجه به این‌ كه ژنتیك در بروزاین بیماری نقش دارد و شاید كنترل آن ازعهده بیمار خارج باشد، اما می‌توان عوامل محیطی را كنترل كرد. مهم‌ترین عامل محیطی دخیل، استعمال دخانیات است به همین علت تاكید می‌شود از مصرف سیگار اجتناب شود. همچنین پرهیز از مصرف فست‌فودها و دوری از استرس و تنش می‌تواند در این راستا موثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha