شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 52490

محققان براساس تحقیقات خود هشدار دادند که بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سل ریوی قرار دارند.

سلامت نیوز : این تحقیقات حاکی است: بیماران دیابتی به علت ضعف سیستمی ایمنی خود چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به سل قرار دارند.

محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک در تحقیقات خود دریافتند که بیماران دیابتی حدود پنج برابر بیشتر در معرض مرگ و میر به هنگام درمان بیماری سل قرار دارند.نتایج این تحقیقات نگرانی های زیادی را ایجاد می کند زیرا تعداد بیماران دیابتی در آسیا و آفریقا رو به افزایش گذاشته است و این به معنای افزایش میانگین مرگ و میر بیماران دیابتی در اثر ابتلا به بیماری سل است.آمارهای نشان می دهد که میکروب سل در بدن نزدیک به یک سوم جمعیت کشورهای درحال توسعه وجود دارد اما غیرفعال است.

بیماری سل سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان می گیرد و این تعداد چه بسا در صورتی که جهان اقدامات پیشگیرانه ای در پیش نگیرد، در آینده افزایش یابد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سل یک بیماری عفونی است که در اثر مجموعه مایکوباکتریوم‌ های سلی (هریک از مایکوباکتریوم‌ های توبرکلوزیس، بوویس و آفریکانوم) ایجاد می‌شود اما در اکثر موارد بیماری ناشی از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس یعنی نوع انسانی آن می ‌باشد.بیماری به دو نوع ریوی و خارج ریوی تقسیم می‌شود. اگر بیماری سل پارانشیم ریه را درگیر کرده باشد؛ به عنوان سل ریوی طبقه بندی می ‌شود که شایعترین فرم بیماری می‌باشد.

در سل خارج ریوی ابتلای سایر اعضای بدن غیر از ریه‌ ها به سل دیده می‌شود. این اعضا شامل گره‌ های لنفاوی بدن از جمله مدیاستن ، پلور، استخوان‌ها و مفاصل مخصوصا ستون فقرات، مجاری ادراری  و تناسلی، سیستم عصبی (مننژ)، روده ها و دیگر اعضا است .بیماری تقریباً همیشه از راه تنفس انتقال می ‌یابد یعنی از فرد مبتلا به سل ریوی اسمیر خلط مثبت به افراد سالم منتقل می‌شود .سازمان جهانی بهداشت سل را یک فوریت جهانی اعلام کرده است زیرا با پیدایش و انتشارباسیل های مقاوم به چند دارو مجددا خطر تبدیل بیماری سل به یک بیماری غیر قابل علاج مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha