ایدز طی سه دهه از یک بیماری نادر به یک مشکل جهانی اثرگذار بر تمام جوانب زندگی بشر تبدیل شده است. تاکنون بر اثر این بیماری بیش از ۶۰ میلیون نفر به آن مبتلا و بیش از ۳۰ میلیون نفر جان باخته‌اند

زنگ خطر افزایش آمار کودکان مبتلا به ایدز به صدا درآمد
سلامت نیوز : دکتر شهلا شهرجردی مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با سینا نیوز در شهر کرد گفت: «کار‌شناسان میزان گسترش این بیماری را درمیان زنان رو به افزایش می‌دانند که علت آن استعداد بیشتر زنان برای ابتلا به این آلودگی نسبت به مردان است. دربسیاری از کشور‌ها، زنان آلوده به HIV، ویروس را از طریق رایطه جنسی و از شریک آلوده مرد دریافت می‌کنند.»

شهرجردی از علائم این بیماری به کاهش قدرت دستگاه دفاعی بدن اشاره کرد و افزود: «به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونت‌ها و سرطان می‌شود که به طور معمول درمردم عادی دیده نمی‌شود. این بیماری به صورت بیماری‌های ریوی و اسهال شدید و مزمن، تب‌های طولانی مدت، کاهش وزن، اختلالات شخصیتی، بیماری‌های مغزی و پوستی خود را نشان می‌دهد و در‌‌نهایت منجربه مرگ فرد مبتلا می‌شود.

زنگ خطر افزایش آمار کودکان مبتلا به ایدز
دکتر شهلا شهرجردی در ادامه گفت: «سالانه بیش از ۷۰۰ هزار کودک از طریق والدین خود HIV آلوده می‌شوند. از کل موارد انتقال، ۱۵ تا ۲۰ درصد در طی مدت بارداری، ۵۰ درصد در زایمان و ۳۰ تا ۳۵درصد در طی دوران شیرخوارگی این آلودگی را دریافت می‌کنند.»وی درباره بهترین زمان پیشگیری مادران باردار به ویروس HIV گفت:‌ «مادران آلوده به ویروس ایدز باید قبل از بارداری تحت مراقبت قرار گیرند و از روش‌های مناسب پیشگیری از بارداری استفاده کنند.»مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری مصرف داروهای ضد رترو ویروس در زمان حاملگی را از جمله کنترل این بیماری در مادران مبتلا دانست و افزود: سزارین،درمان کوتاه مدت نوزاد متولد شده با داروهای ضد رتروویروسی، عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر را از دیگر راه‌های کنترل این بیماری برای انتقال این ویروس به نوزاد متولد شده دانست.»

اقدامات مراقبتی از نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به ایدز
زمان شروع داروهای پیشگیرانه در نوزاد بسیار حائز اهمیت است و درمان آن باید قبل از ۶ تا ۱۲ساعت اول تولد نوزاد شروع شود. همچنین نوزاد بایستی با شیرخشک تغذیه شود و واکسن فلج اطفال به صورت تزریقی به آن زده شود. همچنین واکسن ب ث ز و سرخک تا زمانی که وضعیت منفی بودن ویروس نوزاد مشخص نشده است تلقیح نمی‌شود.»دکتر شهلا شهرجردی در پایان گفت: «به طور معمول نوزادان HIV مثبت در چند ماه اول زندگی،علامتی از ابتلا به این بیماری بروز نمی‌دهند. تخمین زده می‌شود که سن متوسط شروع علایم در نوزادانی که دردوران جنینی آلوده شده‌اند، یک سال باشد. ولی تعداد زیادی از کودکان بیش از ۵ سال بی‌علامت می‌مانند.»تشخیص قطعی عفونت نوزاد به ایدز با روش کشت ویروس امکانپذیر است و بهتر است این آزمایش درسن ۴ تا ۶ هفتگی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha