یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 52518

ازدواج بهترین فرصتی است که می‌توانید از آن برای ایجاد تعادل فکری و شخصیتی با یک فرد دیگر استفاده کنید. البته اگر شما یا همسرتان کم تحمل باشید و برای مسایل جزیی پریشان و عصبی شوید رابطه را برای خود و همسرتان سخت و پیچیده می‌کنید. از این نکته‌های ساده استفاده کنید تا رابطه زناشویی تان را به تعادل برسانید.

توصیه‌هایی برای زن و شوهرهای بی‌اعصاب!
سلامت نیوز : ازدواج بهترین فرصتی است که می‌توانید از آن برای ایجاد تعادل فکری و شخصیتی با یک فرد دیگر استفاده کنید.البته اگر شما یا همسرتان کم تحمل باشید و برای مسایل جزیی پریشان و عصبی شوید رابطه را برای خود و همسرتان سخت و پیچیده می‌کنید. از این نکته‌های ساده استفاده کنید تا رابطه زناشویی تان را به تعادل برسانید.

فرصت بدهید

معمولاً افرادی که زود عصبانی و برآشفته می‌شوند خیلی سریع آرام می‌شوند.‍ پس وقتی می‌بینید همسرتان برای موضوعات ساده کنترلش را از دست می‌دهد کمی صبر کنید و به دنبال راهی برای آرام کردنش باشید. معمولاً این افراد برای مسایل و مشکلات بسیار ساده داد و بیداد به راه می‌اندازند‏‏‏ درها را می‌کوبند و چیزی را می‌شکنند اما شما بهتر می‌دانید که عصبانیت همسرتان چقدر زود فروکش می‌کند و با لبخند زدن طوری وانمود می‌کند که گویا اصلاً هیچ اتفاقی نیفتاده است.این نوع واکنش نشان دادن و رفتار کردن اگرچه پذیرفتنی نیست اما مشکلی نیست که بتواند به رابطه زناشویی آسیب جدی بزند و شما می‌توانید با عکس‌العمل مناسب آن را کنترل کنید و به همسرتان کمک کنید تا واکنش‌های احساسیش را اصلاح کند.

واکنش نشان ندهید

کسی که کم تحمل است برای موضوعات بی اهمیت به راحتی بـــــرآشفته می‌شود. کافی است یک برنامه تلوزیونی را نپ‍سندد و یا اسباب بازی بچه زیر پ‍ایش برود تا به این بهانه داد و بیداد کند.اگر شما از اینکه همسرتان دیر به خانه برسد فقط کمی عصبانی و پ‍ریشان می‌شوید او می‌تواند دیر آمدن شما را به یک جنجال بزرگ تبدیل کند. بهترین راه برای مواجه با چنین فردی این است که شما اصلاً واکنش مشابهی نشان ندهید.حتی توضیح دادن اینکه مثلاً شما در ترافیک مانده‌اید نیز می‌تواند همسرتان را عصبانی‌تر کند.زیرا همسرتان در این لحظات نمی‌تواند عقلانی فکر کند و نمی‌تواند واکنش تند شما را تحمل کند و هرچه شما مقابله به مثل کنید و یا توضیحات منطقی بدهید او عصبی‌تر می‌شود.

بحث‌های منطقی را فراموش کنید

لابد برای شما پ‍یش آمده که همسرتان یک واکنش تند به مسایل کوچک را به یک بلوا و آشوب تبدیل کرده باشد و بعد طوری رفتار کند که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است و یا از شما بخواهد که باهم گفت‌وگو کنید.اگر همسرتان در محل کارش مشکلی داشته باشد و عصبانی باشد بدترین کار این است که بخواهید او را با یک گفتگوی منطقی آرام کنید و فقط باعث می‌شوید که او برای جنگیدن با شما سلاح بردارد. تلاش برای اینکه او را آرام کنید کاملاً بیهوده است زیرا او اصلاً چنین چیزی را دوست ندارد.اجازه بدهید هیجانات همسرتان فروکش کند.او خودش به سوی شما خواهد آمد تا مشورت بگیرد و مشکلاتش را حل و رفع کند.

صبور باشید

صبر و تحمل کارسازترین رفتار و واکنش دربرابر فرد کم تحمل و بی‌صبر است. اگرچه نوع رفتار همسرتان معقول و طبیعی نیست و شما را آزرده می‌کند اما اگر او را دوست دارید و می‌خواهید رابطه را بهبود بدهید باید دربرابر واکنش‌های غیرمنطقی همسرتان صبور باشید.وقتی شما هم مانند همسرتان واکنش نشان می‌دهید رابطه را با مشکلات جدی‌تر و پ‍‍‍‍یچیده‌تری مواجه می‌کنید.آرامش و تحمل شما نه تنها جلوی بالاگرفتن دعوا و درگیری را می‌گیرد بلکه می‌تواند یک الگوی رفتاری برای همسرتان باشد تا از شما یاد بگیرد چگونه خودش و احساساتش را کنترل کند.

او را متوجه رفتارش کنید

اگرچه صبر و حفظ آرامش در لحظاتی که همسرتان عصبانی است یک واکنش مناسب و معقول است اما همسرتان نباید دچار این سوءتفاهم شود که شما از این وضعیت راضی هستید و آن را می‌پذیرید. عصبانیت‌های افسارگسیخته با خشونت‌های کلامی و ضرب و شتم و درهم کوبیدن اشیا و وسایل است واین رفتارها کاملاً غیرعقلانی و غیرقابل تحمل هستند و در شما احساس دوگانگی ایجاد می‌کنند زیرا از یک طرف همسرتان به شما ابراز علاقه می‌کند و از سوی دیگر وقتی ناراحت می‌شود به بدترین شکل با شما رفتار می‌کند. همسرتان باید بداند که رفتار غیرقابل کنترلش به مرور زمان به رابطه شما آسیب جدی می‌زند و شما را گریزان می‌کند.او باید بداند که گفتن ببخشید و یا متاسفم کافی نیست و باید رفتارش را اصلاح کند.

به همسرتان راهکار بدهید

از همسرتان بخواهید تا از الگوهای اصلاح رفتاری استفاده کند. او را تشویق کنید تا یاد بگیرد چگونه خودش را کنترل کند. راهکارهای ساده‌ای مثل محبوس نگه داشتن نفس مدیتیشن قدم زدن نوشیدن آب اگرچه بسیار ساده‌اند اما واقعاً کاربردی هستند و می‌توانند یک فرد عصبی را آرام کنند. به همسرتان بفهمانید که عصبانیت او نه تنها به رابطه شما آسیب می‌زند بلکه سلامت جسمی هردوی شما را به خطر می‌اندازد.فراموش نکنید که همسرتان از این عادت خشمگین شدن راضی نیست اگرچه نمی‌تواند خودش را کنترل کند و اگر او را تشویق کنید تا طور دیگری رفتار کند حتماً از آن استقبال خواهد کرد.

‍‍ نکته پایانی

اگر عصبانیت همسرتان همراه با خشونت‌های کلامی و فیزیکی است نمی‌توانید آن را با چند راهکار ساده کنترل کنید.بهتر است از یک مشاور خانواده و روانشناس کمک بگیرید.اگر فرزند دارید بسیار ضروری‌تر است که اصلاح رفتار همسرتان را جدی بگیرید.زمانی که عصبانیت با دیگر رفتارهای آزاردهنده و خشونت‌آمیز همراه است و خطری جدی شما و فرزندانتان را تهدید می‌کند نباید آن را یک عادت رفتاری به حساب بیاورید و باید درمان و اصلاح آن را جدی بگیرید.فراموش نکنید که همه افراد عصبانی بد نیستند و هدف‌شان آزار عمدی دیگران نیست.شما بعد از مدت کوتاهی همسرتان را می‌شناسید و به راحتی متوجه می‌شوید که آیا او واقعاً می‌خواهد شما را آزار بدهد و یا رفتارهای هیجانیش ناشی از ناتونی در کنترل آنهاست. همین که بتوانید بین این دو نوع عصبانیت تفاوت قایل شوید راهکارهای مناسب را پ‍یدا خواهید کرد.

وقتی عصبانیت شما به رابطه آسیب می‌زند

متعادل رفتار کردن کار آسانی نیست.همیشه موقعیت‌هایی وجود دارند که شما را عصبی و نگران میکنند و آرامش تان را برهم می‌زنند.اگر بااراده نباشید و یادنگیرید که به موقع عصبانی شوید و آن را کنترل کنیدبه مرور زمان در رابطه زناشویی با مشکل مواجه خواهید شد.این راهکارها را برای کنترل خشم و عصبانیت به کار ببنیدید:

حرفتان را بزنید

بسیاری از دلایل و عوامل عصبانیت ناشی از سوءتفاهم‌هایی است که می‌توان با گفت‌وگو آنها را حل و رفع کرد. فرض کنید در محل کارتان مشکل یا مسیله ناراحت‌کننده‌ای پیش آمده باشد که فکر تان را درگیر کرده باشد و شما بعدازپ‍ایان کارو ساعتها رانندگی در ترافیک شهر به خانه برسید.همسر و فرزندتان خوشحال هستند و باهم با سروصدای زیاد بازی می‌کنند.خستگی و ناراحتی ظرفیت شما را در تحمل صدای خنده و بازی آنها کم کرده است و باعث می‌شود که یکهو از جا بپ‍‍رید و شروع کنید به دادو بیداد.تصور همسرو فرزندتان این است که شما بی دلیل شروع به داد و بیداد کرده‌اید زیرا پیش از آن سعی نکرده‌اید وضعیت روحی تان را به آنها توضیح بدهید. در صورتی که می‌توانستید قبل از فوران خشم با همسرتان راجع به مشکل و خستگی تان حرف بزنید و یا از آنها بخواهید تا آرام باشند.

فحش ندهید و توهین نکنید

کار سختی نیست که بخواهید وقت عصبانیت فحش و بدو بیراه ندهید. اگر زمانی که آرام هستید رفتارتان را در زمان عصبانیت بررسی کنید متوجه نقاط ضعف خودتان می‌شوید و می‌توانید برای اصلاح رفتارتان تمرین کنید. وقتی آرام هستید مدام به خودتان تاکید کنید اگر عصبانی شدم نباید فحش بدم. در گام بعدی باید سعی کنید وقتی عصبانی می‌شوید به خودتان یاداوری کنید که فحش ندهید.اگر یک بار بتوانید به خودتان مسلط شوید و زبانانتان را کنترل کنید مطمین باشید بازهم خواهید توانست.

محترمانه رفتار کنید

شاید برای شما سخت باشد که به این توصیه عمل کنید. چطور ممکن است وقتی عصبانی هستید رفتار محترمانه‌ای داشته باشید؟! حق با شماست کار ساده‌ای نیست. اما به این مسئله فکر کنید که همسرتان ظرفیت محدودی برای صبر و تحمل دارد و دیر یا زود او در برابر شما واکنش نشان خواهد داد.کافی است یک بار ناراحتی تان را با عبارات و جملات ملایم‌تری بیان کنید تاثیر آن را در همان لحظه خواهید دید زیرا عصبانیت و خشمتان فروکش خواهد کرد.مسلما شما آنقدر بالغ هستید که اگر تصمیم بگیرید بتوانید رفتارتان را کنترل کنید.

چقدر برای رابطه ارزش قایل هستید؟

عصبانیت یک ویژگی انسانی است و زمانی مخرب است که با خشونت و توهین یا تحقیر همراه باشد. همسر شما می‌تواند تا اندازه‌ای میزان خشم و عصبانیت‌تان را درک کند اما در هر صورت او از این رفتار آسیب می‌بیند.از خودتان بپرسید که چقدر برای رابطه تان ارزش قایل هستید.آیا صادقانه همسرتان را دوست دارید؟ اگر اینطور است نباید او را با رفتارتان آزار بدهید.نباید او را از خودتان فراری بدهید.اگر این را نمی‌خواهید باید تصمیم بگیرید که روش‌تان را در ابراز ناراحتی تغییر بدهید.

قبل از اینکه به انفجار برسید

فرصت‌های عصبانیت غیرقابل کنترل را از خودتان بگیرید. همیشه زمینه‌های قبلی فراهم می‌شوند تا شما به مرز انفجار برسید. اجازه ندهید ناراحتی‌های جزیی شکل واقعی بگیرند و پیش از اینکه به شکلی جدی شما را عصبانی کنند آنها را با گفت‌وگو حل کنید.

از الگوهای کنترل خشم استفاده کنید

نفس عمیق بکشید. یک لیوان آب بنوشید. محیط را ترک کنید. دوش بگیرید. دراز بکشید یا مدیتیشن کنید. سال‌هاست که متخصصان در گام اول برای اصلاح رفتاری این تکنیک‌ها را پیشنهاد می‌دهند. پس اگر آنها را عملی کنید به یک نتیجه مطلوب خواهید رسید. سعی کنید طرز فکرتان را تغییر بدهید و این پیشنهادات را جدی بگیرید. این مشکل را با مشاور یا یک رفتار درمانگر مطرح کنید و راهکارهایی که پیشنهاد می‌دهد را در زندگی‌تان پیاده کنید. مهمتر از همه اینها کمک‌ها و همراهی همسرتان است. از او بخواهید تا شما را در اصلاح رفتارتان کمک کند.او می‌تواند شما را همراهی کند تا هر زمان که بیش ازاندازه عصبانی شدید با یادآوری این تکنیک‌ها آرام شوید.

منبع : اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha