یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 52533

تنها راه ارتباط کودک با محیط پیرامون از راه دهان است.

استفاده از پستانک باعث لاغری کودک می‌شود
سلامت نیوز : دکتر علیرضا بهفر متخصص اطفال در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «متاسفانه باورهای غلطی در حوزه مشترکات دندانپزشکی کودکان و متخصصان کودکان قرار دارد. به طور نمونه عدم شیر دادن نوزادان در شب یکی از این موارد است.»

وی ادامه داد: «این موضوع که شیر دادن کودکان در شب باعث خرابی دندان نوزادان می‌شود باور غلطی است. البته برای پیشگیری و محافظت بیشتر از دندان می‌توان بعد از شیر دادن کمی آب به نوزاد داد. شیر مادر، مواد ضد پوسیدگی دندان کودکان دارد و دندان‌های کودکان را محکم و مقاوم می‌کند و در آن موادی وجود دارد که میکروب‌های مربوط به پوسیدگی دندان‌ها را از بین می‌برد.» مدیر رادیو سلامت توضیح داد: «از سویی دیگر فرآیند شیر دادن به گونه‌ای است که شیر مادر با دندان‌های کودک تماسی ندارد و به انتهای زبان می‌ریزد و از آنجا به حلق می‌رود که می‌توان نتیجه گرفت حتی اگر ضرری هم برای دندان‌ها داشته باشد ـ که بر اساس شواهد علمی ندارد ـ با آن‌ها تماسی ندارد و در ‌‌نهایت خطری هم متوجه آن نیست.»

این متخصص اطفال با بیان اینکه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بروز مشکلات دیگری در کودکان می‌شود، خاطرنشان کرد: «استفاده از پستانک یکی از دلایل بیماری در کودکان است که باعث لاغر شدن کودک، اسهال، قارچ، بیماری‌های روده و گوارشی و... می‌شود.» وی با بیان اینکه پستانک خوردن کودک مانند بیل زدن بیهوده ما می‌ماند، افزود: «تنها راه ارتباط کودک با محیط پیرامون از راه دهان است. زمانیکه کودک میک می‌زند در واقع تمام انرژی بدن خود را مصرف می‌کند که اگر سینه مادر باشد شیر که همه نیازهای او را در بردارد به دست می‌آورد اما پستانک به دلیل کالری که کودک از دست می‌دهد باعث لاغر شدن وی می‌شود.»

دکتر بهفر همچنین با اشاره به اینکه مصرف قطره آهن در کودکان تنها موجب تغییر رنگ دندان‌ها شده و پوسیدگی دندان‌ها از عوارض آن نمی‌باشد، اعلام کرد: «ذخیره آهن بدن شیرخواران در ۶ ماه اول زندگیشان به پایان می‌رسد و لازم است کودک برای رشد و تکامل مناسب از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی مکمل آهن دریافت کند. کمبود آهن با مشکلات رفتاری و هوشی و حرکتی در کودکان مرتبط است. شواهد علمی نشان می‌دهد که قطره آهن فی‌نفسه موجب پوسیدگی دندان نمی‌‌شود.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «قطره آهن حاوی یونی رنگی است که می‌تواند در بزاق حل شود و با رسوب و جذب سطحی روی دندان باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای یا سیاه در دندان شود. باور غلطی وجود دارد که مردم فکر می‌کنند رنگ اهن با سیاهی ناشی از خرابی دندان یکی است. این رنگ را می‌توان با دستمال پاک کرد و بعد از دوسالگی با مسواک زدن از بین می‌رود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سپیده ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    0 0
    خیلی ممنون مطلب مفیدی هست