رضا بصیری گفت: دخانیات از جمله سیگار و قلیان عامل بروز ۸۰ درصد بیماری های مزمن انسدادی ریه است.

سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی و سل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن انسداد ریوی شامل برونشیت‌ مزمن و آمفیزم پس از بیماری آسم از شایعترین بیماری‌های تنفسی به شمار می‌رود، اظهار داشت: دخانیات از جمله سیگار و قلیان عامل بروز ۸۰ درصد بیماری‌های مزمن انسدادی ریه است و پس از آن آلاینده‌های هوایی، برخی مشاغل مانند کار در معادن، کار در زمین‌های زراعی و تماس با کودهای شیمیایی در بروز این بیماری‌ها نقش دارد.

رضا بصیری درباره بیماری برونشیت به‌عنوان یکی از بیماری‌های مزمن ریوی خاطر نشان کرد: برونشیت مزمن در واقع یک بیماری التهابی راه‌های هوایی است که طی آن عوامل مضر روی پوشش راه‌های تنفسی تاثیر می‌گذارد. در برونشیت ابتدا افزایش ضخامت مخاطی سپس التهاب راه‌های هوایی، افزایش غدد ترشح کننده موکوس و افزایش ترشح در راه‌های هوایی اتفاق می‌افتد و در نهایت قطر راه‌های هوایی تنگ تر و بیمار در تنفس با مشکل روبه رو می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: علایم برونشیت سرفه توام با دفع خلط، تنگی نفس پیشرونده و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های فیزیکی است و در طول سالیان دراز، بیماری سیر تدریجی خود را طی می‌کند. برونشیت مزمن در مردان شایع‌تر است زیرا سیگار به‌عنوان عامل اصلی بروز آن در میان مردان رواج بیشتری دارد.

وی با اشاره به این که در آمفیزم نه فقط راه‌های هوایی بلکه بافت ریه نیز درگیر می‌شود، تصریح می‌کند: در آمفیزم راه‌های هوایی کوچک تحتانی ریه دچار اتساع و تخریب برگشت ناپذیر می‎شود و در بررسی‌های رادیولوژیک و سی تی اسکن ریه پزشک شاهد تخریب جدی بافت ریه است. رضا بصیری اظهار داشت: در بیشتر اوقات ترکیبی از ۲ اختلال برونشیت مزمن و آمفیزم با هم دیده می‌شود و فرم خالص هر یک به تنهایی کمتر مشاهده می‌شود. پزشک بر مبنای غلبه برونشیت یا آمفیزم نسبت به هم، بیماری را به وجه غالب نسبت می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر فردی ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۰ درصد آمفیزم دارد، می‌گوییم برونشیت مزمن دارد.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی و سل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دود سیگار و قلیان حاوی بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی است و عوامل مساعدکننده سرطان فراوانی در آن دیده می‌شود، تصریح کرد: دود سیگار و قلیان با تحریک عوامل التهابی و ایمنی در سلول‌های پوششی راه‌های هوایی موجب آسیب و تخریب راه‌های هوایی بزرگ، متوسط و کوچک و بافت ریه می‌شود که بر مبنای شدت و حجم درگیری، انواع مختلف بیماری ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha