یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 52536

زعفران در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مثل آلزایمر و پارکینسون موثر است.

سلامت نیوز :علی بابایی عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزداظهار داشت: اثر زعفران در مطالعات امروزی هم به اثبات رسیده و مصرف آن در این موارد بسیار گسترده و مورد تائید مراجع علمی معتبر است. 

بابایی افزود: زعفران گیاهی علفی، چند ساله، بدون ساقه و پیازدار است. پیاز زعفران از نوع توپر و تقریبا كروی شكل با قطر 3 تا 5 سانتی متر و پوششی قهوه‌ای رنگ است كه در زیر خاک قرار می‌گیرد. هر پیاز 6تا 9 برگ باریك، نظیر برگ علف‌های چمنی تولید می‌کند. وی ادامه داد: ریشه‌های زعفران ازنوع افشان هستند كه از قــاعده پیازها و از روی دایــره محیطی آن می‌رویند. گل زعفران اولین اندامی است كه در اوایل پاییز ظاهر می‌شود. در سال اول كشت، به علت ضعف پیازهای زعفران و عدم استقرار كامل آن‌ها در خاک و كشت عمقی، جوانه‌های گل زعفران توان كافی برای رویش ندارند و حتی برگ‌ها در سال اول دیرتر از معمول ظاهر ‌می‌شوند.

بابایی با اشاره به اندام دارویی زعفران گفت: قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی با اشاره به دامنه انتشار این گیاه افزود: به طور گسترده در مناطق شرقی استان خراسان به ویژه خراسان جنوبی کاشته می‌شود. کاشت آن در سایر مناطق کشور نیز در حال رواج است. این دانشیار فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد با‌اشاره به خواص درمانی زعفران عنوان داشت: زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. مهمترین خاصیت زعفران كه از قدیم الایام از آن استفاده می‌‎شده است درمان افسردگی است. وی با بیان این مطلب که زعفران دارای بویی قوی و طعمی تلخ است، گفت: خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می‌شود.

عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی با اشاره به اثر مسكن درد و قاعده آور زعفران گفت: زعفران باعث تحریك اعصاب شده و از طرفی، زعفران خون ساز بوده و گردش خون را آسان می‌سازد. بابایی ادامه داد: زعفران، صفرا آور و اشتها آور است،باعث تسکین درد معده شده و آنتی اسپاسمودیک است همچنین دردهای کولیک کلیوی را برطرف می‌کند سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد. عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد متذکرشد: زعفران ضد تشنج است و باعث کاهش کلسترول خون و فشار خون می‌شود. وی خاطرنشان ساخت: نتایج مطالعات فارماکولوژیک جدید نشان می‌دهد که عصاره زعفران دارای اثرات کاهش چربی، افزایش یادگیری و حافظه، پالاینده خون، کاهنده کلسترول و فشار خون و تصفیه کننده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان داشت: مقادیری از زعفران که به طور معمول به عنوان خوش طعم کننده و خوش رنگ کننده به مواد غذایی اضافه می‌شود قادر به سقط جنین نیست ولی در عین حال توصیه می‌شود در دوران حاملگی از خوردن زعفران به هر شکلی اجتناب شود. وی عنوان داشت: مصرف مقادیر زیاد زعفران در افراد عادی هم می‌تواند خطرناک باشد و مقدار کشنده زعفران در حدود 20 گرم است. بابایی با بیان این که زعفران به ویژه دارای اثر شادی بخش، خنده آور و ضد افسردگی است، افزود: زعفران در درمان دردهای عصبی و به علت اثر آرامبخش برای درمان کم خوابی هم به کار می رود. وی با بیان این که زعفران تقویت کننده حافظه است، خاطرنشان ساخت: این ماده غذایی مخصوصا در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مثل آلزایمر و پارکینسون موثراست. دانشیار فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد در پایان افزود: این موارد اثر زعفران در مطالعات امروزی هم به اثبات رسیده و مصرف آن در این موارد بسیار گسترده و مورد تائید مراجع علمی معتبر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha