آمار رو به افزایش اختلالات اضطرابی و استرس، اعتیاد به دارو و داروهای خواب آور، الکل و سیگار نشان دهنده بروز بیماری های روانی از جمله خودشیفتگی است.

زندگی مدرن به خود شیفتگی انسان افزوده است
سلامت نیوز : در زندگی مشترک خودخواهی مانع از دستیابی به رضایتمندی می شود. نکته این جاست که به عقیده بسیاری از روان شناسان شیوه زندگی، انتخاب ها و تصمیم گیری های شخصی، استفاده از ابزار شخصی فناوری و... برخی از مردم عصر حاضر را خود محورتر و خودخواه تر کرده است. به طوری که خودشیفتگی بلای عصر حاضر شده است. آمار رو به افزایش اختلالات اضطرابی و استرس، اعتیاد به دارو و داروهای خواب آور، الکل و سیگار نشان دهنده بروز بیماری های روانی از جمله خودشیفتگی است.

تیپ های شخصیتی و خودخواهی

انسان ها تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند. شخصیت خودشیفته، شخصیتی است که خود را بالاتر از دیگران و ستودنی می داند و خود را محور محیط پیرامون و دنیا می پندارد.دکتر رضا مهدوی روان پزشک با بیان این مطلب با اشاره به این که شخصیت خودشیفته نماد بارز انسان خودخواه است، به خراسان می گوید: چنین افرادی از دوران کودکی چنان بار آمده اند که گویی همه چیز باید حول محور آن ها بچرخد و اگر غیر از این باشد، اتفاق ناخوشایندی افتاده است. چنین افرادی ممکن است از سوی نزدیکان و خانواده با همین خصوصیات پذیرفته شوند اما در تعاملات اجتماعی قطعا با مشکلات زیادی روبه رو می شوند که چون قدرت پذیرش آن را ندارند از آن تحت عنوان بی عدالتی یاد می کنند. در واقع فرد خودشیفته همه خوبی ها را برای خودش می خواهد و با بدی ها نیز تا زمانی که به ضررش نباشد کنار می آید. اما زمانی که جایگاه وی به هر دلیلی به خطر بیفتد، دنیای ذهنی وی همان ویژگی ها و خصلت ها را طور دیگری تعبیر می کند.از سوی دیگر دوست داشتن خود بخشی از توان و ظرفیت روانی همه انسان هاست که بدون آن نمی توانند ادامه حیات دهند. دکتر مهدوی با اشاره به این که تعاملات انسان در زندگی پیچیده امروزی باعث شده است که نحوه نگرش به خود متحول شود، تأکید می کند: زندگی مدرن، عناصر و ابزارهایی را به انسان تحمیل کرده است که مستقیم و غیر مستقیم روابط خود را با دیگران تحت تأثیر قرار می دهد؛ در این فرآیند انسان برای حفظ منافع خود، دفع خطر، رفع احساس تهدید و ایجاد پناهگاه امن، گویی راه دیگری جز فربه کردن حس خودخواهی پیدا نکرده است. به عبارت دیگر فرد برای پیگیری اهداف و اغراض خود به خودخواهی دامن می زند.نکته این جاست که مرز خود دوستی با خودخواهی از چگونگی تعاملات اجتماعی فرد مشخص می شود. عملکرد فرد خودخواه باعث ایجاد ترس، تهدید یا آزار یا پایمال شدن حقوق دیگران می شود و باید مانع از رشد آن شد. در مقابل عملکرد فردی که خود را دوست دارد باعث رشد و شکوفایی روانی، اجتماعی و فردی می شود بدون این که مانعی سر راه دیگران ایجاد کند و این ویژگی پذیرفته شده است.

خودخواهی در زندگی مشترک

همچنان که گفتیم خودخواهی یکی از بزرگ ترین عوامل نارضایتی در زندگی مشترک است. بیشتر زوج های جوان در سال های ابتدایی زندگی مشترک و پس از به دنیا آوردن اولین فرزند، دچار مشکلات متعددی می شوند که بیشتر آن ها را می توان در یک کلمه «خودخواهی» خلاصه کرد. نیازها و خواسته های خودخواهانه آن ها با ورود یک عضو جدید بی پاسخ گذاشته می شود که حاصل این امر عصبانیت است. گاهی همسران نمی توانند به حرف یکدیگر گوش کنند، به دیدگاه های یکدیگر احترام نمی گذارند، نظر طرف مقابل را نمی پذیرند و به دام درگیری لفظی می افتند، همه این اتفاقات ریشه در خودخواهی آنها دارد، خودخواهی که طی سالیان متمادی آن را پرورده اند و بی توجهی و بی اعتنایی به خود را برنمی تابند، نتایج تحقیقات نشان می دهد دلیل بسیاری از موارد خیانت در زندگی زناشویی، خودخواهی است. فرد خودخواه تصور می کند همسرش نتوانسته است او را آن طور که هست بشناسد و خلقیات و ویژگی های شخصیتی وی را ارج بنهد. به این ترتیب همواره در زندگی احساس قربانی بودن می کند و خیانت را در ذهن خود امری موجه می داند.

راهکارها

در ادامه مطلب به چند راهکار که در غلبه بر خودخواهی تاثیر دارد، اشاره می کنیم. * بپذیرید که خودخواه هستید زیرا اگر این اولین قدم را طی نکنید برای روبه روشدن با آن به آمادگی کامل نرسیده اید. این گام بسیار دشوار است و صداقت زیادی می طلبد. لازم است چند روز به رفتار و حرکات خود بیندیشید و رفتارهای خودخواهانه را تشخیص دهید.

* بپذیرید که بعضی خصوصیات شما ناپسند است. همه ما از ناراحتی و رنج کشیدن دوری می کنیم، البته می توان همچنان خودخواهانه زندگی کرد اما برای رشد و تکامل باید سختی کشید. یاد بگیرید که تا نبخشید نمی توانید خودخواهی را از خود دور کنید. بخشنده باشید و بدون داشتن توقع، نیکی کنید. ممکن است احساس کنید مورد ظلم واقع شده اید اما باید بدانید انسان فطرتا بخشنده است و هر قدر انسان ببخشد، عملکرد او به انسانیت نزدیک تر می شود. بنابراین در لحظات حساس و دشوار زندگی، تصمیمات درست بگیرید.* در برابر خودخواهی دیگران صبور باشید. ممکن است در راه مبارزه با خودخواهی تنها باشید و اطرافیان همچنان خودخواهانه به زندگی ادامه دهند. با آن ها صبور باشید و از رفتارهای آنان، عمق زشتی خودخواهی را دریابید.

فرد خودشیفته همه خوبی ها را برای خودش می خواهد و با بدی ها نیز تا زمانی که به ضررش نباشد کنار می آید


کودکان خودشیفته دوست ندارند «نه» بشنوند

مروی-کودکانی که هرگز از پدر و مادر خود «نه» نشنیده اند، خودشیفته بار می آیند و این دسته از کودکان به راحتی به دیگران نه می گویند اما طاقت شنیدن پاسخ منفی دیگران را ندارند. مسعود هنربخش کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: در واقع این بچه ها به علت ناآگاهی والدین خودمحور بار می آیند و نمی توانند تکانه ها و تمایلات مخرب خود را کنترل کنند. والدین آگاه به خوبی می دانند که کودک باید در ارتباط با والدین پاسخ منفی بشنود، محدودیت را تجربه کند و خواسته هایش به تعویق بیفتد. این درحالی است که بیشتر والدین هیچ محدودیتی برای کودک قائل نمی شوند. بی کم و کاست هرچه بخواهد برایش فراهم می کنند و غافل اند که با این شیوه تربیتی فرزند خودمحوری خواهند داشت که به هیچ کس جز خودش نمی تواند فکر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha