سلامت نیوز: یک عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به اهمیت تغذیه در دوران بارداری گفت : هدف از رژیم غذایی در دوران بارداری، تأمین نیاز مادر، جنین و کنترل سطح قند خون در این دوره می باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا، دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری وسقط مکرر ابن سینا با اشاره بر اینکه پایه و اساس تمام توصیه های تغذیه ای رعایت تعادل، تنوع و اندازه در استفاده از تمام گروه های غذایی برای تأمین انرژی و سلامت مادر و رشد و تکامل جنین است گفت: در تمام طول بارداری مادر و جنین در هر آنچه می خورند، می نوشند و تنفس می کنند با یکدیگر مشترک هستند و به همین علت دوران بارداری و شیردهی از دوره های آسیب پذیر زندگی به شمار می آید.
وی با بیان اینکه توجه به دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری ضروری است افزود: در صورت عدم دریافت پروتئین کافی، از اندوخته پروتئینی در ماهیچه ی بدن مادر جهت رشد جنین استفاده خواهد شد.
دکتر گیاهی با اشاره به وزن گیری مطلوب در دوره بارداری گفت: ویژگی های ژنتیکی، وضعیت سلامت مادر، فعالیت فیزیکی او، باورهای فرهنگی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی از عواملی هستند که با افزایش وزن بارداری ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه آگاهی از وضعیت وزن قبل از بارداری اولین گام برای تعیین روند وزن گیری بهینه است عنوان کرد: زنانی که اولین بارداری را تجربه می کنند، زنان کمتر از 25 سال سن و زنان دارای سطح تحصیلات ابتدایی، معمولا بیش از حد طبیعی وزن می گیرند.
این متخصص تغذیه با اشاره به عوارض افزایش بیش از حد وزن در زنان باردار گفت: در این زنان احتمال ابتلا به دیابت بارداری و تولد نوزاد با وزن بالای 4 کیلوگرم بیشتر می شود و همچنین احتمال زایمان طبیعی کاهش یافته و موفقیت در شیردهی کامل در این مادران پائین تر است.

وی با اشاره به اینکه خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد زیر وزن طبیعی از عوارض زنان بارداری است که وزن آنها به اندازه کافی اضافه نشده است افزود: احتمال ایجاد اختلالات فیزیکی و شناختی و مرگ و میر¬ در نوزادان این مادران بیشتر از سایرین بوده و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های مزمن نیز در آینده فرزند آنها در بزرگسالی افزایش می یابد.

دکتر گیاهی با اشاره به روند افزایش وزن در سه ماهه اول بارداری گفت: افزایش وزن بین 1 تا 2 و حداکثر تا 3 کیلوگرم در این دوره توصیه می شود و همچنین افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم حدود 350 تا 450 گرم در هفته است.
وی در ادامه با اشاره به مهم ترین نکات در پرهیز غذایی در دوره بارداری گفت: در این دوره تغییرات هورمونی باعث ضعیف تر شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند و این امر مبارزه با میکروب ها را که ممکن است از طریق غذا وارد شوند دشوارتر می¬کند، بنابراین محافظت در برابر مسمومیت غذایی در دوره بارداری بسیار مهم است.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه می بایست مواد غذایی یخ زده در یخچال یا مایکروویو، یخ زدایی شوند افزود : در این دوره غذاهای دریایی نیمه خام و نیمه پخته را مصرف نکنند و همچنین از مصرف تخم مرغ و گوشت نیمه پخته و خوراکی ها و سس هایی که از تخم مرغ خام یا نیمه پخته استفاده میکنند پرهیز شود.

دکتر گیاهی همچنین با اشاره به توصیه های کاربردی جهت اصلاح الگوی غذایی در دوران بارداری گفت: خانم های باردار بهتر است از سرخ کردن غذاها خودداری کرده و در حد امکان آنها را به شکل آب پز، بخارپز و کبابی مصرف کنند.
همچنین می بایست مصرف کیک های خامه ای و دسرهای چرب به یک یا دو بار در ماه و آن هم حجم کم محدود شود.

وی جهت دریافت مواد قندی و نشاسته ای بدن نیز توصیه کرد: به جای مصرف قند و شکر به همراه چای از میوه خشک استفاده شود و مصرف دوغ و آب میوه های طبیعی به جای نوشابه های گازدار از دیگر الزامات است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha