نایب رییس انجمن ام اس گفت: یكی از خواسته‌های انجمن ام‌اس و بیماران دستیابی قیمتی پایدار است چون نوسانات قیمت دارو باعث بروز مشكلاتی برای بیماران می‌شود.

نایب رییس انجمن "ام اس" خواستار شد: ثبات قیمت‌ داروی مبتلایان

سلامت نیوز : نایب رییس انجمن ام اس گفت: یكی از خواسته‌های انجمن ام‌اس و بیماران دستیابی قیمتی پایدار است چون نوسانات قیمت دارو باعث بروز مشكلاتی برای بیماران می‌شود.

دكتر محمدعلی صحراییان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نوسانات قیمت دارو یكی از عوامل استرس‌زا برای مبتلایان به ام‌اس است، بنابراین از مسئولان وزارت بهداشت و صندوقهای بیمه می‌خواهیم كه برای كاهش این نوسانات با هماهنگی بیشتری عمل كنند.وی درباره آخرین قیمت داروهای مبتلایان به ام اس اظهار كرد: میزان قیمت بتافرون از 400 هزار تومان به 256 هزار تومان كاهش یافته است. بیماران برای خرید داروی اكستاویا كه مشابه بتافرون است ماهانه 163هزار تومان و بابت اوونكس باید حدود290هزار بپردارند اما قیمت سینووكس به 20هزار تومان افزایش پیدا كرده است.

نایب رییس انجمن ام اس با اشاره به پوشش بیمه‌ای داروهای ام اس گفت: برخی داروها م چون گران قیمت است از سوی صندوق‌های بیمه پوشش كافی داده نمی‌شود هر چند كه دولت دستور بیمه شدن این داروها را داده است اما صندوق‌های بیمه آن را به پوشش مناسب نداده‌اند.وی در ادامه گفت: روند تولید برخی از داروهای مبتلایان به ام اس در داخل كشور بسیار سخت و پیچیده‌ است و همین امر باعث گران تمام شدن آن‌ها می‌شود البته داروهای تولید شده در داخل در مقایسه با مشابه خارجی خود قیمت كمتری دارند اما برای بیماران ایرانی گران قیمت است.

صحراییان افزود: «گلاتیرامر» دارویی است كه به تازگی در ایران تولید شده است. انحصار تولید این دارو پیش از این در اختیار رژیم صهیونیستی بود. قیمت هر آمپول نوع ایرانی این دارو 35 هزار تومان است و بیمار باید هر روز یك آمپول تزریق كند، بنابراین ماهانه یك میلیون و 50 هزار تومان بیمار باید بابت آن بپردازد. پوشش بیمه‌ای این دارو الزامی است چون بیمار نمی‌تواند بدون استفاده از بیمه، داروی "گلاتیرامر" را تزریق كند. تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این دارو مصوب شده ولی هنوز به اجرا در نیامده است.

وی درباره میزان حمایت صندوق‌های بیمه از توانبخشی مبتلایان به ام اس اظهار كرد: نقش توانبخشی در بیماری ام اس بسیار مهم است اما حتی از مفهوم توانبخشی در ایران بد برداشت می‌شود. توانبخشی تنها به معنای توانبخشی فیزیكی نیست. بسیاری از بیماران علاوه بر توانبخشی فیزیكی به توانبخشی فكری و عاطفی نیاز دارند اما متاسفانه صندوقهای بیمه پوشش كافی را برای توانبخشی ندارند.صحراییان در پایان گفت: توانبخشی در منزل نوعی از توانبخشی است كه امیدواریم صندوقهای بیمه آن را پوشش دهند چون برخی بیماران نمی‌توانند به مراكز توانبخشی مراجعه كنند. كاردرمانی نیز از مواردیست كه صندوق‌های بیمه باید در مورد پوشش آن اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha