سلامت نیوز : یك متخصص گوش، گلو و بینی با بیان اینكه گرفتگی دائمی یك طرفه نشانه انحراف تیغه بینی است، گفت: اگر بینی به طور متناوب دچار گرفتگی شود و هر بار گرفتگی در یك طرف بینی احساس شود، نشانه انحراف بینی نیست بلكه چرخه طبیعی تنفس است مگر آن كه فرد دچار بیماری‌هایی مانند آلرژی باشد.

دكتر محمود صدوقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: انحراف تیغه‌ بینی هم ارثی است و هم ممكن است بر اثر ضربه و تصادف به وجود آید البته برخی مواقع هنگام زایمان، تیغه بینی نوزاد دچار انحراف می‌شود.وی تصریح كرد: تیغه بینی به طور طبیعی صاف نیست و باید مقداری انحراف داشته باشد تا جریان هوا به سرعت از داخل بینی عبور نكند و قدری هوا داخل بینی باقی بماند. هوا زمان عبور از داخل بینی باید گرم، مرطوب بوده و فیلتر و آلودگی‌های آن گرفته شود. اما اگر انحراف تیغه بینی از حد خاصی بیشتر شود به عنوان انحراف تیغه بینی شناخته می‌شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی درباره پزشكانی كه تیغه بینی را عمل می‌كنند، گفت: اگر بیمار دچار انحراف تیغه بینی است باید هنگام عمل جراحی زیبایی بینی برطرف شود ولی چون عمل انحراف بینی، عمل سختی است و غضروف بینی خاصیت تمایل به حالت قبلی خود را دارد بنابراین جراح باید تمهیدات ظریفی بیندیشد تا تیغه بینی به شكل سابق خود برنگردد.وی افزود: هر كدام از متخصصان گوش، گلو و بینی یا پلاستیك كه عمل جراحی تیغه بینی را بهتر انجام دهند، می‌توانند این كار را انجام دهند البته امكان عود انحراف بینی وجود دارد.

این عضو دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره انواع انحراف تیغه بینی گفت: گاهی اوقات انحراف بینی در شكل ظاهری این عضو نمود پیدا نمی‌كند ولی برخی مواقع بر اثر وارد شدن ضربه به بینی همراه با استخوان بینی غضروف‌های بینی هم كج می‌شود و این عارضه در ظاهر فرد نمودار می‌شود.صدوقی در پایان تاكید كرد: اگر بینی فرد پیش از 6 سالگی دچار ضربه شود، باعث تاثیر منفی بر رشد و تكامل استخوان‌های جلوی صورت و گونه او می‌شود اما در این سن نمی‌توان كودك را تحت عمل جراحی قرار داد. در واقع هر چه سن ضرب‌دیدگی بینی افزایش یابد، ضربه اثر كمتری بر رشد سایر اعضای صورت می‌گذارد. بنابراین باید از وارد شدن ضربه به بینی كودكان پیشگیری شود البته اگر انحراف به قدری شدید باشد كه باعث ایجاد اشكال در تنفس و گوش و سینوس‌ها شود می‌توان آن را در سنین كودكی نیز عمل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha