رییس شبكه‌بیوتكنولوژی پزشكی كشور گفت تولید داروی استاندارد درمان بیماری ام‌اس با نام "سیناوكس" توسط محققان ایرانی، سالانه ‪ ۴۰‬تا ‪ ۵۰‬میلیون دلار صرفه جویی ارزی می‌شود.

"فریدون مهبودی" گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اینكه یك سال از عرضه عمومی این دارو در كشور پس از تاییدیه‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، افزود: هم اكنون بیش از ‪ ۴۸۰‬هزار دوز از این دارو در كشور تولید می‌شود و این توانایی وجود دارد كه به همین میزان نیز به دیگر كشورها صادر شود.

به گفته رییس شبكه بیوتكنولوژی پزشكی وابسته به معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان‌وآموزش پزشكی، هزینه تمام شده این دارو نصف قیمت داروی مشابه آمریكایی است كه در بازار ایران وارد می‌شد و از این رهگذر نه تنها صرفه‌جویی ارزی برای كشور بدست آمده است بلكه برای بیماران مصرف‌كننده نیز از نظر اقتصادی كمك قابل توجهی است.

مهبودی افزود: ایران پس از آمریكا، دومین تولیدكننده پرمصرف‌ترین داروی "ام.اس" در جهان است و داروی تولیدشده ایرانی مورد تایید آزمایشگاه‌های معتبر اروپایی قرار گرفته است و چند كشور اروپایی و آسیایی در حال مذاكره برای خرید این دارو از ایران هستند.

محققان و دانشمندان ایرانی پس از پنج سال تحقیق و مطالعه با همكاری پزشكان و محققان آلمانی موفق به تولید داروی استاندارد برای مصرف بیماران "ام‌اس" شدند.

انجمن "ام‌اس" تعداد این بیماران را در كشور ‪ ۴۰‬هزار تن اعلام كرده است كه یازده هزار تن از آنان در این انجمن پرونده دارند.

مهبودی گفت: در حال حاضر حدود ‪۸۰‬درصد بیماران ام.اس دنیا داروی "آونكس " آمریكایی را مصرف می‌كنند كه داروی تولید ایران كپی ژنریك این دارو با همان خصوصیات و كیفیت است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha