دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 52587
سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: افراد نباید هنگام سحر و افطار بلافاصله پس از خوردن حجم زیادی از چربی بخوابند، چون ممكن است دچار سوءهاضمه شوند.

دكتر شهرام آگاه در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود:چربی‌ها یك منبع انرژی زیاد محسوب می‌شوند و می‌توانند انرژی بدن را در طولانی مدت تامین كنند. این مواد می‌توانند زمینه تخلیه معده را كند كنند. اما افرادی كه دچار بیماری ریفلاكس و كندی تخلیه معده هستند، ممكن است با مصرف چربی علائم آنان تشدید شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه یكی از مشكلات روزه‌داران كاهش آب بدن آنان است، اظهار كرد:‌ در این شرایط رعایت رژیم غذایی به منظور پیشگیری از تشنگی در ماه مبارك رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی افراد در فاصله افطار تا سحر مایعات زیادی می‌نوشند تا از تشنگی خود در طول ساعات روزه‌داری جلوگیری كنند، این در حالی است كه آب زیاد دفع می‌شود.وی در ادامه گفت: به منظور تامین آب كافی هنگام روزه‌داری لازم است موادی مصرف كنیم كه به حفظ آب بدن كمك كند، بنابراین روزه داران می‌توانند از میوه و سبزی استفاده كنند.

این فوق تخصص گوارش و كبد با اشاره به فواید مصرف میوه و سبزی‌های تازه برای دستگاه گوارش و حفظ آب بدن هنگام روزه‌داری، اظهار كرد: میوه‌ها و سبزی‌های تازه، آب فراوانی دارند و به مرور جذب بدن می‌شوند، بنابراین میزان تشنگی را در ساعات روزه‌داری كاهش می‌دهند. از سوی دیگر فیبر موجود در این مواد باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست می‌شود علاوه بر آن با كند كردن تخلیه مواد غذایی باعث پیشگیری از گرسنگی در طول روز می‌شوند.

آگاه درباره كالری مصرفی روزه داران اظهار كرد: مرسوم است كه افراد پس از افطار به خوردن قندهای ساده مانند زولبیا و بامیه روی می‌آورند، این در حالیست كه این مواد باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شود و پس از مدت كوتاهی گرسنگی را در پی دارند بنابراین باید از مصرف این‌گونه مواد به ویژه در سحر خودداری كرد.وی افزود: افراد می‌توانند هنگام سحر و افطار از قندهای مركب كه در مواد نشاسته‌ای مانند نان و برنج موجود است، استفاده كنند. این مواد كالری مورد نیاز بدن را به مرور آزاد و در نتیجه در مدت طولانی‌تری انرژی بدن را تامین می‌كنند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر ضرورت خودداری از مصرف حجم زیادی از غذا هنگام افطار اظهار كرد: معده بر اثر روزه‌داری ساعت‌ها خالی بوده است و اگر در مدت كوتاهی حجم زیادی از غذا وارد آن شود تحت فشار قرار می‌گیرد و ممكن است فرد به سوء هاضمه و دل درد دچار شود.وی توصیه كرد: افراد هنگام افطار روزه خود را با غذاهای ساده‌ای مانند نان، پنیر و سبزی باز كنند. در كنار این مواد می‌توانند خرما مصرف كنند. خرما ماده قندی است كه انرژی اولیه بدن را تامین می‌كند، اما با توجه به وجود فیبر در آن، قند به آهستگی آزاد می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و كبد افزود: لازم است اگر افراد مایل به صرف شام بودند، پس از گذشت چند ساعت از افطار این كار را انجام دهند.آگاه در پایان درباره تاثیر روزه‌داری بر دستگاه گوارش افرادی كه تحت رژیم‌های غذایی هستند، اظهار كرد: برخی افراد بر اساس دستور پزشك چندین بار در طول روز غذاهایی با حجم كم مصرف می‌كنند. در این شرایط نمی‌توانند روزه بگیرند، بنابراین لازم است با نظر پزشك خود به گونه‌ای رژیم غذایی خود را ادامه دهند تا كالری مورد نیاز را در افطار و سحر دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha