عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد، با بیان این كه ‌چشم در هنگام انجام كارهایی كه از نزدیك صورت می‌پذیرد، خسته می‌شود؛ توصیه كرد: كاربران رایانه پس از هر10 دقیقه كار با خیره شدن به فواصل دور از مانیتور به عضلات چشم استراحت دهند.

دكتر مسعود رضا معنویت در گفت ‌وگو با ایسنا،‌ در این خصوص تصریح كرد: ماهیچه‌های چشم به هنگام انجام كار با فاصله نزدیك، منقبض می‌شوند و در صورتی كه چشم به عیوب انكساری از جمله دوربینی، ‌نزدیك بینی و آستیگماتیسم دچار باشد، این خستگی چشم مضاعف خواهد شد.

وی در مورد علت این خستگی گفت: ماهیچه‌های چشم حین انجام كارهای نزدیك دو وظیفه‌ی ‌تطابق و تقارن را بر عهده دارند، بنابراین هنگام كار با اپراتوری رایانه، ماهیچه‌های چشم به دنبال انقباض به شدت خسته می‌شوند.

این چشم پزشك در ادامه تششعات ناشی از مانیتور رایانه را از عوارض استفاده از آن عنوان كرد و افزود: مشكلات تششعاتی را می‌توان با استفاده از صفحات فیلتری و یا استفاده از LCD مانیتورها برطرف كرد.

وی ادامه داد: پس از هر 10 دقیقه كار با رایانه باید با نگریستن به فواصل دور به عضلات چشم استراحت داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد تنظیم نور رایانه، ‌ارتفاع مناسب و روبه‌روی دید قرار گرفتن را از جمله نكات بهداشتی استفاده از این وسیله ذكر كرد.

دكتر معنویت با بیان این كه استفاده مداوم و طولانی مدت و بدون وقفه از رایانه به ایجاد سردردهای شدید منجر می‌شود، در پایان به كاربران رایانه توصیه كرد كه‌ در صورت استفاده طولانی مدت از رایانه باید بعد از چند دقیقه كار كردن یك تا دو دقیقه به چشم‌ها استراحت داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha