سلامت نیوز :  همان گونه كه حدود چهار میلیون نفر از جمعیت كشور به دیابت مبتلا هستند، چهار درصد از زنان باردار كشور نیز مبتلا به دیابت بارداری هستند.

براساس گزارش فدراسیون ‌جهانی دیابت، حدود ‎ 230میلیون بیمار مبتلا به دیابت در دنیا وجود دارد كه این رقم تا سال ‎ 2025به بیش از ‎ 300میلیون نفر خواهد رسید این درحالی است كه 70 درصد از مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند.دیابت حاملگی نوعی دیابت است كه زنان حامله به آن مبتلا می شوند و بین دو تا هفت درصد زنان حامله، دچار این نوع دیابت می شوند و به این دلیل این بیماری یكی از شایع ترین عوارض حاملگی است.

در این نوع دیابت هورمون ها استفاده از انسولین را برای بدن سخت می كنند و از این رو لوزالمعده باید انسولین بیشتری تولید كند. در بیشتر زنان حامله این مسئله مشكلی ایجاد نمی كند و پانكراس انسولین بیشتری ترشح می كند. ولی در صورتی كه پانكراس نتواند به اندازه لازم انسولین ترشح كند و سطح گلوكز در خون بالا رود دیابت حاملگی رخ می دهد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ بیشتر زنان مبتلا به دیابت حاملگی پس از تولد كودك بهبود می یابند با این حال ابتلا به این بیماری احتمال ابتلا در حاملگی های بعدی و یا در آینده را افزایش می دهد.

امروزه بیشتر زنان مبتلا به دیابت حاملگی كودكان سالمی بدنیا می آورند. پزشك معالج بیمار را تحت نظر گرفته و قند خون با استفاده از رژیم درمانی و ورزش و در صورت لزوم تزریق انسولین در حد طبیعی نگه داشته می شود اما در صورتی كه دیابت بخوبی كنترل نشود می تواند عواقبی جدی برای مادر و كودك به همراه داشته باشد.در بیشتر زنان حامله مهم ترین نگرانی این است كه قند خون بالا سبب بالا رفتن قند خون جنین می شود در نتیجه، لوزالمعده جنین باید برای سوزاندن گلوكز اضافی انسولین بیشتری ترشح كند.مجموعه این اتفاقات سبب می شود بدن جنین چربی بیشتری تولید كرده و وزن جنین بویژه در بالا تنه افزایش یابد.

در كودكان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری، خطر ابتلا به یرقان نوزادی، پلی سیتمی (بالا بودن تعداد گلبول های قرمز خون)، و هیپو كلسمی (پایین بودن كلسیم خون) نیز بیشتر است.در صورتی كه دیابت حاملگی بخوبی كنترل نشود ممكن است بر عملكرد قلب جنین نیز تأثیر بگذارد. بعضی مطالعات نشان داده است كه میان دیابت حاملگی شدید و افزایش خطر مرده زایی در دو ماه آخر حاملگی رابطه وجود دارد و در نهایت، دیابت حاملگی خطر ابتلابه پره اكلامپسی را دو برابر می كند.اگر دیابت حاملگی در نیمه اول دوران حاملگی تشخیص داده شود احتمال اینكه بیمار از قبل از حاملگی دچار دیابت بوده ولی تشخیص داده نشده است بیشتر است.

'اسدا... رجب' رئیس انجمن دیابت ایران در گفت و گو با ایرنا به زنان باردار مبتلا به دیابت، توصیه می كند: روزانه شش بار میزان قند خود را آزمایش كنند.وی می افزاید: همچنین زنان باردار مبتلا به دیابت باید هر چهار هفته یك بار به پزشك مخصوص دیابت مراجعه كرده و هر سه ماه یك بار انتهای چشم خود را با مراجعه به پزشك متخصص برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت تحت مراقبت قرار دهند.

رجب اضافه می كند: همچنین این دسته از زنان با هر بار مراجعه به پزشك باید میزان فشار خون را آزمایش كرده و تحت كنترل قرار دهند چرا كه احتمال افزایش فشار خون بعد از هفته بیستم بارداری در زنان مبتلا به دیابت وجود دارد.رجب با بیان اینكه زنان باید آمادگی لازم برای باردار شدن را داشته باشند، می گوید: این موضوع در مورد زنان مبتلا به دیابت یك الزام است و حتما باید قبل از بارداری آزمایشات مختلفی انجام دهند.رئیس انجمن دیابت ایران می افزاید: متوسط قند خون دیابتی ها كه با انجام آزمایش هموگلوبین ای.وان.سی مشخص می شود باید قبل از بارداری در حد طبیعی باشد.

رجب اضافه می كند: زنان دیابتی كه برخی از داروها را برای درمان دیابت و یا سایر بیماری ها از جمله فشار خون استفاده می كنند باید در دوران بارداری قطع كنند.وی می گوید: در برخی از موارد كه زنان دیابتی باردار از قرص استفاده می كنند باید قرص را با مشورت پزشك قطع كرده و از انسولین استفاده كنند.رجب اضافه می كند: این دسته از زنان در شروع و حتی قبل از بارداری حتما باید به چشم پزشك متخصص مراجعه كنند و انتهای چشم آنها آزمایش شود چرا كه درصورتی كه نیاز به درمان داشته باشند باید این مشكل هر چه زودتر و در صورت امكان قبل از بارداری حل شود.رئیس انجمن دیابت ایران می گوید: زنان باردار دیابتی باید در سه ماه اول بارداری یكسری آزمایشات را صورت دهند و در دوران بارداری این آزمایشات باید به صورت دقیق تر صورت پذیرد.

رجب اضافه می كند: در دوران بارداری، قند خون افراد باردار باید قبل از هر وعده اصلی غذایی پایین تر از 90 و دو ساعت پس از صرف غذا پایین تر از 120 باشد حتی قند خون این افراد باید طبیعی تر از افراد غیر دیابتی باشد.وی تاكید می كند: قند خون زنان باردار مبتلا به دیابت باید به دفعات كنترل شود چرا كه از مهم ترین عوارض ناشی از دیابت در زمان بارداری سقط در ماه های اولیه است.رجب سقط های مكرر، تولد نوزادان بیش از چهار كیلو، بروز خطرات جانی برای مادر و جنین، ایجاد ناهنجاری های قلبی و تنفسی برای نوزادان عظیم الجثه را از مشكلات ناشی از بارداری زنان دیابتی برشمرده و می گوید: احتمال شكستگی استخوان در نوزادان با وزن زیاد در حین زایمان در مادران دیابتی بسیار است.

رجب می افزاید: دیابت بارداری در دوران بارداری ظاهر و تشخیص داده می‌شود و یك عارضه در حال رشد در سطح جهان و یكی از شایع‌ترین عوارض دوران بارداری است.وی می گوید: براساس آخرین نتایج تحقیقات بین‌المللی، میزان شیوع دیابت بارداری از زیر یك درصد تا 20 درصد گزارش شده است.رجب اضافه می كند: در كشورهای فاقد برنامه ملی بیماریابی، دیابت بارداری غالبا بدون تشخیص و درمان باقی می‌ماند و این امر سبب بروز عوارض ناگوار حاد و دیررس برای مادر و فرزند می‌‌شود.'محمد علوی نیا' رییس اداره غدد و متابولیك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به طرح غربالگری دیابت در شهرها و روستاها، می گوید: چهار درصد از زنان باردار كشور، مبتلا به دیابت بارداری هستند.

وی در مورد اقدامات وزارت بهداشت درباره كنترل و درمان دیابت بارداری، می گوید: هم اكنون زنان باردار در مناطق روستایی تحت غربالگری دیابت قرار دارند.علوی نیا اضافه می كند: دیابت بارداری تنها هنگام دوره حاملگی رخ می‌دهد و در اغلب موارد، پس از زایمان برطرف می‌شود.وی تصریح می كند در صورت درمان نشدن دیابت دوران بارداری، جنین قند خون بیش از حد از مادر دریافت می‌كند و وزن نوزاد، هنگام تولد افزایش می‌یابد كه این امر، زایمان را با مشكل مواجه می سازد.علوی تبار ادامه می دهد: همچنین چنانچه دیابت دوران بارداری درمان نشود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ادامه زندگی در كودك بالا می‌رود.

وی با یادآوری اجرای برنامه دیابت شهری توسط وزارت بهداشت می گوید: در مناطق شهری و همچنین شهرهای بالای یك میلیون نفر جمعیت، افراد در صورت مراجعه به واحدهای دیابت به صورت رایگان تحت غربالگری و مراقبت قرار می گیرند.رییس اداره غدد و متابولیك وزارت بهداشت گفت:خدمات تشخیصی و درمانی دیابت بارداری نیز در مراكز بهداشتی - درمانی شهری و روستایی به صورت رایگان ارائه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha