استاد گروه قلب‌ دانشگاه علوم پزشكی گیلان با بیان این كه اسیدهای‌ امگا 3 و6 برای ‌بیماری‌های قلبی عروقی موثراست، گفت: گوشت و روغن ماهیان دریایی نظیر قزل آلا، شاه ماهی و ماهی آزاد در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

دكتر انوش برزیگر فوق تخصص قلب و عروق در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه اسیدهای چرب غیراشباع دو گونه‌اند، گفت: امروزه بحث بر این است كه اسیدهای امگا 3 و 6 برای بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مفید است.

وی تصریح كرد: امگا 3 بیشتر در گوشت و روغن حیوانات دریایی یافت می‌شود. اما جگر برخی از این حیوانات به علت داشتن ویتامین A ممكن است باعث مسمومیت در افراد شوند.

دكتر برزیگر در ادامه افزود: همچنین امگا 3 در اسید لینولینیك وجود دارد كه این اسید در گوشت ماهی،‌ ذرت، مغز گردو، سویا، گل آفتابگردان و گندم موجود است.

وی اسید كزاپنتانوئیك و دكوزاپنتانوئیك را دارای مواد امگا 3 دانست و اظهار داشت: امگا 6 در اسید لینولئیك وجود دارد كه این اسید در دانه ذرت، گل آفتابگردان، سویا و مغز گردو موجود است. بنابراین این دو اسید ماده‌هایی هستند كه چربی‌ها به خصوص تری گلیسرید را به مقدار زیاد پایین آورده و HDL (نوعی ازكلسترول خون) را بالا می‌برد.

برزیگر با بیان این كه در مصرف این مواد باید دقت لازم را انجام داد زیرا باعث فعالیت فاكتور انعقادی7 می‌شود، اذعان داشت: بنابراین باید همزمان با مفارین (داروی رقیق كننده خون) وارفارین داده نشود زیرا ممكن است اثر آن را تشدید و باعث خونریزی شود.

وی با بیان اینكه مصرف داروهای امگا 3 و 6 در قلب از انسداد عروق جلوگیری می‌كند یادآور شد: این داروها از تصلب شرایین كه نهایتا سبب انسداد عروق قلب می‌شود جلوگیری می‌كند و جدار داخلی عروق را بهبود می‌بخشد. این مكانیزم‌ها سبب پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق با بیان این كه شایع ترین عوارض گوارشی این داروها تهوع، اسهال و یبوست است، اظهار داشت: دردهای شكم از دیگر عوارض این بیماری‌ می‌باشد. چنانچه بیماران داروهای امگا 3 و 6 را به مقدار زیاد مصرف كنند باعث اختلال در قند خون آنها می‌شود. همچنین مصرف این داروها با دوز بالا، انعقاد خون را طولانی كرده و باعث خونریزی بینی می‌شود.

وی همچنین مصرف این داروها با دوز بالا را در دیابت نوع یك باعث افزایش ترشح انسولین دانست و اذعان داشت: حداقل در روز باید از گوشت و روغن ماهی، یك گرم مصرف شود و با مقداری امگا 6 نیز همراه باشد كه منشا گیاهی دارد. همچنین امگا 6 اثر خوبی در پایین آوردن تری گلیسیرید دارد و مصرف 2 تا 3 گرم زیر نظر پزشك توصیه می‌شود.

دكتر برزیگر مصرف ماهی آزاد، قزل آلا، تن، شاه ماهی و غیره به غیر از جگرشان را توصیه كرد و گفت: ‌باید در مصرف گوشت و روغن ماهی به جیوه موجود در آنها توجه كرد و از مصرف آن در نوزادان و زنان باردار جلوگیری كرد زیرا باعث مسمومیت در آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha