سلامت نیوز: برخی از عارضه های جانبی قرصهای ضد بارداری تا به امروز شناخته شده اند، مانند:حالت تهوع، گرفتگی و درد یا انقباض عضلات رحم،ورمِ صورت و بدن. در مطالعات جدید عارضۀ جانبی دیگری بررسی شده است که گمان می رود این قرصها باعث بروز آن باشند. زنانی که این قرصها را مصرف می کنند به مردانی تمایل نشان می دهند که از نظر ظاهری و جنسی چندان جذاب و ارضا کننده نیستند. این مطالعات در دوازدهم اکتبرِ 2011 در ProceedingoftheRoyalSocietyB، منتشر شدند.

محققان روی 2500 تن از زنانی که یک فرزند داشتند،مطالعه کردند و از آنان دربارۀ چگونگی ارتباطشان با همسرانِ خود،پدران بیولوژیک فرزندانشان،سؤال کردند .از این تعداد حدود 1000 نفر از قرصهای ضد بارداری استفاده می کردند در حالی که بقیۀ افراد از هیچ نوع داروی هرمونی برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی کردند .نتایج نشان دادند زنانی که از این قرصها استفاده می کردند شریک جنسی خود را کمتر جذاب می دانستند و اغلب خود خواسته موجبات جدایی جنسی را در رابطۀ شان فراهم می کردند.از سوی دیگر این زنان ادعا می کردند که آنها از حالات و ویژگیهای پدرانۀ همسرانشان (مانند: تکیه گاه بودن و توجه و مراقبت کردن از زنان و فرزندانشان) بیشتر رضایت حاصل می کنند تا از برقراری رابطۀ جنسی با آنان . مطالعات نشان دادند که این زنان میانگین رابطۀ جنسی شان دو سال بیشتر از آنهایی است که از این قرصها استفاده نمی کردند.

دکتر کریگ رابرت،سرپرست این تحقیقات واستاد روانشناسی دانشگاه استرلینگ در اسکاتلند ،در بیانیه ای مکتوب آورده است که :شاید این زنان از رابطۀ جنسی لذت کمتری ببرند اما لذتی دوچندان از جنبه های زندگی خانوادگی وغیر جنسی با همسرانشان می برند.

دلیل این پدیده نامشخص است . طبق گفتۀ دکتر رابرت «این پدیده شبیه تمایل به تغییر شریک جنسی در زنان هنگام قاعدگی است.هنگامی که بدن زنان در حال تخمگذاری است، آنهابیشتربه مردانی که جذابیت جنسی دارند ،علاقمندند و زمانیکه تخمک گذاری در رحمشان صورت نمی گیرد به مردانی که دارای خصوصیات پدرانه اند تمایل نشان می دهند.

مکانیزمی که برای دستیابی به این یافته ها استفاده شده، خطاناپذیر و قطعی است. با این حال دکتر رابرت این اندیشه را دوراز ذهن نمی داند که شاید این پدیده مربوط به دسته ای از ژنها به نامِ MHC، باشد.این ژنها حاوی اطلاعاتی از سیستمِ ایمنی شخص اند.آنها نقش مهمی نیز در تکامل ایفا می کنند به این صورت که شخص را به افرادی متمایل می کنند که از لحاظ ژنتیکی بیشترین تفاوت را با آنها دارند،زیرا تنوع ژنتیکی در زادوولد شانس زنده و در امان ماندن از بیماریها و خطرات محیط زیست را بالا می برد.

دکتر رابرت گفت:«زنان،مردانی که بیشترین تفاوت ژنتیکی با آنها را دارند از لحاظ جنسی جذاب تر می دانند، زیرا فرزندی که ازآمیزش آنها با چنین زوجی حاصل می شود، قطعاً سالمتر خواهد بود.این بخشی از ناخودآگاه تشخیص جذابیت جنسی در انسانهاست. اما زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، فارغ از دغدغۀ این تجربه اند. شاید این مسئله توضیحی باشد بر اینکه چرا آنان به مردان مسئولیت پذیرو دارای خصوصیات پدرانه  تمایل بیشتری دارند. این زنان مردانی با MHC مشابه را جذاب تر می دانند و این مسئله شاید لذت جنسی کمتری برایشان داشته باشد اما منجر به سوق دادن آنها به سوی مردانی مسئول تروقابل اعتمادتر می شود و به طور کلی رضایت بیشتری را از زندگی خانوادگی برایشان به ارمغان می آورد».
منبع: مجله پزشکی مادر      



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha