دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 52633
سلامت نیوز: تماس با نور خورشید می‌تواند دارای نتایج ناخوشایند بسیار زیانبخش باشد. ممكن است فكر كنید فرزند شما با گونه‌های قرمز برافروخته ناشی از تابش آفتاب بامزه‌تر به نظر برسد ولی در حقیقت این قرمزی صورت نشانه صدمات آفتابی می‌باشد. بعضی از آسیب‌های پوستی ناشی از عوارض زودرس می‌باشند از قبیل: برنزه شدن، آفتاب سوختگی و كك و مك، اما بعضی صدمات دیررس هستند. سال‌ها طول می‌كشد تا بروز كند، از قبیل چین و چروك، لكه‌های تیره روی صورت و دست‌ها كه در فراد پیر دیده می‌شود. شل شدن پوست از همه مهم‌تر، سرطان‌‌های پوستی كه بعضاً ممكن است كشنده نیز باشند. پوست آسیب‌های خورشیدی را در طول زمان ذخیره و ثبت می‌كند و تغییر آن بالاخره به چشم قابل رویت می‌گردد. اكثر افراد، 50- 80 درصد آفتابی را كه در طول عمر دریافت می‌كنند به سنین قبل از 18 سالگی منوط می‌شود. مصرف منظم حداقل با عیار حفاظتی حداقل 15 به صورت طولانی مدت، می‌تواند شانس و خطر بروز سرطان‌ها را تا 80 درصد كاهش دهد. حداقل 90 درصد سرطان‌های پوستی ناشی از تماس با نورخورشید می‌باشد. بعضی معتقدند كه حتی یك بار آفتاب سوختگی شدید كه منجر به تاول پوستی شده باشد، خطر بروز دیررس ملانوما (خطرناك‌ترین سرطان پوستی) را دو برابر می‌كند. در هر حال حتی اگر آفتاب سوختگی هم رخ ندهد با تماس روزانه با نور خورشید می‌تواند به پوست كودك آسیب زند. پوست بچه‌ها نرم، حساس و آسیب‌پذیر است. پوست‌های جوان زودتر از پوست‌های پیر ترمیم می‌شوند ولی برعكس قدرت محافظت كمتری در مقابل عوامل محیطی از جمله اشعه زیانبار آفتاب دارند. رنگدانه‌های موجود در پوست (ملانین) تا حدود كمی پوست را در مقابل آفتاب محافظت می‌كنند.
 

توصیه‌های لازم در آفتاب سوختگی كودكان
در بچه‌های زیر یكسال، آفتاب سوختگی اورژانسی می‌باشد و باید فوراً به پزشك مراجعه شود. به منظور جبران آب از دست رفته بدن، از آب یا آبمیوه استفاده كنید. مالیدن مرطوب‌كننده ملایم باعث تسكین ناراحتی و درد در پوست می‌شود ولی از مالش شدید و محكم پوست خودداری كنید. تا بهبودی كامل آفتاب سوختگی از آفتاب می‌باشد.

آموزش كودكان
در مورد آفتاب هم باید از كودك مواظبت كرد. همیشه از یك ضدآفتاب با عیار حفاظتی 15 یا بالاتر استفاده كنید. ضدآفتاب‌هایی كه به شكل كرم یا محلول هستند مناسب‌تر می‌باشند. یك روز قبل از شروع استفاده از كرم جدید، مقداری ازكرم را روی سطح داخلی مچ كودك بمالید تا از حساس نبودن پوست كودك مطمئن شوید. ضدآفتاب در كودكان زیر 6 ماه نباید استفاده شود. در كودكان بالای 6 ماه ضدآفتاب را بطور یكنواخت و ملایم روی پوست كودك بمالید. ضدآفتاب‌های حاوی اكسید روی یا تیتانیوم برای حفاظت پوست كودكان مناسب‌تر است. 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن و بلافاصله هر 2ساعت ضدآفتاب را مصرف كنید. بهتر است از بیرون بردن كودكان در ساعت‌های بین 10 صبح الی 4 عصر كه آفتاب حداكثر شدت دارد بپرهیزید. بدن كودك با كلاه و لباس مناسب پوشانده شود. استفاده از عینك‌های آفتابی استاندارد خطر آب مروارید چشم‌ها را كه در سنین بالا به وجود می‌آید كاهش می‌دهد. در روزهای ابری هم نیاز به ضدآفتاب لازم است. نسبت به انعكاس نور آگاه بوده. شن با برف، سنگ‌های ساختمانی و سطح آب باعث برگشت نور به اطراف می‌شوند.

ویژگی‌های یك ضد آفتاب خوب عبارتند از:

حاوی طیف محافظت كنندگی وسیع UVA و UVB باشد. SPF آن حداقل بین 15 تا 30 باشد. ممكن است شما به دنبال SPF بالاتر باشید، اما بیشتر كارشناسان معتقدند ضد آفتاب‌هایی كه SPF بالایی دارند، قدرت محافظت بیشتر ندارند. برخی كارشناسان اظهار می‌دارند كه میزان SPF باید بین 30 تا 50 باشد تا از پوست در برابر 97 تا 98 درصد اشعه UVB محافظت كند. استفاده از SPF بالا برای والدین مناسب است كه احتمالا از ضد آفتاب كافی استفاده نمی‌كنند و یا در زمان مقتضی آن را تجدید نمی‌كنند. ضد آب باشد. مناسب برای شنا و هنگام عرق كردن ضد آفتاب ضد آب نسبت به یك ضد آفتاب معمولی قدرت حفاظت بیشتری دارد. باید عاری از هر گونه موادی حساسیت‌زا و یا معطر باشد؛ به خصوص اگر پوست كودك شما حساس است. استفاده آن باید برای كودك راحت باشد؛ یعنی به شكل چسب، ژل، لوسیون، اسپری یا اسپری مداوم و ... باشد. به زودی FDA قوانین جدیدی را برای انتخاب راحت‌تر ضدآفتاب مناسب وضع خواهند نمود كه در فصل تابستان این قوانین جدید روی طیف گسترده‌ای از كرم‌های ضدآفتاب آزمایش خواهند شد. حتی ممكن است براساس این قوانین جدید میزان SPF ضدآفتاب‌ها ماكزیمم تا SPF 50 + در نظر گرفته شود.

بهترین ضد آفتاب برای كودكان
والدین زمانی كه برای كودك خود ضد آفتابی انتخاب می‌كنند، معمولا نمونه‌ای را انتخاب می‌كنند كه فواید كمی دارد. بالاترین میزان SPF معمولا 50 +  یا 100+ است. از محصولاتی كه مخصوص كودكان استفاده كنید. در حالی كه استفاده از ضد آفتاب‌ها مطلوب به نظر می‌رسد، اما ضدآفتاب‌های كودك با ضد آفتاب‌های مخصوص بزرگسالان تفاوت چندانی ندارند بنابراین واقعا لازم هم نیست كه برای كودك خود ضد آفتاب مخصوص تهیه كنید. به خاطر داشته باشید هر ضد آفتابی كه قیمت بالاتری دارد، لزوما از بقیه بهتر نیست. در واقع، طبق گزارش استفاده‌ كنندگان، برخی از بهترین ضد آفتاب‌ها كمترین قیمت را داشته‌اند و حاوی SPF 30 (ایده‌آل) و یا SPF 50 بوده‌اند. با اینكه این گزارش از استفاده‌كنندگانی به دست آمده است كه از محصولات خوب یا عالی ضد آفتاب استفاده كرده بودند.

مواد تشكیل دهنده ضد آفتاب
اگر كودك شما در اثر استفاده از ضد آفتاب مبتلا به جوش‌های پوستی شد، مواد تشكیل دهنده آن ضد آفتاب را بررسی كرده و دفعه بعد ضد آفتاب دیگری بخرید. اطمینان حاصل كنید ضد آفتابی را انتخاب كرده‌اید كه عاری از «PABA» است. در صورت امكان به دنبال ضد آفتابی بگردید كه امواج خورشیدی را بلوكه می‌كند؛ مثل انواعی كه حاوی تیتانیوم دی‌اكسید و اكسید روی هستند؛ زیرا اثر تحریك كنندگی پوست در آنها از آووبنزون كه یك ماده رایج در تهیه ضد آفتاب است، كمتر می‌باشد. اگر فكر می‌كنید كه كودك شما ممكن است به ضد آفتاب جدید نیز حساسیت نشان دهد، آن را روی قسمت كوچكی از پوست بدنش امتحان كنید. در میان تمامی مواد تشكیل دهنده ضد آفتاب‌ها، آنچه كه ممكن است والدین را دچار نگرانی كند، رتینیل پالمیتات (ویتامین A) و اكسی بنزون است. با اینكه هنوز گزارش‌هایی وجود دارد كه آنها را بی‌خطر توصیف می‌كند، اما اگر شما نگران وجود این مواد در ضد آفتاب هستید، از این مواد دوری كنید. از كرم یا لوسیون ضد آفتابی كه میزان SPF آن كم است، خودداری كنید؛ زیرا محافظت كافی را از پوست فرزندتان به عمل نمی‌آورد.
ضد آفتاب‌های دیگر: شما می‌توانید علاوه بر كرم‌های ضد آفتاب، لوسیون‌ها و اسپری‌های سنتی و رایج، به طرق زیر از پوست خود در برابر خورشید محافظت بیشتری كنید. پوشاندن لب‌ها با ضد آفتاب، پوشیدن لباس‌هایی كه قدرت UPF آنها بین 15 تا 50+ باشد و اجتناب از نور خورشید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر.
منبع: کودک سالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha