دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 52638
سلامت نیوز: اگر چه بارداری یک تغییر خوشایند و مهم در زندگی زنان است و به صورت دورانی لبریز از شادی و شعف به تصویر كشیده می‌شود، اما این امر برای همه زنان واقعیت ندارد. متخصصین معتقد هستند كه بالا رفتن سریع سطح هورمون ها در آغاز حاملگی می‌تواند شیمی مغز را به هم زده و به افسردگی منتهی شود. بعضی از خانم ها قبل از بارداری افسرده اند  و در تعدادی، علائم حین بارداری گسترش می یابد. برای داشتن دوران بارداری سالم و بانشاط با این گزارش که توسط خبرنگار مجله پزشکی مادر تهیه شده، همراه شوید:

با طرز تفکری مثبت به بارداری بیندیشید اگر چه حتی بارداری شما هم ناخواسته باشد . اما با حفظ آرامش، توکل و آسوده خاطر این دوران را به لحظات خوش و خاطره انگیز بدل کنید.

از جمله عواملی که احتمال افسردگی را در حین بارداری یا پس از آن را می‌افزایند، عبارتند از:

- ابتلا به بیماری‌های روانی دیگر پیش از بارداری.

- اندیشیدن به ناکامی ها، تلخی ها و خاطرات بد گذشته.

- داشتن سابقه خانوادگی افسردگی.

- دریافت نکردن حمایت عاطفی کافی از نزدیکان به خصوص همسر.

- احساس بدبینی نسبت به باردار بودن.

- داشتن مشکل در بارداری‌های قبلی.

- داشتن مشکلات شغلی، مالی یا زناشویی، یا سایر عوامل استرس‌زای عمده.

- باردار شدن در سن پایین.

و...

علائم افسردگی در بارداری

برخی از علائم از قبیل خستگی یا بی قراری، در میان زنان سالم بدون شک در دوران حاملگی رایج است .اما وقتی كه این علائم با احساس غم و اندوه، گرفتگی و درماندگی آمیخته شود یا در عملكرد شما اختلال ایجاد كنند، دست كم می توان تا حدی افسردگی را مقصر دانست.

از شایع ترین علائم افسردگی بارداری می توان به احساس گرفته بودن، برانگیختگی یا آشفتگی بیش از حد و یا گریه كردن فراوان، اختلال در خواب،خستگی بسیار زیاد یا بی پایان، میل به خوردن به طور مداوم یا اصلاً به خوردن تمایل نداشتن،احساسات مربوط به بی ارزش بودن یا درماندگی و در نهایت نوسانات روحی كه در آن دوره هایی از افسردگی با دوره هایی از شادی جایگزین می‌شود، اگر این علائم را دارید با پزشك خود تماس بگیرید.

در نظر داشته باشید، در صورتی كه در معرض افسردگی قرار بگیرید، ممكن است نتوانید به طور كامل از آنها دوری كنید اما مراقبت نمودن از خود به لحاظ عاطفی می‌تواند به شما كمك كند تا علائم آن را خفیف تر كرده و روحیه خود را خوب نگه دارید.

توصیه ها

مثبت اندیش باشید و از اندیشیدن به افکار منفی خودداری کنید.

به خود سخت نگیرید و در هر شرایطی آ رامش خود را حفظ کنید.

برنامه ریزی داشته باشید.

تفریح و ورزش فراموش نشود.

توجه به تغذیه، خواب و استراحت داشته باشید .

اما در صورت بروز افسردگی هم روان درمانی و هم داروهای ضد افسردگی می توانند برای درمان مورد استفاده قرار گیرند. از پزشك یا مامای خود بخواهید كه شما را به روانشناس یا روان پزشك ارجاع دهد.
منبع: مجله پزشکی مادر    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha