سلامت نیوز : در یك مطالعه جدید پزشكان به وجود ارتباط بین افزایش غلظت نوعی ماده شیمیایی موجود در لاك ناخن موسوم به فتالات در بدن و افزایش خطر ابتلا به دیابت در زنان پی برده‌اند.

فتالات‌ها مواد شیمیایی مختل‌‌كننده غدد درون‌ریز است كه معمولا در محصولات بهداشتی و آرایشی شخصی مانند مرطوب‌كننده‌ها، لاك‌ ناخن، صابون‌ها، اسپری‌های مو و عطرها یافت می‌شوند.فتالات‌ها هم‌چنین در ابزار دیگری مانند لوازم الكترونیكی، اسباب‌بازی‌ها و انواعی از كالاهای دیگر موجود هستند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این متخصصان به سرپرستی دكتر تامارا جیمز تود، كارشناس بخش سلامت زنان در بیمارستان زنان بریگهام برای دستیابی به این نتایج به تجزیه و تحلیل غلظت‌های مختلف فتالات‌ها در نمونه ادرار 2350 زن شركت‌كننده در مطالعه ملی سلامت و تغذیه آمریكا، پرداختند. نتایج بررسی‌ها تایید كرد زنانی كه مقدار فتالات در ادرارشان بیش از سایرین است در معرض ابتلا به دیابت هستند.

به علاوه این آزمایشات نشان داد افزایش سطح دو نوع از این ماده شیمیایی موسوم به مونو- بنزیل فتالات و مونو- ایزوبیوتیل فتالات در بدن زنان باعث افزایش دوبرابری خطر ابتلا به دیابت در آنها می‌شود. در صورتی كه هر چه مقدار این مواد شیمیایی در بدن زنان پایین‌تر باشد، كمتر با خطر ابتلا به دیابت مواجه هستند.دكتر جیمز - تود تاكید كرد: این یافته اولین گام مهم در زمینه شناخت ارتباط بین فتالات‌ها با دیابت است.این یافته در مجله آنلاین "دورنماهای سلامت محیط‌ زیست" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha