دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 52659

تا پیش از این واردات هر گرم از این داروی بسیار گران‌قیمت حدود 650 میلیون تومان هزینه در برداشت، اما قیمت داروی تولید داخل‌ آن 40 تا 50 درصد پایین‌تر از نوع وارداتی آن تمام می‌شود.

فاكتور 7 ایرانی بزودی وارد بازار می‌شود

سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام این خبر كه داروی فاكتور هفت ویژه بیماران هموفیلی تولید داخل بزودی وارد بازار می‌شود، اظهار كرد: تا پیش از این واردات هر گرم از این داروی بسیار گران‌قیمت حدود 650 میلیون تومان هزینه در برداشت، اما قیمت داروی تولید داخل‌ آن 40 تا 50 درصد پایین‌تر از نوع وارداتی آن تمام می‌شود.

دكتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه صادرات در دارو به یك اولویت تبدیل شده است، عنوان كرد: تا دهه 70 صادرات دارو از كشور به علت تامین داخلی دارو ممنوع بود و این نگرش در میان مسئولان وجود داشت كه اگر دارو را صادر كنیم ممكن است در تامین نیاز بازار داخل با مشكل مواجه شویم.وی افزود: چند سالی است كه توجه به امر صادرات در زمینه دارو به یك اولویت تبدیل شده است تا سال 87 ارقام صادراتی‌مان در سال حدود 65 میلیون دلار بود اما اكنون به 100 میلیون دلار رسیده است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه قصد نداریم بگوییم این میزان از صادرات موجه و قابل قبول است، گفت: نكته حائز اهمیت این است كه این جهش شروع شده است و شركت‌های داروسازی به سمت صادرات متمایل شده‌اند.شانه‌ساز همچنین با اشاره به اینكه قطع كامل صادرات هیچ‌گاه مد نظر نبوده و امكان‌پذیر نیست، گفت: پزشكی كاملا به علم روز متصل است و اقلام دارویی كه به تازگی در دنیا عرضه شده‌اند را بلافاصله در اختیار بیمارانمان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینكه ارزبری واردات دارویی 35 درصد از مجموع هزینه دارویی را تشكیل می‌دهد، اظهار كرد: داروهایی عمدتا وارد كشور می‌شوند كه به تكنولوژی و فناوری بالایی نیاز دارند و تعداد تولیدكننده‌هایشان در دنیا انگشت‌شمار هستند. با این حال موفقیت ما در زمینه تولید داروهای بایوتكنولوژی و نانو دارو چشمگیر است و در تولید بسیاری از اقلام دارویی بایوتكنولوژی پیشگام و در رتبه‌های نخست قرار داریم.

سرمایه گذاری برای تولید داروهای خاص و گران قیمت

معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه برای تولید داروهای خاص و گران‌قیمت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری كرده‌ایم،‌ گفت: از دولت دهم این روند شتاب بیشتری گرفته است و میان وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری توافقاتی انجام شده و بر پیشرفت پروژه تولید داروهای خاص نظارت صورت می‌پذیرد.شانه‌‌ساز با اشاره به اینكه داروی فاكتور هفت سال گذشته توسط متخصصان و دانشمندان برجسته كشور تولید شد، اظهار كرد: فاكتور هفت در مراحل نهایی دریافت مجوز قرار دارد و بزودی وارد بازار می‌شود.

وی افزود: دومین كشور دنیا هستیم كه فاكتور هفت را تولید می‌كنیم. فاكتور هفت داروی بسیار گرانقیمتی است و واردات آن برای هر گرم حدود 650 میلیون تومان تمام می‌شود. ارتباط قوی صنعت و دانشگاه موجب تولید این دارو شده است.معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه با در نظر گرفتن همین پیشرفت قابل قبول ظرف 4 تا 5 سال آینده دو اتفاق بزرگ در كشور می‌افتد، گفت: نخست خودكفایی و تولید داروهای خاص و گرانقیمت و دیگری جهش صادراتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha