سلامت نیوز : مدیرعامل بنیاد بین‌المللی پیشگیری از كنترل دیابت ایرانیان خاطرنشان كرد: زندگی و كار در محیط‌های شلوغ و پرسر و صدا به طور ناخودآگاه استرس و اضطراب را در فرد بالا می‌برد و با بالا رفتن استرس، خطر ابتلا به دیابت نیز افزایش می‌یابد.

جواد جهانی‎مهر در گفت‎‌وگو با  (ایسنا)، افزود: كنترل استرس و برگزیدن رفتار مناسب در مواجهه با هیجانات نیازمند مهارتی است كه فرد به مرور با تمرینات مستمر ملكه ذهنش می‌كند. ما باید بیاموزیم كه چگونه می‌توان در مواجهه با محیط پراسترس و حوادث ناگوار زندگی با آرامش، راه حل مناسبی را جهت حل مشكلاتمان پیدا كنیم.

وی با بیان اینكه برای آموختن این مهارت‌ها می‌توانید از مشاورتان كمك بگیرید، تصریح كرد: دیابت یك بیماری پرهزینه است كه با تشخیص زودهنگام و كنترل آن می‌توانید متحمل هزینه گزاف نشوید.وی ابراز داشت: وجود استرس در زندگی روزانه را نمی‌توان انكار كرد شما در زندگی روزانه یا در محیط كار برخوردهای متعددی با افراد مختلف یا با افراد خانواده خود دارید برخورد با این رویدادها در زندگی روزانه اجتناب‌ناپذیر است نكته مهم این است كه بدانید چه زمانی سطح هورمون‎های استرس‌‎آور در خون شما بالا رفته است و بتوانید استرس خود را كنترل و مدیریت كنید.

جهانی‌مهر ادامه داد: زمانی كه فرد تحت تنش‌های عصبی و استرس‌های مداوم قرار می‌گیرد، هورمون‌های اپی نفرین و كورتیزول در بدن او ترشح می‌شود كه باعث ایجاد مقاومت به انسولین و افزایش قند خون می‌شود و نهایتا افرادی كه دیابت ندارند در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرند و در افراد مبتلا به دیابت نیز این بیماری شدت می‌گیرد.وی درباره علائم استرس گفت: احساس نگرانی و بی‎قراری، اضطراب، افسردگی و كاهش انرژی، پرخوری و یا بی‌اشتهایی، اختلال خواب، عدم توانایی در تمركز، احساس گرفتگی تنفس و ضعف، تعریق و دست‎های سرد و مرطوب و تغییرات وزن از جمله علائم استرس هستند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی پیشگیری از كنترل دیابت ایرانیان ابراز داشت: صحبت در مورد احساسات استرس‌زا با كسی كه به او اعتماد دارید، داوطلب خطر كردن و ایجاد تغییر در موقعیت‌های استرس‌آور، گوش دادن به علائم بدن و یافتن راه‌هایی برای كاهش استرس، رهایی از مسولیت‌ها و وظایف اضافی و یادگیری چگونگی دوست داشتن آنچه هستید از جمله راهكارهای كنترل استرس است.

وی تصریح كرد: بعضی عوامل استرس‌زا غیرقابل پیش‌بینی هستند از اینگونه استرس‎ها نمی‌‎توان اجتناب كرد مانند از دست دادن عزیزان، لطمات عاطفی (همانند جدا شدن از همسر و یا فرزند) حوادث و بلایای طبیعی. بنابراین چیزهایی را كه نمی‌توانید تغییر دهید را بپذیرید.جهانی‌مهر ادامه داد: برای اینكه احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا كنید كشف كنید چه باید بكنید و نیازهایتان را برطرف كنید، یك راه دیگر برای كاهش استرس این است كه یك علاقه یا سرگرمی پیدا كنید كه نسبت به آن احساس تعهد و مسئولیت كنید همان شخصی را از خودتان بسازید كه آرزویش را دارید همچنین با بهتر كردن زندگی یك نفر دیگر، زندگی خودتان را بهتر كنید با این كار احساس مثبت بودن، قدرت داشتن و مهم بودن به شما دست خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha