دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 52668
سلامت نیوز: یكی از مشكلات رایج زنان باردار یبوست در دوران بارداری است، در حالی كه خانمها بدلیل دریافت مواد غذایی بیشتر در این دوران باید حجم مدفوع بیشتر را داشته باشند. جالب آنست كه خیلی از مادران باردار در حالی كه از یبوست رنج می برند، از تجمع مایعات در بدن و پف كردگی نیز ناراحت هستند.مطالعه ای كه اخیرا توسط پژوهشگران دانشگاه كمبریج در مدل حیوانی انجام شده است تلاش نموده جوابی برای این سوال داشته باشد.

شواهد علمی حاكی از آنند كه حدود 500میلیون سلول عصبی در سراسر سیستم گوارشی وجود دارد و مسلما دانش ما نسبت به عملكرد این سیستم پیچیده بسیار اندك است. در این راستا دانشمندان با استفاده از پشه میوه  به اسم دروسوفیلا ملانوگاستر به بررسی عملكرد سیستم عصبی دستگاه گوارش پرداختند. این نوع پشه دارای مدل ساده تری از سیستم عصبی و سیستم گوارشی انسان می باشد.  دانشمندان دریافتند كه اعصاب سیستم گوارش عملكرد بسیار مهم و خاصی دارد، مانند كنترل و تنظیم اشتها، تعدیل آب در سیستم گوارشی در طی تكثیر و تولید مثل.

این مطالعه نشان داده كه پشه های ماده در طی بارداری دچار یبوست می شوند- تخلیه گوارشی آنها كندتر می شود، این در حالی است كه آنها غذای بیشتری می خورند، آب بیشتری در بدن آنها حفظ شده و مدفوع تغلیظ می شود. این تغییرات گوارشی ممكن است به علت بالا رفتن نیاز بدن به مواد مغذی در طی بارداری و كمك به افزایش جذب بوجود بیاید. پژوهشگران این مطالعه نشان دادند كه این تغییرات گوارشی به وسیله برخی پپتید های جنسی آغاز می شود، و به این وسیله تعدادی از سلولهای عصبی خاص را در طی لوله گوارش فعال می سازد. این عمل دقیقا مشابه اتفاقاتی است كه در بدن انسان به واسطه هورمون پروژسترون، اكسی توسین و استروژن می افتد.

اگرچه روش تولید مثل انسان و پشه میوه بسیار متفاوت  است ولی در عین حال عوارض و علائم آن مانند یبوست و پف كردن و تاثیرات هورمونی خاص یكسان است. احتمالا مكانیسم های ذكر شده در طی سیر تكامل حفظ شده اند. پژوهشگران اعتقاد دارند كه تغییرات سیستم گوارشی كه به جذب بیشتر مواد مغذی كمك می كند احتمالا در بقیه مواقع نیز قابلیت عملكرد دارد، به خصوص زمانی كه بدن دچار كمبود مواد غذایی است.  نتایج این مطالعه نشان داده است كه  به هرحال دلیل این موضوع دریافت غذای زیاد نیست. توضیح این امر احتمالا با  تغییرات سیستم گوارشی كه با ورود پپتیدهای جنسی آغاز شده و متعاقب آن یبوست و حفظ آب اضافی در بدن قابل توجیه است .

نكته عملی: افزایش جذب مواد مغذی در روده كه به وسیله كند كردن عبور غذا در مسیر لوله گوارش در طی بارداری رخ می دهد باعث یبوست ماردان باردار می شود. از طرفی یبوست در بارداری نگران كننده نبوده و با توصیه های ساده غذایی قابل تعدیل و تحمل خواهد بود.  این شواهد نشان می دهد كه یبوست فقط ناشی از نوع تغذیه نمی باشد بلكه به واكنش دستگاه گوارش نسبت به عوامل درونی و تغییرات هورمونی نیز وابسته می باشد.
منبع:رژیم نوین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha