سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5267

درحالی‌كه كارشناسان می‌گویند 80درصد از مرگ‌ و میر تصادفات در محل حادثه به علت ناآگاهی كمك‌كنندگان و خارج كردن ناصحیح مصدوم از خودرو و حمل ناصحیح مصدوم به بیمارستان است، به نظر می‌رسد امسال برنامه فراگیری برای آموزش اصول برخورد با مصدومان به عموم مردم تهیه شده است.

چندی پیش، سید مؤید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام این كه امسال 20 میلیون ایرانی دوره‌های آموزش احیاء و كمك‌های اولیه را می‌بینند، گفت: روزانه 780 الی 800 مرگ در كشور اتفاق می‌افتد كه نقش حوادث، بیماری‌های قلبی و عروق و سرطانها در این مرگ و میرها بیش از بقیه عوامل است و مردم با آموزش احیای كمك‌های اولیه نقش بسیار مهمی در كاهش مرگ و میر خواهند داشت.

در همین رابطه، دكتر محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران و عضو هیأت مدیره نظام پزشكی در گفتگو با همشهری از آموزش احیاء  به‌عنوان پروژه‌ای مشترك بین معاونت سلامت وزارت بهداشت و انجمن بیهوشی ایران یاد كرد كه در حال حاضر در مرحله برنامه‌ریزی گروه‌ها و پكیج‌های آموزشی است.

وی گفت: شروع این آموزش از بیمارستانها و كادر پزشكی، پیراپزشكی و پزشكان عمومی خواهد بود و برای افرادی كه این دوره‌ها را طی كنند، گواهی صادر می‌شود و هرچند سال یك بار باید بازآموزی CPR انجام شود و در غیر این‌صورت، پزشكان اجازه مطب نخواهند داشت.

دكتر قیامت با تاكید بر این‌كه در مرحله بعد این آموزش به بانكها، ایستگاه‌های مترو و  قطار و به عموم مردم تعمیم داده خواهد شد، گفت: مشكل فعلی ما در بحث احیا، نگهداری بیمار و احیای قلبی - ریوی پایه بدون هیچ وسیله، تجهیزات و متخصص است كه تنها هدف رساندن بیمار به مراكز درمانی است و برنامه بعدی كه با همكاری اورژانس كشور قرار است تدوین شود، نگهداری و مراقبت از زندگی مصدومین ناشی از تصادفات است كه بستگی به امكانات وزارتخانه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه تصادفات و بیماری‌های قلبی كه دو علت مهم مرگ و میر در كشورمان هستند، این آموزش یك وظیفه ملی است و آموزش احیای قلبی ریوی (سی پی آر)  باید به طور خیلی جدی دنبال شود.

سی پی  آر یا احیای قلبی - ریوی شامل سلسله اعمالی است که توسط افراد آگاه و حاضر در صحنه برای بازگرداندن عملکرد این دو عضو حیاتی (قلب و شش) صورت گرفته و سعی می‌شود تا زمانی که وضعیت مصدوم یا بیمار، عادی و طبیعی نشده گردش خون و تنفس را به طور مصنوعی حفظ و حمایت کنند.

گفتنی است آموزش همگانی سی‌پی‌آر در شهرهای بزرگ ایالت متحده از سال 1971 آغاز گردید و تا سال 1988 نزدیک به  40 درصد افراد بالای 12 سال آموزش دیدند. نتیجه این بود كه بعد از اجرای این طرح، 55 درصد موارد ایست قلبی قبل از اینکه به بیمارستان برسند، توسط مردم تحت مراقبت قرار گرفته بودند.

به گفته كارشناسان، سی پی  آر سه مشخصه بارز دارد: ارزش ثانیه‌ها؛ تقدم و تأخر عمل درمانی؛ زمان درست انجام و قطع هر عمل. مشخصه اصلی سی‌پی‌آر در ارزش ثانیه‌هاست و اگر سی‌پی آر در 4 دقیقه اول انجام شود، امکان زنده ماندن بیمار تا 30 درصد افزایش می‌یابد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha