عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ بیشتر بیمارستان‌های دولتی را قدیمی‌ساز دانست و گفت: وزارت بهداشت و درمان به‌علت کمبود اعتبارات و نبود حمایت‌های لازم، توان نوسازی و استانداردسازی بیمارستان را ندارد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ بیشتر بیمارستان‌های دولتی را قدیمی‌ساز دانست و گفت: وزارت بهداشت و درمان به‌علت کمبود اعتبارات و نبود حمایت‌های لازم، توان نوسازی و استانداردسازی بیمارستان را ندارد.

 نعمت‌الله منوچهری در گفت‌وگو با خانه ملت٬ در واکنش به حادثه ریزش سقف بخش نوزادان بیمارستان شهیدبهشتی اصفهان٬ اعلام کرد: این موضوع نشانگر نبود امنیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وهمچنین امکان تخریب گسترده این مراکز است.

نماینده مردم پاوه٬ جوانمرد٬ ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: ‌یکی از مسائل اصلی در تخریب زودهنگام بیمارستان‌ها،‌ نداشتن نظارت صحیح بر ساخت این ساختمان‌ها است. در حالی که متولی اصلی این امر وزارت بهداشت محسوب می شود؛ اما در هنگام اجرا این وزارتخانه نظارت کمی بر اجرای طرح‌ها دارد.  

وی با تأکید بر تخصصی بودن ساخت و ساز ساختمان بیمارستان‌ها٬ گفت:‌ ایجاد این ساختمان‌ها نیاز به ناظرانی از بخش بهداشت و درمان دارد تا تمام مسائل ایمنی و بهداشتی لازم در هنگام ساخت، مورد بررسی قرار گرفته و لحاظ شود.

منوچهری با اشاره به تبعات سهل‌انگاری از سوی مسئولان درباره اجرایی نکردن طرح‌های نوسازی بیمارستان‌های کشور، یاد‌آور شد: مسئولان باید برای تأمین جان مردم برنامه‌ریزی منظم و مدونی انجام دهند در غیر این صورت باید تمام مسئولیت اتفاقات و حوادث را بپذیرند.

این نماینده مجلس نهم٬ با بیان اینکه نداشتن نظارت صحیح بر ساخت و ساز بیمارستان‌ها، غیر‌استاندارد شدن این ساختمان‌ها را به دنبال دارد٬ افزود: متولیان این امر باید با برنامه‌ریزی٬ ساخت این مراکز را زیر نظر گیرند.

وی به نقش خیرین در احداث بیمارستان‌های جدید تاکید کرد و گفت: به دلیل نبود اعتباراتی که وعده آنها از سوی دولت داده شده و همچنین بودجه ناکافی برای تهیه تجهیزات پزشکی، خیرین بسیاری در این زمینه وارد عمل شده و علاوه بر احداث بیمارستان، تجهیزات آن را نیز تامین می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه متولی ساخت بیمارستان‌های کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: هم‌اکنون و بعد از مشکل اشتغال در حوزه رفاهی، ساخت و تکمیل امکانات بیمارستانی از اولویت ها به شمار می رود.

از طرف دیگر در صورت وقوع زلزله در کلانشهرها٬ بافت فرسوده بیمارستان‌ها اولین مکانی است که متلاشی می‌شود و به این ترتیب گروه‌های خدمت رسان در بیمارستان‌ها نمی‌توانند خدمت ارائه دهند٬ همچنین بیمارستان‌های تهران تنها مورد مراجعه بیماران تهرانی نبوده بلکه پذیرای افراد مختلفی از سراسر کشور هستند.

مطالعات سال ۸۵ تا ۸۶ وزارت بهداشت بر روی ۵۴۵ بیمارستان شامل ۸۶ هزار تخت بیمارستانی نشان می‌دهد؛ ۸۸ درصد بیمارستان‌های کشور در برابر خطر زلزله آسیب ‌پذیرند٬ ضمن اینکه ۶۱ درصد این بناها فاقد ارزش مقاوم‌سازی بوده و هزینه کردن برای مقاوم سازی این قبیل بیمارستان ها هیچ مبنا و صرفه اقتصادی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha