سلامت نیوز : پروفسور' آندریاس ناسلر' روز دوشنبه در حاشیه برپایی سومین مدرسه بین المللی زیست شناسی تکوینی و بنیادی خاطرنشان کرد : یکی از منابع سلول های بنیادی برای درمان ، استفاده از سلول های IPS است . تولید این سلول ها از سلولهای تمایز یافته انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد : در واقع سلول های بنیادی با کمک تکنیک های پیشرفته تمایز زدایی و سپس خاصیت پرتوانی در آن ها القا می شود . این سلول ها ویژگی های زیادی دارند که از جمله به سیستم ایمنی بدن فرد لطمه وارد نمی کنند و به اصطلاح مشکلات ایمونولوژیک ایجاد نمی شود.ناسلر افزود : علاوه براین دسته ای دیگر از سلول های بنیادی وجود دارند که به سلول های بنیادی بالغ مزانشیمی معروف هستند ولی بزرگترین مشکل استفاده از این سلول ها آن است که توان این سلول وابسته به سن فردی است که این سلول از آن گرفته شده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ وی اظهارداشت : در حال حاضر دانشمندان تلاش می کنند بر مشکلات استفاده از سلول های بنیادی بالغ مزانشیمی غلبه کنند و از آنها برای اهداف درمانی استفاده کنند.ناسلر گفت : ولی متاسفانه در حال حاضر اکثر بیماران در سنین بالا هستند و سلول های مزانشیمی که از این افراد گرفته می شود توانایی بالایی برای استفاده درمانی ندارد . از این رو تلاش می شود که با استفاده از روشهای علمی بر توان سلول های بنیادی اضافه شود.

به گفته وی یکی از مهمترین مشکلات استفاده از سلول های پرتوان شده ، احتمال ایجاد تومور در بدن فرد است بنابراین دانشمندان به دنبال رفع مشکلات موجود و یافتن منابع سلولی مطمئن و ایمن برای سلول درمانی هستند.ناسلریادآور شد : هم اکنون در مراکز سلول درمانی در سطح جهان به طور عمده از سلول های بنیادی مزانشیمی خود بیمار استفاده می شود ولی از آنجا که اغلب بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند ، مسن هستند سلول های بنیادی آنها پتانسیل سلول های جوان را ندارد و افزایش سن بیمار توان این سلول ها را می کاهد.

استاد دانشگاه توبین گن برلین گفت : علاوه براین انواع مختلفی از سلول بنیادی جنینی وجود دارد ولی استفاده از این سلول ها با مشکلاتی روبرو است زیرا استفاده از آنها در درمان پیوند سلولی سخت و بسیار هزینه براست .سومین مدرسه بین المللی زیست شناسی تکوینی و بنیادی از 24 تیرماه در پژوهشگاه رویان آغاز شده است و تا 29 تیرماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha