جعفرزاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم چندماه قبل خبر از تخلف هزار میلیارد تومانی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا و سازمان بازنشستگی داد، اما عمر این مجلس برای اثبات این ادعا کفاف نداد و حالا باید دید در مجلس نهم برای پیگیری این قضیه اراده‌ای وجود دارد یا خیر.

سلامت نیوز: جعفرزاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم چندماه قبل خبر از تخلف هزار میلیارد تومانی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا و سازمان بازنشستگی داد، اما عمر این مجلس برای اثبات این ادعا کفاف نداد و حالا باید دید در مجلس نهم برای پیگیری این قضیه اراده‌ای وجود دارد یا خیر.

مجلس نهم و پایان تحقیق درباره شستا؟
یک سال پس از بمب خبری اختلاس‌های میلیادری در ایران نایب رئیس هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفته که با توجه به اینکه هیچ گزارشی از تخلفات شستا در مجلس هشتم ارائه نشد، اولا تحقیق و تفحص از شستا منتفی شده و ثانیا هیچ تخلفی در این مجموعه انجام نشده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، به گفته نایب رئیس هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) کارشناسان تیم تحقیق و تفحص چند ماه در شرکت شستا مستقر بودند، اما نتوانستند هیچ گزارش مستند مبنی بر بروز تخلف در شرکت شستا پیدا و ارائه کنند.
تقریبا از یک‌سال پیش که خبر رسید شستا متهم به فساد اقتصادی است، کشمکش بین مقام‌های این شرکت بزرگ و نمایندگان مجلس آغاز شد. در مجلس هشتم تیمی به منظور تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و شرکت شستا تشکیل شده بود و در نهایت نیز جعفرزاده رئیس کمیسیون اجتماعی چند ماه قبل خبر از تخلف هزار میلیارد تومانی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا و سازمان بازنشستگی داده بود.

شستا چیست؟

اما قبل از اینکه به داستان تخلفات مطرح‌شده درشستا بپردازیم شاید بد نباشد باید با این مجموعه بیشتر آشنا شویم.
شرکت شستا یکی از بزرگترین شرکت‌های کشورمان است. این شرکت مادر از  ۳۰۰ شرکت تشکیل شده که در این گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس آمده حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شرکت این مجموعه بررسی شده است. شستا از ترکیب حروف اول «شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» شکل گرفته است و بیش از دو دهه تجربه در امر سرمایه‌گذاری ذخایر سازمان تأمین اجتماعی دارد. عمده منابع مالی این شرکت از اموال 30 میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی که تبدیل به شرکت‌های خانوادگی شده‌اند، تامین می‌شود.
روابط عمومی شرکت شستا هم سال گذشته وضعیت سود این شرکت را اینگونه بیان کرده که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی از زمان تأسیس خود هیچ‌گاه زیانده نبوده و روند رو به رشد بازدهی و سود‌آوری و حجم دارایی‌های آن همواره بیشتر از میانگین بنگاه‌های اقتصادی مشابه بوده است. بطوری که سود خالص گروه شستا از 5600 میلیارد ریال در سال 85 به مبلغ 12800 میلیارد ریال در سال 1388 و مبلغ 25000  میلیارد ریال در سال 89 افزایش یافته است. همچنین براساس اطلاعات اعلام شده طی سال 90 ، 2 هزار و 450 میلیارد تومان درآمد از شرکت‌های زیر مجموعه شستا به دست آمده است.

تخلفات ادعایی درباره شستا
اما داستان تخلف‌های ادعایی شستا چیست؟ کمتر از یک سال قبل رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی مجلس از تخلف یک‌هزار میلیارد تومان در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داد. پس از انتشار این خبر بلافاصله سازمان تأمین اجتماعی واکنش نشان داد و تمام موارد بررسی شده را مربوط به عملکرد مدیریت‌های دوره قبلی سازمان تأمین اجتماعی دانست و اینکه این تخلفات ارتباطی با عملکرد تیم مدیریتی یک سال گذشته ندارد.
البته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم این بخش از ادعای شستا را تایید کرده بود و گفته بود که «تحقیق ما در مورد سه سال اخیر بوده است ولی به این نکته پی بردیم که پای دولت‌های قبلی هم گیر است. ما در این پرونده‌ها اشخاصی را داریم که در 10 شرکت عضو هیأت مدیره هستند». به هرحال تیمی برای تحقیق و تفحض از شستا در مجلس تشکیل شد و قرار بود که بعد از دوماه گزارش نهایی تیم تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی کشور به مجلس داده شود.
جعفرزاده رئیس کمیته تحقیق و تفحص از شرکت‌های شستا و سازمان بازنشستگی درباره تخفلات شستا گفته بود که این شرکت هزار میلیارد تومان تخلف دارد و در این مجموعه به مدیری برخورده که کارخانه‌ای را بیش از 300 میلیارد تومان اضافه بر قیمتش خریداری کرده و همچنین به عنوان تشویق از پاداش‌های 450 میلیون تومانی تا یک‌هزار سکه به برخی افراد و کارکنان هدیه داده‌اند.
در پی این اظهارات جعفرزاده بود که کارشناسان حقوقی شستا اعلام کردند در صدد تهیه لایحه حقوقی و شکایت از وی به دادگاه هستند.
نایب رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) هم قویا هرگونه تخلف ادعایی تیم تحقیق وتفحص را رد کرده و گفته که تعدادی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا مانند «سیمان ساوه» تخلفاتی مرتکب شده‌اند که این موارد را به دادگاه ارائه کرده‌اند.
جعفرزاده هم در واکنش به تکذیب خبر تخلف اعلام کرد که اسناد تخلف 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا به زودی برای شرکت‌های متخلف ارسال می‌شود.

مجلس نهم و پایان تحقیق؟
به هرحال این کشمکش وجود داشت تا اینکه مجلس هشتم به پایان رسید و مجلس نهم آغاز به کار کرد.
عارفی نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس نهم  چندی قبل اعلام کرد که مستندات جمع‌آوری شده توسط تیم تحقیق و تفحص مجلس هشتم از تامین اجتماعی را بررسی و مطالعه خواهیم کرد و با نمایندگان برای رسیدگی به این موضوع جلسه‌ای تشکیل می‌دهیم و نتایج آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم. با این وصف نایب رئیس هیئت مدیره شستا مدعی شده در شرایط فعلی تحقیق و تفحص از شستا و تامین اجتماعی منتفی است و تیم تحقیق نتوانسته مدرکی علیه این شرکت به دست بیاورد. باید منتظر بود و دید که آیا این اظهارنظر با واکنش مجلسی‌ها روبرو می‌شود یا این اظهارنظر نقطه پایانی بر تحقیق از شستا خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha