سلامت نیوز : معاون غذا سازمان غذا و دارو از تكمیل و راه‌اندازی سامانه نظام‌مند توزیع فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی ظرف مدت یك سال آینده خبر داد و گفت: با تكمیل شبكه توزیع فرآورده‌های سلامت‌محور تا حدود زیادی جلوی قاچاق و ورود كالاهای غیرمجاز به بازار گرفته می‌شود.

دكتر بهروز جنت در حاشیه برگزاری گردهمایی مدیران حوزه غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی با بیان اینكه آیین‌نامه سامانه نظام‌مند توزیع فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و غذایی تدوین شده و راهكارهای اجرایی آن به تدریج بررسی و در دستور كار قرار می‌گیرد، اظهار كرد: نمی‌خواهیم اختلالی در روند توزیع این فرآورده‌ها به وجود بیاید، بلكه هدف از راه‌اندازی این سامانه، نظام‌مند كردن فرآیند توزیع كالاهای بهداشتی، آرایشی و غذایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  وی با بیان اینكه البته اكنون حوزه نظارتی در كارخانه‌ها مستقر و فعال است، اظهار كرد: نظارت به هنگام خروج محصول از كارخانه و در سطح عرضه به عهده شركت‌های بازرگانی است و این خود باعث به وجود آمدن مشكلاتی برای سلامت كالاها می‌شود به عنوان مثال ممكن است در حین حمل بار به یك محصول غذایی ضربه وارد شود و یا به دلیل خاموش بودن یخچال حمل، دچار فسادپذیری شود.

معاون غذای سازمان غذا و دارو، با تاكید بر اینكه رعایت یك سلسله از اصول در نگه‌داری و حمل‌ونقل محصولات غذایی لازم است، گفت: گاهی مشاهده می شود كه برخی انبارهای توزیع محصولات مختلفی را در یك محل نگهداری می‌كنند و یا محصولات غذایی فسادپذیر را در معرض هوای آزاد قرار می‌دهند كه این خود باعث می‌شود یك محصول غذایی پس از رسیدن به دست مصرف‌ كننده، وی را دچار مشكل كند و زیان مالی و جانی برایش به همراه داشته باشد.

جنت با اشاره به اینكه هم‌اكنون نیز شبكه‌ توزیعی وجود دارد، اما قصد سازمان نظم دادن به این شبكه است، اظهار كرد: بعضی شركت‌ها خود سیستم توزیع راه‌اندازی كرده‌اند اما لازم است شبكه‌های توزیع برخی نكات را در حمل مواد آرایشی و بهداشتی رعایت كنند. به عنوان مثال در یك سیستم حمل‌ونقلی مواد آرایشی نباید در كنار مواد غذایی حمل شوند.

جنت افزود: به این دلیل كه محصول مجاز باید از یك شركت تولیدی مجاز تحویل و توسط یك شركت عرضه‌كننده مجاز به دست مصرف‌كننده برسد، طبعا ورود محصولات خارج از این سیستم، غیرمجاز بوده و می‌تواند در شناسایی محصولات قاچاق موثر واقع شود.

جنت در پاسخ به این پرسش كه آیا كارخانه در قبال توزیع محصولاتش مسئول نیست، اظهار كرد: تداوم مسئولیت تولیدكننده تا رسیدن محصول به دست مصرف‌كننده وجود دارد، اما وزن آن متفاوت است. گاهی مسئولیت كارخانه در حد نصب برچسب برای نحوه نگه‌داری محصول و اطلاع‌رسانی بر روی بسته غذایی است و در مواردی نیز فراتر می رود.

وی درباره سامانه رسیدگی به شكایات و عملكرد در حوزه مواد غذایی نیز توضیح داد: این سامانه بخشی از شبكه ملی پایش فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و غذایی است كه در فاز ابتدایی منوط به هماهنگی‌های بین دانشگاهی می‌شود، نتایج حاصل از پایلوت این طرح در سه دانشگاه علوم پزشكی كشور بررسی شده و ایرادات آن مورد نقد قرار می‌گیرد تا به هنگام اجرای سراسری آن مشكلی وجود نداشته باشد.

معاون غذای سازمان غذا و دارو با بیان اینكه خلاءهایی در این رابطه وجود داشت و گاهی اوقات زمان رسیدگی به شكایات طولانی می‌شد، اظهار كرد: اگر این سامانه الكترونیكی باشد، سقف زمانی برای رسیدگی به شكایات نیز كوتاه می‌شود.

وی با بیان اینكه پس از بررسی‌های صورت پذیرفته مشخص شد كه عمده‌ترین عامل شكایات در خصوص مواد غذایی و فسادپذیری در محصولات غذایی مربوط به شبكه توزیع است، اظهار كرد: بیشترین نقص را در زمینه توزیع داریم البته در حال پیگیری هستیم تا در هر شركت توزیعی یك مسئول فنی وجود داشته باشد.جنت با اشاره به اینكه در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز و تولید داخل، شكایات كمتری به معاونت‌های غذا و دارو ارسال می‌شود، اظهار كرد: البته در خصوص فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق مشكلات زیادی داریم به این علت كه مردم نمی‌توانند میان محصولات مجاز و غیرمجاز تمیز قائل شوند.

معاون غذا سازمان غذا و دارو ادامه داد: شكایت از محصولات آرایشی مجاز تولید داخل نیزعمدتا به یك یا دوعدد در سال نمی‌رسد كه آن هم مربوط به عدم رعایت شرایط صحیح نگه‌داری و استفاده نادرست است.

وی با بیان اینكه در خصوص محصولات غذایی نیز بیشترین مشكل در حوزه فرآورده‌های لبنی و پروتئینی است، گفت: سندهای سلامت و ایمنی محصولات پروتئینی و لبنی تدوین شده و در دست بررسی است و به زودی در شورای عالی ایمنی و سلامت مواد غذایی به تصویب خواهد رسید.جنت در ادامه درباره نظارت بر فرآورده‌های فله‌ای نیز گفت: در حال تعامل با وزارت جهاد كشاورزی برای ساماندهی محصولات فله‌ای هستیم، البته اجرای این طرح زمان‌بر است و علت آن این است كه سیستم فروش و توزیع قدیمی بوده و بر اساس فله‌فروشی پایه‌ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha