سلامت نیوز : رییس مركز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به الزام كشورها برای اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی از خرداد ماه سال جاری، اقدامات انجام شده در سطح وزارت بهداشت را تشریح كرد و گفت: سامانه نظام مراقبت الكترونیكی بیماری‌ها در كشور راه‌اندازی شده است.

دكتر محمدمهدی گویا در نخستین جلسه ستاد بین‌بخشی اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی گفت: مقررات بین‌المللی بهداشتی در سال 1968 توسط سازمان جهانی بهداشت و در پاسخ به نیازهای موجود آن زمان جهان برای پیشگیری و كنترل بیماری‌ها و جلوگیری از ایجاد همه‌گیری در سطح جهان، برقرار شد.

وی افزود: سه بیماری طاعون، وبا و تب زرد تا سال 2003 در مقررات بهداشتی بین‌المللی مطرح بودند و كشورها ملزم به آن بودند تا در صورت مشاهده این بیماری‌ها سریعا موضوع را به اطلاع سازمان جهانی بهداشت برسانند اما در این فاصله زمانی اتفاقات بهداشتی زیادی در سطح دنیا رخ داد و به این ترتیب مسئولان بهداشتی بازنگری مقررات قبلی را در دستور كار خود قرار دادند. مهمترین بیماری‌های مطرح در آن سال‌ها آنفلوآنزای پرندگان و سارس بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  گویا ادامه داد: بازنگری مقررات بهداشتی بین‌المللی تقریبا دوسال به طول انجامید و در سال 2005 مقررات جدید بین‌المللی بهداشتی وضع شد و به اطلاع كشورهای عضو رسید. در سال 2007 از كشورهای مختلف درخواست شد كه این مقررات را مورد بررسی قرار دهند. در مجموع این مقررات از خرداد ماه سال2012 (1391) برای تمام كشورها الزام‌آور است و اگر كشوری در اجرای آن كوتاهی كند ممكن است جریمه‌هایی برای آن كشور در نظر گرفته شود.

وی ضمن تشریح توانمندی‌های كلیدی حوزه‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی برای اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی ادامه داد: بسیاری از وقایع بهداشتی می‌توانند از مرزهای یك كشور عبور كنند و به خطر بهداشتی بین‌المللی تبدیل شوند. چنین همه‌گیری‌هایی می‌تواند علاوه بر تبعات بهداشتی، تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی برای كشورها به دنبال داشته باشد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم آمادگی مقابله با همه‌گیری‌های بااهمیت بین‌المللی افزود: لازم است برنامه‌های جدیدی برای شناسایی و واكنش سریع به این بیماری‌ها تدارك دیده شود تا چنین بیماری‌هایی به موقع پیشگیری شوند و در صورت بروز موارد آن در كشور بتوان تعداد بروز موارد را كاهش داد. در این زمینه تنها وزارت بهداشت یك كشور نمی‌تواند موثر باشد بلكه همكاری‌های بین‌بخشی برای اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی حرف اول را می‌زند.

وی افزود: لازم است كشورها در مورد رخدادهای خطرآفرین بهداشتی از جمله حوادث بیولوژیك، شیمیایی، هسته‌یی و تشعشعی پاسخگو باشد و توان تشخیص به موقع و گزارش سریع چنین مواردی را نیز داشته باشند. چنین توانمندی‌هایی ظرفیت كشور برای اجرای (IHR) نامیده می‌شود.

گویا به ظرفیت‌های كلیدی و ظرفیت‌های پیشرفته برای اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی اشاره كرد و گفت: به این منظور لازم است هشت ظرفیت كلیدی در كشور ایجاد شود.

رییس مركز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت وضع قوانین و مقررات اداری و تامین منابع مالی مناسب برای اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی، تقویت هر چه بیشتر نظام مراقبت و گزارش‌دهی، پاسخ به هنگام به هرگونه رخداد بهداشتی با اهمیت بین‌المللی، تقویت آمادگی‌ها قبل از مواجهه با رویدادهای خطرناك بهداشتی، اطلاع‌رسانی مناسب به مردم و مسئولان بهداشتی درباره یك واقعه خطرناك با اهمیت بین‌المللی، تقویت منابع انسانی جهت پیشگیری، تشخیص و پاسخ‌دهی سریع و تقویت آزمایشگاه‌های با توانمندی ویژه در سطح استان‌ها از جمله ظرفیت‌های كلیدی بود كه رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به منظور اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی بر آنها تاكید كرد.

گویا همچنین با اشاره به ظرفیت‌های پیشرفته برای اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی در كشور ادامه داد: این ظرفیت‌های پیشرفته باید در كشور ایجاد شوند تا حوادث به ویژه در مبادی مرزی سریعا شناسایی و كنترل شوند.

به گفته وی نظام مراقبت و پاسخ‌دهی بهداشتی مطلوب در مبادی مرزی، لزوم وجود مكانیسم موثر برای شناسایی بیماری‌های مشترك میان انسان و دام در مبادی مرزی و پاسخ‌دهی به این بیمار‌ی‌ها، وجود مكانیسم مناسب برای پاسخ‌دهی به رویدادهای مرتبط با امنیت غذایی، رویدادهای شیمیایی و رویدادهای تشعشعی هسته‌یی كه می‌توانند به انسان، دام و گیاه آسیب برسانند از جمله ظرفیت‌های پیشرفته را تشكیل می‌دهند.

وی در ادامه گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت انتظار داریم كه وزارت جهاد كشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست در امر پیشگیری و كنترل بیماری‌های مشترك میان انسان و حیوان و گیاهان نقش‌آفرینی داشته باشند. همچنین از وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، وزارتخانه‌های نفت، اطلاعات و صنایع، سازمان پدافند غیرعامل، هلال‌احمر و وزارت علوم نیز انتظار داریم كه در كنترل همه‌گیری‌هایی كه ماهیت بیوترورویستی اعم از بیولوژیك، شیمیایی، تشعشعی و هسته‌یی به وزارت بهداشت كمك كنند.

گویا افزود: از وزارت امور خارجه انتظار داریم به دلیل ابعاد سیاسی این مقررات، به دنبال گسترش بین المللی یك بحران بهداشتی به كمك وزارت بهداشت بشتابند.

وی همچنین از سازمان راه و شهرسازی و همچنین سازمان ایرانگردی خواست تا در برقراری نظام مراقبت هشدار سریع به همه‌گیری‌ها در مبادی ورودی و خروجی كشور با وزارت بهداشت مشاركت داشته باشند.

گویا ضمن درخواست از شورای عالی امنیت ملی و وزارتخانه‌های اطلاعات و كشور و همچنین نیروی انتظامی برای كمك به وزارت بهداشت در كنترل همه‌گیری‌های بهداشتی بین‌المللی گفت: از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و ورزش انتظار داریم كه در ایجاد دانش و مقابله با بحران‌های بیولوژیك، شیمیایی و اتمی در جمعیت‌های بزرگ به كمك وزارت بهداشت بیایند.

وی همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست كه زمینه استقرار سامانه نظام مراقبت هشدار سریع و مراقبت الكترونیكی به منظور ارسال سریع، آسان و كم‌خطای داده‌های مربوط به همه‌گیری‌ها در تمام نقاط كشور به ویژه در مبادی مرزی را فراهم كنند.

وی با توجه به اقدامات انجام شده در سطح وزارت بهداشت پس از ابلاغ اجرای مقررات بین‌المللی بهداشتی گفت: حدود 90 پایگاه مراقبت بهداشتی طی چهارسال اخیر در مرزهای دریایی، زمینی و هوایی كشور ایجاد كرده‌ایم. همچنین حدود یكصد فضای ایزوله تنفسی با بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن در كشور راه‌اندازی شده‌اند كه تا پایان امسال تعداد این طرح‌ها به 170 طرح افزایش می‌یابد.

وی از راه‌اندازی تیم‌های ارزیابی و واكنش سریع در تمام استان‌های كشور خبر داد و افزود: سیستم زنجیره سرما در كشور به منظور نگهداری واكسن و سایر مواد بیولوژیك در حال تقویت است. در این زمینه پنج قطب در كشور تشكیل شده‌اند.

گویا ادامه داد: نظام‌نامه ارزشمندی برای مقررات بین‌المللی بهداشتی هوایی طراحی كرده‌ایم همچنین نظام‌نامه و رویه‌های عملیاتی استاندارد و گام‌ به گام بازرسی و عملیات بهداشتی در كشتی‌ها و بنادر نیز طراحی شده است.

وی از طراحی و اجرای آزمایشی نظام مراقبت جدید برای تشخیص بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ناشناخته در مبادی مرزی خبر داد و گفت: سامانه نظام مراقبت الكترونیكی بیماری‌ها نیز در كشور راه‌اندازی شده است.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: به منظور اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز در پایگاه‌های مرزی تقویت شده‌اند. آزمایشگاه‌های تشخیصی برای تشخیص سل به ویژه سل مقاوم به درمان در هشت قطب كشور ایجاد شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha