سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت از تصویب سند مقررات بهداشتی بین‌المللی در دولت خبر داد.دكتر علیرضا مصداقی‌نیا در نخستین جلسه ستاد بین‌بخشی اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی كه صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: سند مقررات بهداشتی بین‌المللی (IHR) تدوین شده و در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسیده است. در حال حاضر وزارت بهداشت به دنبال اجرای این مصوبه است.

وی بر لزوم همكاری‌های بین‌بخشی به منظور تحقق اهداف نظام سلامت تاكید كرد و گفت: تنها تحقق 25 تا 30 درصد از اهداف سلامتی با وزارت بهداشت است و تحقق كامل اهداف حوزه سلامت نیازمند همكاری سایر بخش‌های مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  مصداقی‌نیا در ادامه به تكلیف سازمان جهانی بهداشت برای اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی از سال 1968 اشاره كرد و گفت: مقررات بهداشتی بین‌المللی در سال 1968از سوی سازمان جهانی بهداشت تنظیم و در تعداد محدودی از كشورها به اجرا گذاشته شد. بر اساس این مقررات، برخی از بیماری‌های حاد كه امكان گسترش سریع بین‌المللی داشتند مورد تاكید قرار گرفتند و كشورها ملزم به گزارش این بیماری‌ها در صورت وجود آن در كشورشان شدند.

وی گفت: در ابتدا سه بیماری طاعون، وبا و تب زرد به عنوان مقررات بهداشتی بین‌المللی مطرح شدند و كشورها می بایست در صورت مشاهده این بیماری‌ها، سریعا مراتب را به سازمان جهانی بهداشت و دیگر كشورها اعلام می‌كردند اما با مرور زمان و گسترش ارتباطات بین‌المللی، این مقررات نیز توسعه یافته‌اند و تعداد بیماری‌ها افزایش یافت. همچنین دسته دیگری از اتفاقات مانند اتفاقات هسته‌ای و شیمیایی نیز در این مقررات گنجانده شدند.

وی افزود: وزارت بهداشت ایران متعهد به رعایت مقررات بهداشتی بین‌المللی شده است و در رصد بین‌المللی قرار دارد، سازمان‌های متعددی همچون وزارت كشور، وزارت كشاورزی، قوه قضاییه و ... می‌توانند در اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی با وزارت بهداشت همكاری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha