سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 52727

بی‌صبرانه منتظر تولد فرزندتان هستید و تصمیم گرفته‌اید كه بعد از ورودش به این دنیا، تمام نیرو و توان خود را به كار بگیرید تا او را سالم بار آورید. بسیاری چیزها را از پیش برنامه‌ریزی می‌كنید؛ ولی شاید نمی‌دانید كه بسیاری از نكات تربیتی از همان دوران زندگی در داخل شكم مادر شروع می‌شود.

سلامت نیوز: بی‌صبرانه منتظر تولد فرزندتان هستید و تصمیم گرفته‌اید كه بعد از ورودش به این دنیا، تمام نیرو و توان خود را به كار بگیرید تا او را سالم بار آورید. بسیاری چیزها را از پیش برنامه‌ریزی می‌كنید؛ ولی شاید نمی‌دانید كه بسیاری از نكات تربیتی از همان دوران زندگی در داخل شكم مادر شروع می‌شود. كودك شما داخل رحم‌تان نیازهای فیزیكی‌اش را برآورده می‌سازد و شما می‌توانید نیازهای اجتماعی و عاطفی او را از طریق كتاب خواندن برای او برآورده سازید. هیچ نیازی نیست كه با صدای بلند كتاب خوانید. این‌كار شما او را نابغه نخواهد كرد؛ ولی كتاب خواندن با صدای معمولی برای او بسیار مفید و سودمند خواهد بود.
 

آمادگی برای ورود به خانواده
پدر و مادر شدن نوعی مهارت است كه شما آن را در طی دوران كسب می‌كنید و رشد می‌دهید. شما با این مهارت به دنیا نمی‌آیید ولی با افزایش دانش خود در این زمینه اطلاعات كافی به دست می‌آورید. با كتاب خواندن و یا حرف زدن با نوزادی كه داخل شكم دارید، ارتباط بهتری برقرار می‌كنید. این اتفاق فقط در مورد مادر و جنین رخ نمی‌دهد، بلكه سایر افراد خانواده نیز می‌توانند همین ارتباط را با جنین برقرار كنند و به این ترتیب محیط را برای ورود این فرد جدید به خانواده آماده سازند.
 

كاهش نگرانی‌ها و استرس‌های مادر
براساس پژوهش‌های دانشمندان آمریكایی، استرس، نگرانی‌ها و تنش‌های قبل از تولد، باعث ابتلای نوزاد به برخی بیماری‌های خاص و استفاده از آنتی‌بیوتیك در دوران پس از تولد می‌شود. بنابراین خانم‌های باردار باید وقت و زمان كافی برای استراحت كردن و انجام برخی فعالیت‌ها جهت ایجاد آرامش و راحتی بیشتر داشته باشند. جنین در حال رشدی كه مادرش از كتاب خواندن با صدای بلند لذت می‌برد، به همان اندازه كه از آرامش مادر منفعت می‌برد، از شنیدن صدای مادر نیز احساس آرامش و خوشبختی می‌كند.
 

افزایش توانایی‌های هوشی
هنوز هیچ مدركی در مورد اینكه آیا كتاب خواندن برای جنین در دوران بارداری عملكرد كودك را در آینده در محیط درس و تحصیل بهبود می‌دهد یا نه، به اثبات نرسیده است. براساس برخی نظریه‌ها، موضوعات زبانی كه نوزادان در شكم مادر می‌شنوند، باعث تحریك شدن توانایی‌های هوشی آنها می‌شود.
 

صدا درمانی
پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه محرك‌های خارجی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی رشد جنین هستند. گوش انسان اولین ارگانی است كه شكل می‌گیرد و رشد می‌كند و تنها راه ارتباطی جنین با دنیای بیرونی از طریق گوش است. جنین از هفته بیست و پنجم شروع به شنیدن می‌كند. در حالی كه رحم و بطن مادر تنها محیطی است كه با آن ارتباط دارد، ولی می‌تواند برخی صداها مثل صدای ضربان قلب مادر را بشنود و علاوه بر آن صدای مادر را نیز می‌شنود. وقتی كه شما آواز می‌خوانید، حرف می‌زنید، با صدای نسبتاً بلند چیزی را می‌خوانید، نوزاد را با صدای خود آشنا می‌كنید. نوزادانی كه به تازگی متولد شده‌اند، نسبت به صداهایی كه قبلاً زیاد شنیده‌اند بعد از تولد واكنش بیشتری نشان می‌دهند. احساس آشنایی با محیطی كه تازه وارد آن شده است، از طریق صداهایی كه می‌شناسد به او كمك می‌كند تا راحت‌تر با این دنیای جدید ارتباط برقرار كرده و احساس راحتی بیشتری كند.
 

تجربه كتاب خواندن و حرف زدن با صدای بلند با جنین
سعی كنید كتاب خواندن برای جنین را از 5 تا6 ماهگی بارداری شروع كنید. البته اگر پیش از پنج ماهگی هم این‌كار را انجام دهید، هیچ ضرری ندارد. در 5 تا 6 ماهگی جنین به اندازه كافی رشد كرده است و می‌تواند به صداهای بیرونی پاسخ دهد. یك محیط آرام و دنج را برای اینكار انتخاب كنید تا تجربه آرامش‌بخش و لذت‌آوری داشته باشید. هر كتابی را كه دوست دارید، انتخاب كنید. حتی می‌توانید از كتاب شعر كودكان استفاده نمایید؛ چرا كه این كتاب‌ها آهنگین و موزون‌ترند. جنین داخل رحم به صداهای ملودیك حساسیت بیشتری نشان می‌دهد و این مسأله را گروهی از دانشمندان دانشگاه فلوریدا اثبات كرده‌اند. با صدای آرام و پر طنین (خوشایند) با او حرف بزنید. مهم نیست چه چیزی می‌گویید؛ مهم چگونگی حرف زدن و كتاب خواندن است. جنین می‌تواند صدای مادرش را از داخل شكم از میان سایر صداها تشخیص دهد. این صدا بعد از تولد نیز او را آرام می‌كند. سایر افراد خانواده مثل پدر، خواهر یا برادر بزرگ‌ترش را نیز تشویق كنید تا كتاب بخوانند. با آنكه جنین به صدای مادر حساس‌تر است و با آن آرامش بیشتری می‌گیرد، اما سایر صداها را نیز می‌شنود. این تجربه برای سایر افراد خانواده نیز تجربه خوشایندی خواهد بود.

چگونه برای جنین داخل شكم كتاب بخوانید
بیشتر آن چیزهایی كه جنین در دوران بارداری داخل شكم مادر حس و تجربه می‌كند، هنوز مجهول است و هیچ كس چیزی از آنها نمی‌داند؛ اما تقریباً همه ما می‌دانیم كه جنین به صداهای بیرونی پاسخ می‌دهد. او صدای مادر را بسیار واضح‌تر از سایر صداها می‌شنود.
 
مزایای كتاب خواندن و حرف زدن با صدای بلند برای جنین
 افزایش مهارت‌های شنوایی
 افزایش تعداد لغاتی كه جنین در داخل شكم مادر می‌شنود
 افزایش میزان توجه و حافظه نوزاد بعد از تولد
 یادگیری كلمات و لغات غیر متداول
 یادگیری معنا و مفهوم كلمات
 ایجاد آرامش بیشتر بین والدین و نوزاد قبل از تولد
 تحریك تخیل و حواس آنها
نوزادان پیش از تولدشان صدای مادر را تشخیص می‌دهند و با این صدا احساس امنیت، آرامش و گرما می‌كنند. پزشكان بسیاری بر این باورند كه كتاب خواندن در این دوران سبب رشد هوش و احساسات سالم در كودكان می‌شود. فرایندهای ذهنی از دوران پیش از تولد آغاز می‌گردد و این اتفاق با صداها و كلمات مربوط به زبان‌های مختلف كه جنین می‌شنود، پیش می‌آید. خواندن كتاب‌های داستان برای جنین یك روش خوب برای استحكام روابط و ایجاد یك فضای آموزشی و عاطفی است.
حتی جنین به صداهایی كه بیشتر می‌شنود، واكنش نشان می‌دهد. یادگیری انسان‌ها از دوران جنینی آغاز می‌شود و مسلماً والدین تاثیر زیادی در این یادگیری‌ها دارند.

منبع: کودک سالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha