سلامت نیوز: دکتر مجید ابهری رفتارشناس و استاد دانشگاه می گوید :سازمان بهزیستی وظیفه‌ای دوچندان به عهده دارد یعنی علاوه بر آن‌كه وظیفه كنترل و نظارت بر آسیب‌دیدگان را دارد باید به نحوی عمل كند تا آنها كه مستعد آسیب هستند نیز تحت نظارت قرار بگیرند این است كه بهزیستی را برای آماده كردن خانواده‌ها برای بهتر زیستن آماده می‌كند. با توجه به تعدد و تنوع وظایف محوله به سازمان بهزیستی و تغییرات مدیریت پی درپی در آن سازمان تا امروز این سازمان نتوانسته است كاری اساسی در زمینه پیشگیری انجام دهد.

مسئولان بهزیستی محدودیت منابع انسانی و مالی را اصلی‌ترین دلیل كلی در روند پیشگیری یا كنترل و مقابله می‌دانند علاوه بر دلایل گفته شده تعداد مراكز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی‌های زنجیره‌ای دخالت سلیقه‌های فردی را در آسیب‌های اجتماعی در كنار نبود ثبات مدیریت دلیل اصلی كمرنگ بودن تلاش‌های بهزیستی می‌دانیم به عنوان مثال در رابطه با موضوع متكدیان كه رشد مضاعفی در سال‌های اخیر داشته‌اند بهزیستی، وزارت كشور، شهرداری و نیروی انتظامی باید ستاد مشتركی تشكیل داده تا بتوانند موضوع كارتن خواب‌ها و متكدیان را به شكل آبرومندانه‌ای سازماندهی كنند

در موضوع كودكان بد سرپرست و بی‌سرپرست با وجود این‌كه این قشر قربانیان ستم مضاعف هستند بهزیستی نتوانسته است كار مفیدی برای آنها انجام دهد در رابطه با موضوع كمپ‌های ترك اعتیاد كه یكی از اصلی‌ترین وظایف سازمان بهزیستی است وقتی یكی از مسئولان این سازمان در تریبون عمومی اعلام می‌كند كه ما توانایی برخورد با كمپ‌های غیرمجاز را نداریم دیگر مردم از این سازمان باید چه توقعی داشته باشند.


وقتی آغل‌ها در شهریار و ورامین به كمپ ترك اعتیاد تبدیل می‌شود و كمپ‌های ترك اعتیاد مجاز و واجد شرایط به دنبال پروانه در پله‌های سازمان سرگردان می‌چرخند بهزیستی نتوانسته است رسالت خود را در زمینه ترك اعتیاد به خوبی انجام دهد وگرنه برگزاری همایش، مصاحبه، اعلام عدد و رقم و بزرگنمایی آسیب‌های اجتماعی كار چندان دشواری نیست. توقع ما از سازمان بهزیستی برنامه‌ریزی و مقابله با آسیب‌های نوپدید اجتماعی، به‌ویژه مقابله با مواد روانگردان صنعتی است كه این روزها افزایش بی‌رویه مصرف آن خانواده‌ها را به‌شدت نگران كرده است.


در زمینه اعتیاد بانوان سازمان بهزیستی چه كار مثبتی انجام داده است؟تنها نشستن و انتقاد كردن و توپ را به زمین دیگری انداختن نمی‌تواند جبران ضعف مدیریتی یك سازمان را انجام دهد. بهتر است مسئولان بهزیستی به جای تغییرات روزمره به فكر زنان خیابانی، دختران فراری و معتادان بیچاره‌ای باشند كه گرفتار سگ‌درمانی شده‌اند.

منبع: روزنامه ملت ما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha