دبیر كل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی جمعیت، 11 جولای برابر با 20 تیر ماه 1386 گفت: امروزه بیش از نیم میلیون زن هر سال طی دوران بارداری و هنگام وضع حمل جان می‌سپارند كه 99 درصد آنان در كشورهای در حال توسعه هستند.

به گزارش سلامت نیوز بان كی مون در پیام خود افزود: موضوع امسال روز جهانی جمعیت: «مردان به عنوان شریكی برای سلامت مادران» تمركز بر نقش اساسی مردان در حمایت از حقوق زنان، شامل حق بهداشت باروری و جنسی آنان دارد.
وی با اشاره به این كه مردان به عنوان شركای سلامت مادران می‌توانند زندگی‌ها را نجات دهند، تصریح كرد: همسران غالبا درباره تنظیم خانواده و استفاده از منابع خانه تصمیم می‌گیرند كه این بر بهبودی و دورنمای تمامی خانواده اثر دارد.
بان‌كی‌مون تصریح كرد: حمایت شوهر مطلع، نتایج حاملگی و تولد كودك را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به معنی مرگ و زندگی در موارد مشكلات بارداری و وضع حمل باشد؛ یعنی زمانی كه زنان بیشترین مراقبتهای فوری پزشكی را نیاز دارند،‌ پدران حامی، می‌توانند نقش مهمی در عشق، مراقبت و پرورش كودكان خود ایفاء كنند.
به گفته وی تعداد زیادی از زنان به دلیل نادیده گرفتن حق بهداشت باروری و جنسی طی بارداری و زمان وضع حمل جان خود را از دست می‌دهند و از سویی دیگر، گسترش هشدار دهنده ویروس ایدز در میان زنان یادآور تلخ این واقعیت است كه در بسیاری از مكانها زنان قادر نیستند مراقب سلامت خود باشند.
دبیركل سازمان ملل متحد خاطرنشان كرد: هنگامی كه زنی بتواند برای خانواده خود برنامه‌ریزی كند، خواهد توانست برای بقیه زندگی نیز برنامه‌ریزی داشته باشد. وقتی كه او سالم باشد، می‌تواند مولدتر عمل كند و زمانی كه حق باروری وی ارتقاء یابد و حمایت شود، آزادانه در جامعه مشاركت كامل و برابر خواهد داشت.
بان‌كی‌مون افزود: هنگامی كه در چندین كشور زنان به برنامه تنظیم خانواده، ‌ماما و مراقبتهای اورژانسی زایمانی دسترسی پیدا كردند، با موفقیت و به گونه‌ای چشمگیر میزان مرگ و میر مادران را در یك دهه كاهش دادند.
وی تاكید كرد: در عین حال اقدامات بیشتری برای دسترسی به این هدف توسعه هزاره، یعنی بهبود سلامت مادران در سراسر جهان تا سال 2015 باید انجام شود.
وی خاطرنشان كرد: مشاركت با مردان خط مشی مهمی برای پیشبرد حقوق بهداشت باروری است و برابری جنسیتی كه دیگر هدف توسعه هزاره است احتمالا هنگامی به دست خواهد آمد كه مردان درك كنند زندگی مردان و زنان لازم و ملزوم یكدیگرند و همگان از توانمندسازی زنان بهره می‌برند.
دبیركل سازمان ملل در روز جهانی جمعیت، تمامی مردان را ترغیب كرد كه شركا و عاملانی برای حمایت حقوق بشر و حامی مادران باشند و از این رو به ایجاد جهانی با فرصتها و سلامت بیشتر برای همگان كمك كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha