سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 52750
سلامت نیوز: دکترانوشیروان محسنی بندپی نماینده سابق مجلس می گوید: هشدارهایی كه این روزها در رسانه‌های مختلف درباره كیفیت تجهیزات پزشكی و برخی داروها شنیده می شود، به حق است. البته وضعیت داروها و تجهیزات پزشكی یكی نیست! ما در زمینه تولید دارو 98 درصد به خودكفایی رسیده ایم. مسئله قاچاق و وضعیت كیفیت تنها در زمینه تهیه داروهای بیماران صعب العلاج مشكل‌زاست! مثلا بیمارانی كه شیمی‌‌درمان می‌شوند. داروهای مورد نیاز این بیماران هم قیمت بالایی دارند وهم ارز بر هستند.

بنابراین مسئله ای كه امروز باعث نگرانی شده‌است درباره همه داروها عمومیت ندارند. برنامه های خوبی در چند سال اخیر انجام شده كه باعث شد تا تكنولوژی‌های نوین به بازار عرضه شود و به حجم بالایی از تولید برسیم! اما مسئله اینجاست كه بیماران خاص معمولا افراد محتاجی هستند كه مجبورند به هرقیمتی داروی خود را تامین كنند و همین باعث می شود تا بازارهای سیاه و آزاد نبض این داورها را در دست بگیرند. بنابراین باید نظارت بیشتری انجام داد تا این داروها راحت‌تر در اختیار آنها قرار بگیرد. اما در زمینه تجهیزات پزشكی هنوز در ابتدای تكنولوژی هستیم.

تولیت تجهیزات پزشكی در ساختار جدید سازمان دارو وغذا، به این سازمان واگذار شده‌است. بنابراین باید مسیری كه برای تولیدات داخلی دارو طی شد را در زمینه تجهیزات پزشكی به‌كار ببریم تا مسئله تجهیزات پزشكی هم حل شود! متاسفانه الان تجهیزات پزشكی نامرغوب زیادی از كشورهای چین و هند وارد می‌شود.

مثل همین وسایل دندان پزشكی یا وسایلی كه در اتاق عمل استفاده می شوند. بنابراین نظارت شدید مسئولان را می‌طلبد. متاسفانه بحث استاندارد‌سازی در تجهیزات پزشكی خیلی ضعیف است. همین مسئله هم باعث ورود تجهیزاتی می‌شود كه نگرانی‌های بسیاری را در میان جامعه پزشكان و بیماران به‌وجود آورده است!

البته بحث قاچاق این تجهیزات هم وجود دارد و برای پایان دادن به این پدیده خطرناك، به یك همكاری بین بخشی احتیاج است. قاچاق تجهیزات پزشكی هم مثل قاچاق سایر كالاست. یعنی همان وضعیت دارد اما چون تجهیزات پزشكی با سلامت افراد جامعه سروكار دارد ، بنابراین قاچاق آنها محسوس تر و حساس تر است.

الان هر صنفی دارای پروانه كسب است، بنابراین باید استاندارد لازم آن را داشته باشد. همچنین باید برخوردها در مبادی ورودی كشور شدید‌تر شود. الان در بخش دارویی، هر دارویی كه وارد می‌شود براساس قانون باید تكنولوژی آن هم وارد شود. در بخش تجهیزات پزشكی هم باید به همین سمت رفت تا هم قیمت‌های آن درست شود و هم مسئله قاچاق آن حل شود!

منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha