سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 52751
سلامت نیوز: فیبروم چیست؟ چرا دچار این بیماری می‌شویم؟ آیا این غده سرطانی است؟اینها پرسش‌های است كه برای یك خانم مبتلا به فیبروم رحمی، پیش می‌آید.

 اغلب وقتی به یك خانم پس از معاینه یا سونوگرافی می‌گوییم شما دچار فیبروم رحمی یعنی یك غده داخل رحم شده‌اید، دچار وحشت می‌شود و می‌خواهد بداند این غده چه خطراتی دارد و برای درمان آن چه باید بكند.

در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت فیبروم (یامیوم) غده‌ای است از جنس عضلات رحمی كه در بافت رحم ایجاد می‌شود و می‌تواند كوچك یا بزرگ، منفرد یا متعدد باشد.

در ایجاد این غده، زمینه ژنتیكی موثر است و سن شایع بروز آن 45 تا 50 سالگی است و در بیش از 70 درصد خانم‌ها در این سن دیده می‌شود.

به جز زمینه ژنتیكی، چاقی و بچه‌دار نشدن از عوامل زمینه‌ساز آن است. همین‌طور كسانی كه در سنین كم (17 ـ 16 سالگی) مصرف قرص جلوگیری را شروع می‌كنند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

در مقابل فیبروم در كسانی كه لاغر هستند یا ورزش می‌كنند یا حداقل دو بار حامله شده و زایمان داشته‌اند و همین‌طور كسانی كه سیگار می‌كشند، كمتر دیده می‌شود.

این غده‌های عضلانی بندرت سرطانی می‌شود و از این نظر بسیار كم خطر است. فقط در كسانی كه سابقه سرطان رحمی از این نوع نادر را در بستگان نزدیك دارند یا فیبروم‌هایی دارند كه در مدت كوتاهی (مثلا 6 ماه ) بسرعت رشد كرده است، احتمال سرطانی بودن غده وجود دارد.

اما فیبروم‌ها در مبتلایان مشكلاتی هم ایجاد می‌كند. این غده‌ها بر اساس محل قرارگیری و سایزشان به مشكلاتی مثل خونریزی نامنظم، درد لگنی، درد حین پریود و نزدیكی، اختلال در مجاری ادرار، نازایی، سقط و زایمان زودرس منجر می‌شود البته بیش از نیمی از افراد مبتلا به فیبروم هیچ یك از این نشانه‌ها را ندارند و صرفا حین معاینه یا سونوگرافی متوجه وجود فیبروم خود می‌شوند.

برای درمان فیبروم چه باید كرد؟ بسیاری از فیبروم‌ها هیچ مشكلی برای بیمار ایجاد نمی‌كند، پس نیاز به درمان هم ندارد فقط برای كنترل میزان رشد غده باید پس از شش ماه معاینه و سونوگرافی تكرار شود و بدانیم كه پس از یائسگی این غده‌ها بتدریج كوچك شده و از بین می‌رود، اما در كسانی كه خونریزی شدید یا نامنظم دارند یا فیبروم درد لگنی یا اختلال ادراری شدیدی ایجاد كرده است یا سایز بزرگی دارد، باید درمان انجام شود.

متاسفانه درمان‌های دارویی اثری كوتاه‌مدت داشته و پس از قطع دارو غده مجددا رشد می‌كند و مشكلات بیمار دوباره پدیدار می‌شود، پس تنها راه‌حل قطعی جراحی و خارج كردن فیبروم‌ها از رحم است، اما احتمال عود بیماری پس از جراحی 10 درصد است و در كسانی كه فیبروم‌های متعددی دارند احتمال عود پس از جراحی بیشتر است.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha