سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
سلامت نیوز: مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها همیشه توصیه می‌كنند شب‌ها زود بخوابید و صبح‌ اول وقت هم بیدار شوید؛ البته این موضوع مربوط به كشور یا فرهنگ خاصی نیست و تقریبا همه مردم دنیا فواید سحرخیزی را تائید می‌كنند.

با این حال، اگر شما عادت دارید شب‌ها تا دیر وقت بیدار بمانید و كارهایتان را انجام دهید و این موضوع هم مشكلی برایتان ایجاد نكرده است، شیوه‌تان را تغییر ندهید؛ بعضی‌ها شب‌ها بهتر فكر می‌كنند و گروهی هم صبح‌ها.

بنابراین اگر شما هم فكر می‌كنید از آن دسته انسان‌هایی هستید كه شب‌ها راحت‌تر مشغول كار و فعالیت می‌شوند، همین كه آن را درك كرده‌اید و مطابق آن عمل می‌كنید، بسیار خوب است.

اما اگر دوست دارید صبح زود از خواب بیدار شده و مشغول كارهایتان شوید، بهتر است این نكات را هم بدانید، شاید انگیزه بیشتری برای بیدار شدن و بیرون آمدن از رختخواب به شما بدهد:

ـ یكی از بهترین و لذتبخش‌ترین تجربه‌های زندگی، مشاهده طلوع خورشید است؛ بنابراین اگر صبح زودتر از رختخواب بیرون بیایید، می‌توانید به روز جدید خوشامد گفته و از دیدن یك صبح زیبا شادمان شوید.

ـ در ساعات اول صبح، سكوت و آرامشی وصف نشدنی، در كوچه و خیابان حاكم است؛ ماشین‌ها هنوز شروع به حركت در خیابان و بوق زدن نكرده‌اند، بچه‌ها خواب هستند و صدای گریه و جیغ‌شان شنیده نمی‌شود، تلویزیون‌ها خاموش است، بچه همسایه موسیقی تمرین نمی‌كند و در كل همه جا آرام است و دلنشین.

ـ اگر هر روز صبح حتی چند دقیقه هم زودتر بیدار شوید، فرصت بیشتری برای تهیه صبحانه مورد علاقه‌تان خواهید داشت و می‌توانید در زمان مناسب آن را میل كنید. خیلی‌ها اینقدر دیر از رختخواب بیرون می‌آیند كه حتی فرصت ندارند یك لیوان شیر بنوشند و به محل كارشان بروند؛ شاید این گروه از افراد نمی‌دانند متخصصان در مورد صبحانه چه نظری دارند، آنها می‌گویند صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است كه به هیچ وجه نباید حذف شود.

ـ با این كار علاوه بر فرصت كافی برای صرف صبحانه‌ای كامل و لذیذ، ورزش كردن هم برایتان میسر می‌شود؛ فقط كافی است از شب قبل فكر كنید و برای ورزش صبح فردا كمی زمان بگذارید.

ـ علاوه بر تمام این مواردی كه گفته شد، اگر صبح‌ها زودتر بیدار شوید، دیگر در ترافیك‌ خسته‌كننده صبحگاهی گیر نمی‌افتید و می‌توانید به‌موقع در محل كارتان حاضر شوید، البته با توجه به مصرف صبحانه، ورزش كردن و همچنین عدم استرس ناشی از ترافیك و... بهره‌وری شما هم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

حالا شاید این سوال برای شما مطرح شود كه چطور ممكن است با این همه كار و گرفتاری، صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید؟

نگران نباشید چون به شیوه‌هایی ساده، می‌توانید عادت زود خوابیدن و زود بیدار شدن را در خودتان ایجاد كنید. اول از همه به یاد داشته باشید كه این كار هم باید به تدریج و آهسته انجام شود؛ به این معنی كه نمی‌توان عادت زود بیدار شدن را طی یك شب ایجاد كرد.

همچنین حتما باید اجازه دهید شب‌ها زودتر از قبل بخوابید تا صبح هم بتوانید زودتر بلند شوید. نباید ساعتی را كه قرار است صبح زنگ بزند و شما را بیدار كند، كنار تخت بگذارید، بلكه بهتر است آن را در مكانی قرار دهید كه برای خاموش كردنش مجبور به بلند شدن و بیرون رفتن از رختخواب باشید و به محض این‌كه زنگ ساعت را قطع كردید نیز از اتاق خارج شوید.

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha