سلامت نیوز: اولین و مهمترین نكته ای كه باید مورد توجه زنان باردار قرار گیرد، این است كه بپذیرند كه در این دوران به تدریج وزن اضافه خواهند كرد. افزایش وزن در طول حاملگی امری طبیعی است و باید رخ دهد. افزایش وزن حین بارداری برای سلامت شما و جنین ضروری است و بخش عمده ای از این اضافه وزن با تولد نوزادتان و بخش دیگر با گذشت زمان كوتاهی پس از زایمان از بین خواهد رفت. بهتر است بیش از آنكه به فكر اضافه وزن در این دوران باشید، به آنچه می خورید توجه نشان دهید.

دکتر حقیقت، متخصص مامائی در گفت و گو با مجله پزشکی مادر در توضیحات بیشتر افزود: حذف غذاهای آماده و بی ارزش و انجام منظم فعالیت و ورزش های دوران بارداری می تواند تاثیر مثبتی در احساس شما نسبت به افزایش وزن بارداری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید افزایش وزن مادران در دوران حاملگی بیش از 11 تا 13 کیلوگرم باشد، اظهار داشت: در سه ماه اول بارداری وزن بدن تقریبا ثابت می ماند و حتی گاهی اندکی کاهش پیدا می کند ولی از سه ماهگی به بعد وزن بدن به تدریج افزایش می یابد؛ افزایش وزن کم در سه ماهه اول، معمولاً 1 تا 2 کیلوگرم و پس از آن طی سه ماه دوم و سوم یک افزایش وزن یکنواخت به صورت 400 گرم در هفته است. از آنجا که وزن جنین، طی سه ماهه آخر بیشترین افزایش را دارد، به هیچ وجه نباید از افزایش وزن مادر در این دوره جلوگیری کرد.

به طور کلی مادران دارای وزن طبیعی، در کل دوران بارداری، 13 ـ 11 کیلوگرم افزایش وزن خواهند داشت. اما مادران لاغر 7 تا 8کیلوگرم و مادران چاق 15 ـ 13 کیلوگرم وزن بایستی اضافه کنند.

حقیقت در ادامه افزود: مادرانی که در دوران بارداری، بخصوص سه ماهه آخر، به اندازه کافی وزن اضافه نکرده اند، مجازند از مواد نشاسته ای (نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی) و چربیها بیشتر استفاده کنند.

این متخصص مامایی علت افزایش وزن بدن را در جریان حاملگی اینگونه شرح می دهد: در شرایط معمول  وزن نوزاد، 3500  گرم؛ وزن جفت، 500 گرم؛ مایع داخل کیسه جفت 600 گرم؛ اضافه وزن رحم،  900 گرم؛ اضافه حجم خون،  500 گرم؛ اضافه وزن پستان ها، 700 گرم است.

       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha